Resa som volontär

SpanskaLoppan

Trådstartare
Sedan ett par år tillbaka sliter en äventyrslust i mig, som jag aldrig haft förut. Jag vill ut och uppleva världen och "göra skillnad", vad nu det innebär.
Drömmer lite om att åka på nån volontär resa, gärna på nåt projekt där man får arbeta med djur.
Men jag vet inte om jag klarar det...
Har i vuxen ålder bara åkt på två charterresor och har alltså ingen resvana alls, jag är värdelös på sociala situationer, kan inte läsa folk för fem öre och när jag inte känner mig bekväm i situationen reagerar jag omedvetet med att skämmas och dra mig undan. Särskilt om jag är ensam, har jag någon annan lite försiktig människa med mig blir jag konstigt nog genast lite säkrare...

Jag är livrädd för att göra fel eller skämma ut mig vilket resulterar i att jag återigen drar mig undan och håller mig borta. Trots att jag rent logiskt vet att man förstås inte kan vara bra på allt direkt. Och jag lär mig snabbt, är van att arbeta hårt och har umgåtts mycket med olika typer av djur under hela livet.

Har hittat ett projekt i Zimbabwe som låter intressant men så fort jag börjar räkna på ett sparande så kommer tankarna på att jag är fel sorts person, jag är för feg, för dålig på folk och kommer bara vara en belastning och bli utskrattad... Så det är ingen idé och lika bra att lägga ner tankarna.
Men å andra sidan känns det som att om jag aldrig gör det här kommer jag ångra det när jag blir gammal...

Har någon åkt på någon sådan resa? Någon som vill dela med sig av hur ni uppfattat det? Var ni också helt "gröna" innan ni åkte eller visste ni vad ni pysslade med? Förväntades det att ni skulle vara självgående direkt eller fick ni jobba mycket i grupp?

Det handlar ju trots allt om en hel del pengar som jag kommer få slita som en dåre för att få ihop...

Sv: Resa som volontär

Jag har aldrig varit volontär utomlands men ditt inlägg fick mig att googla och jag blev förvånad över vad svårt det verkar vara att just hitta vad folk har för erfarenheter?Men jag kanske googlar på fel sökord men man kunde tycka att det BORDE ju finnas massvis. Jag tänkte mest så du inte råkar åka med något "bluff"-företag.
Jag vet några som åkt med "läkare utan gränser" och de verkade enbart positiva av sina dock ofta tuffa erfarenheter men att de upplevde att de hade gott stöd av teamet.
Men hur det är om man skall jobba med djur vore ju intressant att få veta(även fast jag inte tänkt åka själv). Men du kanske kan kontakta bolaget och kolla om de har några tidigare volontärer som du kan maila eller ringa för att få lite info om hur de upplevde att det faktiskt var.
Jag kan tro att det måste vara en fantastiskt upplevelse men just därför så tycker jag att det borde rylla av bloggar och foruminlägg etc men hittar dåligt(men som skrivet var så kanske jag söker på fel sökord.).
(Jag har skickat PM.)

Senast ändrad:

Men med läkare utan gränser åker man väl inte på någon kortare "turistvolontärresa" där man betalar sin väg fram? Det är väl uppdrag på ett år eller längre där man söker in på dokumenterade erfarenhet som de efterfrågar? (Dock behöver man inte vara medicinskt utbildad)

Ja, det stämmer. Jag mest jämförde med att om man googlar på det så finns det en massa erfarenheter att söka. Nu hittade jag dock några sidor om djurvolontärers erfarenheter som jag PMáde TS då jag var osäker på hur man får länka här inne på buke. NÄSTAN så att jag själv blev sugen på att åka iväg och flaskmata lejonungar :)

Den fråga man måste ställa sig när det gäller alla former av volontärresor, är om man gör den nytta man gärna tror att man vill göra, om det är ett jobb som annars hade kunnat skötas av lokalbefolkningen och så får man vara kritisk tex till djuranläggningar som "rehabiliterar" vilda djur fast man aldrig ser någon rehabilitering, bara ett trött kattdjur i en bur tex. Världen är inte bättre än att det finns de som profiterar på godhjärtade människor och låter dem betala för att städa burar åt djur som aldrig skulle ha suttit i burarna om det inte vore för volontärerna och deras pengar. Det finns barnhem som inte vill låta volontärer och besökare skänka fina sängar, sängkläder och kläder till barnen, för då blir nästkommande volontärer besvikna på att det ser för fint ut...

Läkare utan gränser känns lite magstarkt att börja med, även om jag snart är utbildad uska och intresserad av vårdarbete;)

Men jag har precis som du letat efter lite bloggar och visst går det att hitta, men jag tycker dom känns så "tillrättalagda". Det skrivs bara om vilken fantastisk upplevelse det är, hur mycket dom lärt sig och upplevt och det är spännande och fascinerande och utvecklande till himlen och tillbaka. Och då får jag lite svårt att tro på det, det kan väl inte bara ha varit bra och underbart och roligt? Det måste ju varit skitjobbigt och svårt också? Har inte en enda av lokalbefolkningen fnyst eller varit svår att förstå sig på? Alla har bara varit välkomnande och glada och trevliga?
Jag får känslan av att bloggarna bara är ett enda långt reklaminlägg tyvärr...

Den fråga man måste ställa sig när det gäller alla former av volontärresor, är om man gör den nytta man gärna tror att man vill göra, om det är ett jobb som annars hade kunnat skötas av lokalbefolkningen och så får man vara kritisk tex till djuranläggningar som "rehabiliterar" vilda djur fast man aldrig ser någon rehabilitering, bara ett trött kattdjur i en bur tex. Världen är inte bättre än att det finns de som profiterar på godhjärtade människor och låter dem betala för att städa burar åt djur som aldrig skulle ha suttit i burarna om det inte vore för volontärerna och deras pengar. Det finns barnhem som inte vill låta volontärer och besökare skänka fina sängar, sängkläder och kläder till barnen, för då blir nästkommande volontärer besvikna på att det ser för fint ut...

Det här har jag full koll på, jag är tyvärr väldigt cynisk och tar nästan förgivet att både organisationer, myndigheter och personer ska vara ute efter utnyttja den ena eller den andra på något vis.
Ska jag någonsin åka så kommer det kollas upp noga!
Men när jag inte tycker mig få en verklig bild av hur det faktiskt är att åka som volontär till ett helt nytt land, en ny kultur och arbete man inte har nån erfarenhet av så känns det inte lönt att slita ihop pengar heller...
När man riskerar att stå där och känna att man bara tagit sig vatten över huvudet, inte är till nytta alls och folk bara är irriterade på en...

Jag vill ut och uppleva världen och "göra skillnad", vad nu det innebär.
Drömmer lite om att åka på nån volontär resa, gärna på nåt projekt där man får arbeta med djur.
Men jag vet inte om jag klarar det...

har alltså ingen resvana alls, jag är värdelös på sociala situationer, kan inte läsa folk för fem öre

Jag är livrädd för att göra fel eller skämma ut mig

jag är fel sorts person, jag är för feg, för dålig på folk och kommer bara vara en belastning och bli utskrattad...

Men å andra sidan

Gulle dig :love:

Jag tror att du kommer klara det alldeles utmärkt. Det gäller att börja någonstans. Så växer du. Volontär"industrin" är bara en av många vägar att få göra en insats. Där betalar du för en upplevelse. Men din insats kan lika gärna börja hemma. Det finns många organisationer som skulle ta emot dig med stora famnen. Föreningar som jobbar med stöd till flyktingar, språk- och läxhjälp, stöd till hemlösa mm. Det kan vara ett första steg att börja växa in i uppgifter, och kanske upptäcka att du har mer inom dig än du trodde?

Hur gammal är du? Var i landet finns du? PM:a om du inte vill skriva här. Jag har ett stort kontaktnät och delar gärna med mig.

Jag och min dotter åkte som volontärer till ett djurräddningscenter i Ecuador för ett par år sedan. Jag skulle nog inte rekommendera just den platsen för det var lite så att man gjorde allt arbete onödigt besvärligt (använde bl a smala spackelspadar och en liten hink till att rengöra stora burar och inhägnader) och det var så genomskinligt att man gjorde allt för att kunna sysselsätta så många volontärer som möjligt. Dessutom ställer jag mig lite tveksam till hur det egentligen var med djurräddningsverksamheten. Stället kändes mer som en djurpark med syfte att tjäna pengar åt ägarna (som levde väldigt gott i förhållande till hur området i övrigt hade det).

Men det finns olika organisationer att gå igenom och om jag inte minns helt fel har Honung här på buke en dotter som var iväg på något lejonprojekt som hon var jättenöjd med. Kolla med henne! :)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 605
Senast: lizzie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: cewe
·
Äldre Gaahh! Jag lade ut en tråd för lite sedan om att jag tänkte bryta upp mitt liv på landet med djur och småstadsliv för att pröva mina... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 387
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 888
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka