Resa till Filippinerna, tips önskas!

Bukefalos 30 år!

Unafraid

Trådstartare
Jag sitter och försöker boka en resa till Filippinerna, någon gång mellan 21 januari och en månad framåt. Hur länge ska jag vara borta? Är två veckor för kort tid? Är det bättre med 2,5? Vilka flygbolag rekomenderas? Då det är en så pass lång flygning känns det trevligt med lite bättre komfort. Hur mycket boende osv ska man boka på förhand? Har förstått att det kan vara mycket förseningar på inrikes resor så kan vara dumt att ha bestämt för mycket innan?

Jag är inte jätteförtjust att resa under min semester så jag stannar gärna på samma plats i fyra-fem dagar om det blir en lång dags resande mellan. Tänker att man testar boracay men sen då?

Tips tips!

Jag sitter och försöker boka en resa till Filippinerna, någon gång mellan 21 januari och en månad framåt. Hur länge ska jag vara borta? Är två veckor för kort tid? Är det bättre med 2,5? Vilka flygbolag rekomenderas? Då det är en så pass lång flygning känns det trevligt med lite bättre komfort. Hur mycket boende osv ska man boka på förhand? Har förstått att det kan vara mycket förseningar på inrikes resor så kan vara dumt att ha bestämt för mycket innan?

Jag är inte jätteförtjust att resa under min semester så jag stannar gärna på samma plats i fyra-fem dagar om det blir en lång dags resande mellan. Tänker att man testar boracay men sen då?

Tips tips!
Jag var på Filippinerna för 10 år sen på bröllop. Vi var borta tre veckor, men 2,5 hade nog också funkat. Flygresa hittade vi på skyscanner (om jag minns rätt).

Vi hade två eller tre dagar i Manilla (där bröllopet var) och sen resten av tiden på Boracay. Valde att flyga tillbaka till Manilla dagen före hemresan till Sverige, just för att inte riskera att missa det planet.

Inga mer tips, men älskade maten! Boracay var väldigt turistigt, men trevligt :)

Jag var på Filippinerna för 10 år sen på bröllop. Vi var borta tre veckor, men 2,5 hade nog också funkat. Flygresa hittade vi på skyscanner (om jag minns rätt).

Vi hade två eller tre dagar i Manilla (där bröllopet var) och sen resten av tiden på Boracay. Valde att flyga tillbaka till Manilla dagen före hemresan till Sverige, just för att inte riskera att missa det planet.

Inga mer tips, men älskade maten! Boracay var väldigt turistigt, men trevligt :)
Jag har förstått att Boracay är det, därför skulle jag vilja kombinera med någon annan ö som är lite mindre turistigt också.

Tack för tips!

Bara flugit dit en gång, men på grund av restiden hade jag inte valt mindre än 2,5 vecka. Jag var där i 4 veckor men vi hyrde hus på cebu, så vi var inte i turistområdet, tror jag såg 2 andra vita i området under tiden 😅 fanns någon typ av "badland" på ön, vilket var trevligt ställe :)

Bara testat en gång, men är det lika bra för snorkling?

Tillägg, vi åker två vuxna 😊
Jag skulle säga att dykning är att föredra. För snorkling finns det nog bättre alternativ. Just Malapascua är känt för dykning på djup för att se rävhajar.
Sen är Malapascua en väldig trevlig ö i övrigt, men det är just dykningen som gör den speciell.

Var där med ett ex vars mamma är från Filippinerna, var kul men jobbigt med!
Vi var där 3 veckor har jag för mig, var i Manila, Boracay och Palawan, en vecka på varje ställe.

Från Manila åkte vi till Pagsanjan Falls och tog en sån tour där, det var så häftigt! Älskade det

På Boracay åkte vi till Ilig-Iligan Beach, där var det lugnt och inte alls mycket folk. Och väldigt fint! Det var helt klart höjdpunkten där

Palawan var suuuperfint!! Men turistigt också, iaf dit vi hittade. Tog nån sån båttur som varade en dag, då blev man runtkörd till diverse sevärdheter och fick betala en liten slant på varje ställe.
Bodde på ett litet hotell som låg på en egen liten mini-ö. Man kunde hyra kajak och annat, var jättemysigt 😊 Var vi och typ 2 andra gäster där
Det var meckigt att ta sig dit dock, planet blev försenat gång på gång och tillslut så fick det inte lyfta då det börjat bli mörkt och det inte fanns några lampor på landningsbanan i Palawan.
Vi fick bråka oss till att bli ombokade dagen efter, attityden var mest "det får ni lösa själva, inte vårt problem" några pengar tillbaks hade vi ej fått heller.
Men helt klart värt det! Superfint som sagt 😃

Tips tips!
Jag har varit några gånger i Filippinerna, senast förra vintern och förrförra, första gången var för över 20 år sedan.
2,5 eller mer är att föredra tycker jag om man vill resa runt lite. Jag tycker Palawan är fint, där kan man resa med båt, flyg eller buss, hela landet är enkelt att resa i och det går många färjeförbindelser.
Jag gillar även Malapasqua och Coron för dykningen, Siqijour som vuxit enormt sedan jag var där första gången, då var det bara regnskog nu är det mer utbyggt men inte en massa turisthotell.
Bohol och Boracay var jag på för 20 år sedan så vet inte statusen idag. Min rekommendation är att flyga till Manila o därifrån bestämma vart du vill börja, tex flyg till Cebu eller Coron och hitta ett par ställen och fixa transporter mellan, sedan ta flyg till en annan del av landet och göra samma.

Nu har jag kommit igång lite! Vi flyger till Cebu, sover en natt, planerar att åka båt till Siqijour och stanna i tre nätter. 😊 Nu är jag osäker om jag ska boka något mer eller bara känna efter och ta det allt eftersom?

En kompis till mig har varit på Phu Quoc nyligen, snorklat, varit på diverse utflykter och åkt världens längsta linbana. Verkar ha varit helt OK, fullt med turisthotell där hen var dock.

En kompis till mig har varit på Phu Quoc nyligen, snorklat, varit på diverse utflykter och åkt världens längsta linbana. Verkar ha varit helt OK, fullt med turisthotell där hen var dock.
Fast Phu quoc ligger ju i Vietnam, på gränsen till Myanmar, väldigt långt från Filippinerna. Lite som att rekommendera London till någon som ber om tips i Rumänien :)

Tips tips!
El Nido😍 Supermysigt, åk på Island hopping tour och vandra/klättra i omgivningen.

Och som nån annan tipsa om, ifall du vill dyka, Coron, massor av vrak🙌

Donsol, om det är rätt säsong, där kan man snorkla eller dyka med valhajar.

Liknande trådar

• Resa till USA
  • hjälp med häst som har fobi

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka