Bukefalos 28 år!

Reservation i försäkring - praxis vid inköp?

MiniLi

Trådstartare
Vi har tittat på en 6 månader gammal tik som vi bestämt oss för att köpa sålänge hon går igenom besiktning.
Idag ringde jag till Agria för att ordna med överflyttning av försäkring, då visar det sig att hunden blivit försäkrad efter 4 månaders ålder vilket medför reservation på höfter och armbågar.
Uppfödaren har inte nämnt något om detta, vi ska betala fullpris.

Hur bör man göra i det här fallet?
Reservationen kan ju ställa till stora bekymmer om hunden får ledproblem i framtiden..
Kan det vara aktuellt med någon form av prisavdrag?

Tacksam för snabba svar, jag vill ringa uppfödaren idag men känner att jag behöver lite mer på fötterna innan.

Ska tillägga att vi verkligen tycker om hunden, hon är helt underbar på alla sätt :love:
Det är en RR.
 
Sv: Reservation i försäkring - praxis vid inköp?

Inte alls bra! Jag sitter där med en hund nu.. reservationer på höfter och armbågar, och en hund med artros:( Inte alls kul. Vill ni absolut ha hunden så ska ni verkligen inte betala fullpris i alla fall!
 
Sv: Reservation i försäkring - praxis vid inköp?

Ja det är ju en sån situation vi är oroliga för..
Tur att jag frågade Agria om det fanns några begränsningar, annars hade vi köpt hunden helt ovetandes :crazy:

Undrar hur mycket avdrag som är skäligt?
 
Sv: Reservation i försäkring - praxis vid inköp?

Jag har också en hund här hemma som har samma "reservation". själv skulle jag dock inte kalla det för en reservation för det är det ju egentligen inte utan bara en s.k tilläggsförsäkring även om den ingår i den vanliga försäkringen.
Min hane införsäkrades ju efter 4 mån ålder eftersom han kom som import vid 7 mån ålder till Sverige. Nu är ju han friröntgad så då faller ju "reservationen".

Så här står det i Agrias villkor;
Osteokondros, armbågsledssjukdom eller höftledssjukdom
Följande villkor måste vara uppfyllda för att ersättning ska kunna betalas:

 Hunden ska vara registrerad och stambokförd i SKK (Svenska Kennelklubben)
 Hunden ska vara veterinärvårdsförsäkrad före fyra månaders ålder och sedan
fortsatt försäkrad utan avbrott.
 Vid höftledssjukdom ska höftlederna vara röntgade. Bilderna ska vara registrerade
och granskade av SKK.
 Vid armbågsledsdysplasi förbehåller sig Agria möjligheten att sända notering om
diagnos till SKK.

Om hunden inte uppfyller kraven i denna punkt, lämnas ersättning med upp till sammanlagt
3 000 kronor för undersökning fram till fastställd diagnos/er. Denna begränsning gäller inte
om armbågslederna eller höftlederna tidigare är friskförklarade efter röntgenundersökning och
resultatet är registrerat hos SKK. Du kan då få ersättning om problem uppstår i den förut
friska leden.


Dock tycker jag det är dålig stil av uppfödaren (har denne haft valpen kvar eller är det omplacering?) att inte meddela er och dessutom kan man ju fundera på varför denne inte försäkrade in valpen innan 4 mån ålder - försäkrar man in valpen direkt vid 8 v ålder får man ju första året till halva priset så det är ju mer förmånligt.

Jag skulle ställa mig frågan om det är något annat uppf. döljer eller inte berättar om :crazy: Alla uppfödare är ju som sagt inte fullt ut seriösa.
Är det uppfödare med kennelnamn som börjar på Z?

Hur mkt vill uppf. ha för valpen?
 
Senast ändrad:
Sv: Reservation i försäkring - praxis vid inköp?

Okej.. Så om den är ok vid röntgen försvinner reservationen?

Ingen omplacering, har varit hos uppfödaren hela tiden.
Ja det stämmer, uppfödare på Z.
PMa gärna om det är något jag bör veta :)

Priset är 13
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 733
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp