Resår eller inte?....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Contessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 857
Sv: Resår eller inte?....

Jag tycker bäst om sadelgjordar utan resår... Tycker det är svårt att få en resår gjord att sitta bra...

Enligt ett par sadelmakare jag pratat med så ska man helst inte använda gjord med resår, eftersom resåren gör att man drar sadelgjorden för hårt för att sadeln ska ligga stilla på hästryggen. Måste man använda gjord med resår, så ska den helst ha resår i båda ändarna eller på mitten. Har man en gjord med resår på en sida, så ska resårsidan sitta på höger sida. Alltså inte den sidan som man spänner sadelgjorden. Detta för att undvika att dra sadelgjorden för hårt.

/Lizzie

Min häst är mycket rund över manken och platt över ryggen, hans väl passande sadel kan mycket väl halka på sniskan trots att den ligger bra. Jag har märkt att gjordar med resår på båda sidorna gör att sadeln ligger avsevärt mer stilla än resår på en sida (eller ännu värre utan resår).

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 400
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har börjat rida igen efter många års uppehåll men har problem med västen. Jag blir så klumpig att jag kan varken spänna sadelgjord...
Svar
8
· Visningar
456
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag är ute efter en sadelgjord med platta som har fast resår. Den får dessutom inte vara för bred, utan måste vara väl utskuren för...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?