Resa med barn.

Det beror ju helt på vad ni vill göra. Vill ni ha sommarvärme och havsbad i april måste ni förmodligen minst till Kanarieöarna eller Egypten. Medelhavet är inte varmt i april. Är det inte så viktigt med värme kan ni åka precis vart ni vill. Det är ändå inte så lämpligt att hänga på stranden en vecka med en bebis. I vilket fall är det svårt att tipsa om något när man inte vet vad ni vill ha ut av resan. Det handlar inte så mycket om vart man kan åka med barn utan om vad ni vill göra och var man kan göra det.
Framförallt behöver man ju egentligen inte något barntillvänt resmål när man åker med en spädis. Med lite större barn blir det ju lättare och roligare för alla om resmålet är "barnvänligt" och det finns lämpliga barnaktiviteter etc. Passa på att ha er sista "vuxensemester" ( om än med bäbissällskap) på ett tag ;).
 
@ako det var precis det jag menade, bebisen kommer vara så liten att man inte behöver ta hänsyn till resmålets barnvänlighet
 
  • Gilla
Reactions: ako
När började ni resa med era barn?
och vart?

Sambon fyller 30 i April och då är vårt kiddo 5-6 månader gammal om allt går som det ska. Det är hur som inte yngre än 5 månader då jag inte kommer att gå över tiden.
Vi är otroligt sugna på att ta en vecka eller två till något varmare ställe. En charter med all inclusive skulle absolut inte göra något, vi har sedan länge förstått att äventyrsresorna med vandring och dylikt får vänta några år till.
Känner även att barnet kommer vara så pass litet att jag inte vill lämna det hos mormor eller farmor under tiden, speciellt inte om amningen går som den ska :)

Så tips, tankar och ideer?

Jag och D och min mamma var till Kroatien när han var nästan 6 mån. Hade drygt en vecka kvar innan han blev 6 mån. Det var första gången han flög och det gick jättebra. Drygt en månad senare åkte jag, D och en kompis till Prag. Den gången var det lite jobbigare att flyga, i och med att han hade börjat röra sig mer och krypa, och helst inte ville sitta stilla och fastspänd under start och landning. Men på resmålen har det alltid gått bra, han har hängt med på allt. :)

Så åk iväg ni. Det är jättemysigt! :)

Edit: Såg att du ville ha tips, åk till Kroatien! Vackert, varmt, trevliga människor som älskar bebisar. Max 3 h flygtid, lagom.
 
Kl

Vi har rest en hel del inom landet från start, främst med bil. Fjällen, Öland, ostkusten, Småland, Gotland och även Danmark (bor utanför Gbg). Det har alltid gått bra!

I våras reste vi med flyg för första gången, och då blev det Mexico. 12 timmars flyg enkel resa med en 6 åring, en 4,5 åring och en 1,5 åring gick hur bra som helst! Väl framme hade vi en fantastisk semester fylld med äventyr. Allt från djungelutflykter, besöka mayaindianlämningar och simma i cenotes (sötvattenkällor, många i grottor), till bad och snorkling med delfiner och havssköldpaddor och härligt strandliv! Vi hade det verkligen helt fantastiskt och fick se så många spännande djur på riktigt nära håll! Helt underbart!

Så jag säger; ut och res! Det är smidigt när de är små och när de blir större blir det väldigt roliga resor! Som att bli barn på nytt :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 750
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 186
Senast: Elendil
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 231
Senast: Destiny_D
·
Småbarn I vårt nya hus finns på mellanvåningen tre sovrum och ett litet allrum. Vi kommer såklart att ha ett utav sovrummen och sen funderar vi...
2
Svar
20
· Visningar
2 480
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp