Bukefalos 28 år!

M

maiden

Vad har man för grimskaft till en sån?
Har hööks kvar sin med metallspänne? Är det bättre med en som enbart är av rep eller är det ingen skillnad?
 
till repgrimma har du ett långt rep till, vi har med metallhake, men det funkar nog lika bra utan också, vet inte vad som är bäst..
 
Vill ha utan massa metall. Har ett 10 m långt rep köpt på biltema, kosade 75 kr tror jag. Sitter med en råbandsknop i grimman, stadigt och utan metall, helskönt att hålla i och långt så det räcker!
 
De "riktiga" repgrimmorna, dvs utan metall, har ju knutar lite här och var. Förutom att hålla ihop grimman har de funktionen att de ökar trycket mot hästens huvud när hästen inte ger efter/håller emot. De med knutar är alltså "skarpare".

Som grimskaft har jag ett vanligt rep, 4 m långt. Man kan givetvis välja den längd man själv tycker är bra. Jag gillar dock inte vanliga grimskaft, eftersom jag tycker de är för korta.
 
Personligen så föredrar jag ett rep utan metallspänne, både i grimman och grimskaftet. Mitt är 4m tung men smal tamp inhandlad i en båt-affär. Hittade inget rep i hästsportaffärer som jag blev nöjd med. Repgrimmorna tycker jag är tok-dyra så jag gjorde själv av rep jag oxå hittat i båt-affären.
 
Den som Hööks säljer är ju bara skrattretande.
REPgrimma kan man ju knappast kalla den eftersom den är helt gjord i syntet typ. :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har flera Uhip-kappor som är jättesköna, MEN dragkedjorna repar min sadel, speciellt när jag hoppar av hästen. Finns det någon varm...
2
Svar
22
· Visningar
1 445
Senast: Hittarinte
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 365
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
870
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp