Bukefalos 28 år!

Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Har tänkt att åka utomlands, bara vanlig charter, nästa år.
Hade ju tänkt att vi skulle åka hela familjen, men nu ska gubben visst gå och köpa sig en liten motorcykel (bara 60 cm hög) som han ska ha å leka med (missunnar honom inte).
Men frågan är om han har råd att åka då, och jag SKA åka.
Men frågan är vart...
Min tanke har hela tiden varit Kreta, men är det en bra barn ö?
Ok. Vid 3 års ålder är han väl inte speciellt medveten om vart vi är, men han är ju medveten om ifall vi har kul och JAG vill åka och bada lite i havet osv. :banana:

NU även om gubben följer med eller inte vill jag ha lite restips med så små barn och även restips på bra tips man bör tänka på när man åker med liten unge.... :bow: Allt som gör resan lite lättare för barnet (och föräldern :smirk: ) så att vi får njuta av vår resa!!!
 
Sv: Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

Att ha med en treåring är inte så jobbigt! Vi har kuskat med våra barn sedan de var 8 månader, det har fungerat utmärkt(förutom den gången halva familjen fick magsjuka på hemresedagen).

Jag skulle kosta på mig ett familjehotell, vi har bott på anläggningar där det mesta finns nära. Tom en doktor som har mottagning någon timme varje vardag, vilket varit bra då vi faktiskt har lyckats få både öroninflammation, halsfluss och infektion i ett finger.

Alcudia på Mallorca är vårt favoritresmål, lagom lång flygresa också.
 
Sv: Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

Grekland överhuvudtaget är barnvänligt! Beroende hur mycket du vill kosta på resan så är det enklare att åka till sk Familyhotel, nästan alla resebolangen har olika alternativ där.
Men se till att det finns barnpool, vi hade stora planner på havet för våran tvååring vilket hon tvär vägrade, men poolen kunde man knappt få upp henne ur...
Jag har dåligt minne så jag vet inte hur gamal din grabb är men känner du att du behöver barnvagn, så ta med en som du inte är rädd om eller kolla om det finns på hotelet. När vi åkte i maj kunde vi hyra ett babypaket för 250 kr veckan med spjälsäng/resesäng, sulky och barnmatstol med bricka vilket var helt suveränt! Sulky skulle jag inte rekomendera till små barn men till våran var det perfekt och hon sov några kvällar i den medans vi eller våra barnvakter åt middag.
Vi var nämligen på bröllopsresa ihop med min mamma och syster som var barnvakter, helt suveränt!
Det är oxå ett tips om du har bra kontakt med mamma, syster eller dyl. Det blir annorlunda men roligt!

Hm annars, små roliga leksaker som är lätta att ha med, gärna flera som man kan trolla fram när flygresan är "urtrist"... Kritor gick hem hos elin och sen har hon en liten väska med massa små saker som hon lekte med. Min mamma hade köpt en massa små bilar med gubbar på Erikshjälpen för en billig penning plus lite andra små leksaker som kom fram när det behövdes.

Det som jag har använt mest på våra resor, vi åkte även när hon var sex månader, är en tunn bomullsfilt som jag har köpt på Ikea, den ingick i ett starpaket Sniglar och är helt suverän! Den har vi använt som filt, solskydd, hänga för när hon ska somna i vagnen, för hög musik dämpade den lite osv.

I matväg så har jag tagit med välling för att vara säker på att få i henne något. Även några burkar av favoriterna men på de flesta turistställen finns burkmat och blöjor att köpa. Det tog ett tag innan vi hittade "våra" blöjor men hon klarade sig med de vi hittade först oxå.

Däremot har jag tagit med mycket kläder, jag tycker inte om att tvätta för hand och det går åt en hel del om byten! ;)

Reseapoteket har fått hänga med, glöm inte näsdroppar på flyget! Och solskydd förstås! Sen även alvedon och lite vätskeersättning för att vara på den säkra sidan men som sagt reser man till turistorter så finns det gott om läkare och apotek i nästan varje hörn... Nappar kan vara bra att ta med om man har ett nappbarn som vill ha en speciell sorts napp, våran elin har inte brytt sig bara det är en napp men en annan familj frågade med panik i rösten om vi hade sett till en viss sorts nappar någonstans...

Försök vila middag så de orkar lite längre på kvällarna, ofta blir det svalare då och de kanske orkar äta mer än de gör på dagarna. Dessutom är det ofta alldeles för hett mitt på dagen för att vara ute.

Sätt inte upp en massa mål om vad ni ska göra utan tänk bara att ni ska ha det skönt och roligt! Vissa utflykter kan barn uppskatta men oftast blir det billigast om man tar en taxi till det man vill göra... Resebolagens utflykter brukar vara svindyra...

Jag skriver mer om jag kommer på!
 
Sv: Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

Langley har resor till Kreta och Korsika (vi åkte barnlöst på restresa dit i somras och det var massor med nöjda barnfamlijer där) där det finns "all inclusive-hotell" med inbyggd barnklubb. Andra resebolag har ofta liknande barnarrangemang på vissa hotell.

Det kan vara smart att åka till ett ställe med sådana arrangemang för då finns det garanterat kompisar, och avlastning så du kan få vila själv ibland.
 
Sv: Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

Många bra tips!
Att ta med mamma på resan hade ju varit superkul. Om inte gubben ska med ska jag baske mig fråga henne! Skönt också att vara två vuxna...
Ja jag är mer en slappis typ än en utflyktstyp, även om det sista också är kul, så när vi åker är det framför allt för att bada, busa och må gott! :banana:
All inclusive-hotell är nog bra ja när man har barn med... skönt att slippa tänka på matkostnaden när man är nere och barnet kanske ändå inte äter så jättemycket!
 
Sv: Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

Första gången jag och lillen åkte så var han iofs 5 år. Men det funkade hur bra som helst. VI var på Korfu. Sen har vi varit även på Kreta och i Frankrike själva. Kreta - Chania. Tyvärr hade vi otur att vara där när det var halv storm, så det var inte lämpligt att bada i havet med barn, och Chania tyckte jag inte var så himla mysigt heller. Rethymnon däremot har jag hört mycket gott om.
 
Sv: Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

På S**nwing:s hotell äter barnen gratis när vuxen betalar. De har buffé på kvällarna med typisk barnmat. Att rekommendera! Jag slår ett slag för Alcudia igen :)
 
Sv: Resa med barn under 3 år.. tips på vart och tips på hur...

Tokmaja skrev:
Har tänkt att åka utomlands, bara vanlig charter, nästa år.QUOTE]

Har en kompis som åkt med sina kompisar med småbarn år efter år till just Kreta - Giorgiopolous heter stället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag fick frågan idag om man behöver föräldramedgivande när man som ensam förälder reser med barn. Jag har bara hört talas om det vid ett...
Svar
19
· Visningar
2 980
Senast: Smulu
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 065
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 109
Senast: Milosari
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 980
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp