Bukefalos 28 år!

Resa med valp

Poisonous

Trådstartare
Jag åker 76mil för att hämta vår nya familjemedlem på lördag.
Vi åker ner redan fredag för att sova en natt och hämta Ailu på lördag.
Och så 76mil hem.
Hur reser man med en så liten?

Stanna ofta?
Mata ofta? Dricka ofta?
Sitta på golvet i framsätet, i knät?
Bur i bagaget?

Hur gör man? :)
 
Sv: Resa med valp

Till att börja med så får man inte transportera hund i lös i bilen.
Saxat från Jordbruksverket om transport av hund
Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

Jag skulle försöka stanna ofta. Iaf minst 1gg/timme och rasta valpen. Samtidigt erbjuda vatten men undvika mat. Fast med en så lång resa hade jag nog försökt ha med välling eller liknande flytande föda. Detta för att undvika annat än vattniga kräkningar.

Ett gäng handdukar/trasor som kan slängas om de blir nerspydda.

Är det en liten hundras hade jag förmodligen använt mig av en kattbur ordentligt fastspänd i baksätet.
 
Sv: Resa med valp

Första resan med valpen bryr jag mig inte om att ha den i bur, men en medhjälpare som håller valpen är nödvändigt. Jag körde 50 mil för att hämta min valp, tror jag stannade 2 ggr för att kissa och så åt han en gång. Resten av tiden sov han sött.
 
Sv: Resa med valp

Vi är tre stycken som kommer åka i bilen för att kunna köra så säkert och effektivt som möjligt, dvs. ingen trött förare osv :)
 
Sv: Resa med valp

Åkte ca 50 mil när jag hämtade min valp, vi var 4 st som åkte. Vi stannade 3 ggr för att äta och kissa, fungerade hur bra som helst. Nästan hela övriga resan sov han som ett barn, i mittensätet i bak. Tycker som föregående att så länge valpen sover behöver man inte stanna. Likaså föredrar jag att ha valpen i knät eller bredvid i sätet istället för ensam i bur, måste kännas tryggare för valpen som inte har så bra motorik att inte skumpa runt i en bur utan sitta tryggt i någons famn. :)
 
Sv: Resa med valp

Jag är inte säker på att det du skriver finns med i föreskrifterna.
Ibland hittar SJV-personaL på egna saker som de skriver i informationsmaterial men utan stöd i lag förordning eller föreskrift.
PL
 
Sv: Resa med valp

Jag åkte iofs bara ungefär hälften så långt och hämtade min valp men jag hade med mig en transportbur som jag hade tänkt att han skulle få sitta i i baksätet men han var så orolig då vi åkte från uppfödaren att han fick sitta i min famn inlindad i filten vi fick med istället och tror det var det bästa för där somnade han tillslut. Vi stannade bara en gång på vägen så att han skulle få kissa, det var dock inte det lättaste att få honom att gå och kissa i en helt ny miljö och var nog egentligen inte nödvändigt han kunde nog ha sovit hela vägen..

Ta med ett par handdukar att ha under valpen om den skulle kissa eller spy eller något och en mat/vattenskål och mat så man iaf kan erbjuda mat och vatten då man stannar :)
 
Sv: Resa med valp

Vi hade 60 mil. Valpen hade åkt lite bil med sina kullsyskon innan och var 10 veckor vid flytt. Han satt i bagaget, ensam i bur hela resan. Var ganska mycket skällande och gnäll första halvtimmen, sen var det lugnt resten. Vi stannade kanske 3 gånger för att kissa, få vatten och lite mat, resten sov han. Var ganska smärtfritt!

Trots att det var jobbigt för honom första halvtimmen så blev det inget trauma för honom, han älskar att åka bil och traskar glatt in i buren. :)
Det går väl bra att ha i knät om man känner att det känns bäst för valpen, men nu var min redan så pass stor att han inte hade fått plats, plus att bur kändes säkrast och lika bra att vänja honom på en gång.

Lycka till med bilresan och valpen och kör försiktigt på vintervägarna!
 
Sv: Resa med valp

Vi åkte runt 60 mil för att hämta vår goding. Uppfödaren sa att det bästa var om han satt på golvet mellan benen (eller i famnen), inte i bagaget. Jag hade honom i famnen och sambon körde. Hade önskat att vi haft öronproppar, då han skrek hemskt första biten, kanske 30 min?! Sen sov han. Vi stannade en gång och lät honom kissa och erbjöd vatten, han var mest intresserad av att lukta på allt. Sen stannade vi för att äta och då gick sambon också ut med honom. Men ingen mat, jag tror faktiskt inte ens han hade ätit om vi erbjudit honom. De dör ju inte utan mat i några timmar direkt! Men vi fick mycket tips av vår uppfödare och det kommer ni säkert också få!
 
Sv: Resa med valp

Min valp var 10 veckor när vi åkte på långresa, dock hemmastadd hos oss.
Vi stannade ungefär varannan timme, lite mer sällan på hemväg en vecka senare eftersom hon sover som en stock i bilen. Erbjöd vatten när vi stannade. Mat enl. vanliga mattiderna (fråga uppfödaren).

Hon var som satt hemmastadd hos oss så hon satt i bur med andra hunden. När jag har hämtat hundarna som valpar har de fått sitta i famnen, men det har aldrig varit så långt.
Jag hade haft hunden i famnen till en början, men haft med mig en bur. OM han är lugn kan det vara skönare för både valp och dig att slippa ha honom i knät hela vägen.
 
Sv: Resa med valp

Vi åkte "bara" 37 mil men jag åkte med honom i famnen, han var ordentligt rastad innan vi åkte, hade ätit ungefär 30 min innan så första biten sov han rätt tungt, sen stannande när jag märkte att han började bli lite "orolig", han kissade och vi åkte vidare. Det blev kanske 2-3 gånger på vägen hem, vi erbjöd honom vatten varje gång vi stannade, erbjöd även mat en gång när det var "mattid" men han åt bara några få bitar och sedan åt han när vi kom hem istället. Det största problemet var att han hade sovit så mycket att han var hur pigg som helst långt in på natten... :angel:
 
Sv: Resa med valp

Till att börja med så får man inte transportera hund i lös i bilen.
Saxat från Jordbruksverket om transport av hund


Jag skulle försöka stanna ofta. Iaf minst 1gg/timme och rasta valpen. Samtidigt erbjuda vatten men undvika mat. Fast med en så lång resa hade jag nog försökt ha med välling eller liknande flytande föda. Detta för att undvika annat än vattniga kräkningar.

Ett gäng handdukar/trasor som kan slängas om de blir nerspydda.

Är det en liten hundras hade jag förmodligen använt mig av en kattbur ordentligt fastspänd i baksätet.
korrigering:
"Det finns ingen lag som säger att hunden måste sitta i bur eller ha sele i bilen, man kan alltså
inte bli bötfälld för detta. Om man blir stoppad kan man emellertid förvänta sig en tillsägelse
att det inte är lämpligt för vare sig hundens eller passagernas bästa att hunden är lös i bilen.
Även om det inte finns någon specifik lag kring just transport av hund i bil ska den
djurskyddslag som finns följas. Lagen om hur last ska förankras kan också tillämpas enligt
polisen. "
 
Sv: Resa med valp

Du kan vara säker, det finns ingen lag. Däremot om du har en hundbur så måste denvara säkrat enligt lagen om säkrad last i fordon.
 
Sv: Resa med valp

korrigering:
"Det finns ingen lag som säger att hunden måste sitta i bur eller ha sele i bilen, man kan alltså
inte bli bötfälld för detta. Om man blir stoppad kan man emellertid förvänta sig en tillsägelse
att det inte är lämpligt för vare sig hundens eller passagernas bästa att hunden är lös i bilen.
Även om det inte finns någon specifik lag kring just transport av hund i bil ska den
djurskyddslag som finns följas. Lagen om hur last ska förankras kan också tillämpas enligt
polisen. "

Ska du korrigera, ska du korrigera rätt :angel:

Du riskerar bli bötfälld för osäkrad last om du har hunden lös. De flesta poliser bötfäller inte men det finns de som gör det.
 
Sv: Resa med valp

Klart tveksam här, har själv aldrig hund lös i bilen men har svårt att tro att en hund skulle betraktas som osäkrad last. Viktgräns?
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 927
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 321
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 827
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp