Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Och med obruten menas att premien betalats utan uppehåll, det kan räcka med 14 dagar för att försäkringen räknas som bruten. Kolla det också om du får nej, då vet du varför.

Jag ska absolut kolla det, tack!
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Har hästen en obruten försäkring så spelar det ingen som helst roll vad hästen blir behandlad för hos tidigare ägare så länge inte omfattningen av försäkringen ändras så får inte försäkringsbolaget sätta några reservationer. Ändrar man omfattningen tex livvärdet eller typ av försäkring då får de sätta reservation på den HÖJDA delen men aldrig någonsin på den "befintliga" delen som hästen hade när skadan inträffade. Det är liksom vitsen med ett obrutet försäkringsskydd och inget försäkringsbolagen själv kan leka med även om Agria har gjort några fula försök med det men de har också snällt fått backa när vissa har orkat bråka med dem och dragit det vidare.

Så om TS rakt av har tagit över befintlig försäkring med exakt samma värde och samma försäkringsform så kan försäkringsbolaget kamma sig det är bara att överklaga eller anmäla det till högre instans för då har de inga rättigheter alls att påföra nya reservationer.

Det man dock får passa sig för är om säljaren har slarvat med betalning på försäkringen så att det iom det finns ett avbrott i försäkringen. 14 dagar efter förfallodagen har man på sig sen kan försäkringsbolaget börja konstra och räkna den som bruten och därmed sedan nytecknad igen.

Stämmer inte att det är så enkelt, för då hade det i stort sett aldrig fått sättas reservation. De får sätta reservation om en skada har blivit behandlad och ersatt av bolaget.
Som i mitt fall hade hästen behandlats och ersätts för sin skada och hade reservation även om det inte syntes i det papper jag fick av säljaren.
Har även på senare tid köpt en häst där jag visste om reservationen och det stod inte heller i det försäkringsbrev som säljaren lämnade med. Men det kom sedan i mitt när jag förde över hästen på mig.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Har hästen en obruten försäkring så spelar det ingen som helst roll vad hästen blir behandlad för hos tidigare ägare så länge inte omfattningen av försäkringen ändras så får inte försäkringsbolaget sätta några reservationer. Ändrar man omfattningen tex livvärdet eller typ av försäkring då får de sätta reservation på den HÖJDA delen men aldrig någonsin på den "befintliga" delen som hästen hade när skadan inträffade. Det är liksom vitsen med ett obrutet försäkringsskydd och inget försäkringsbolagen själv kan leka med även om Agria har gjort några fula försök med det men de har också snällt fått backa när vissa har orkat bråka med dem och dragit det vidare.

Så om TS rakt av har tagit över befintlig försäkring med exakt samma värde och samma försäkringsform så kan försäkringsbolaget kamma sig det är bara att överklaga eller anmäla det till högre instans för då har de inga rättigheter alls att påföra nya reservationer.

Det man dock får passa sig för är om säljaren har slarvat med betalning på försäkringen så att det iom det finns ett avbrott i försäkringen. 14 dagar efter förfallodagen har man på sig sen kan försäkringsbolaget börja konstra och räkna den som bruten och därmed sedan nytecknad igen.

Behöver inte vara så, när jag köpte min förra häst (dressyrhäst 16 år gått PSG), tog jag över försäkringen utan att ändra något alls, hon var då försäkrad för 50000 och hade något år innan varit försäkrad för 100 000, men ägaren sänkte för det blev för dyrt.

När jag tog över försäkringen fanns där inga reservationer, men när allt var klart med att jag tagit över den kom ett brev från försäkringsbolaget där det stod (hästen har reservationer på hältor och ledsjukdomar till ett värde över 16000), hästen hade haft belastningsfång med rotation, på ett framben, detta var dock helt ok när jag köpte henne.
Vad som menades med den reservationen vet vare sig jag eller någon annan jag frågat heller, dock fick jag alltid ersättning när hon varit hos veterinär, så reservationen föll aldrig in tydligen. Den hästen tvingades jag ta bort när hon var 21 år gammal pga skelettförändringar i hasen.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Ja men då fick du ju ersättning eftersom beloppet inte översteg de 16000 kronorna .
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Stämmer inte att det är så enkelt, för då hade det i stort sett aldrig fått sättas reservation. De får sätta reservation om en skada har blivit behandlad och ersatt av bolaget.
Som i mitt fall hade hästen behandlats och ersätts för sin skada och hade reservation även om det inte syntes i det papper jag fick av säljaren.
Har även på senare tid köpt en häst där jag visste om reservationen och det stod inte heller i det försäkringsbrev som säljaren lämnade med. Men det kom sedan i mitt när jag förde över hästen på mig.

NEJ ett försäkringsbolag får ALDRIG någonsin påföra reservationer i en obruten löpande försäkring hur mkt de än har betalt behandlingar för en skada. Det var precis så här Agria höll på och fulade sig ett tag och fick smäll på fingrarna för så snart någon orkade dra det vidare. De enda gångerna en reservation får påföras är vid nyteckning av försäkring eller höjningar av livvärdet där då det förhöjda värdet blir påfört en reservation aldrig någonsin befintligt värde.
Enda gången ett försäkringsbolag har rätt att påföra reservation är om delersättning på livförsäkringen har fallit ut (alltså att hästen triangelmärkts). Aldrig någonsin får de göra det för att veterinärförsäkringen har använts.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Nej det är ju helt korrekt men Likväl sker det om inte kunden vet bättre än att ifrågasätta . Utifrån svaren i denna tråd mfl har konsumenten generellt mkt dålig kunskap om vad en försäkring innebär rent allmänt och ännu mer bristande om vad ett FB får/ inte får göra och varför .

Däremot så är det sällan utskrivet på papper och det är en klar brist för Att öht ha chans att greppa som konsument ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

kl.

En liten update nu när jag pratat med försäkringsbolaget.

Jag fick tyvärr ingen vidare rätsida på om hästen hade haft reservationer i förra ägarens försäkring då jag fick prata med en handläggare som inte var så van och bevandrad med datasystemet.

Hon kopplade mig vidare till en skadereglerare som tyckte att första reservationen (för den äldsta defekten) var helt onödig och hon förstod inte alls varför jag fått den och troligtvis kan den tas bort. Den har dock mindre betydelse för mig.

Angående den senare reservationen och "värre" defekten så sa hon att den gick att häva med ett ultraljud som påvisade att hästen var utan besvär. Detta är redan gjort av säljaren (jag har dessa intyg) och när jag påtalade detta så blev hon lite konfunderad och skulle kolla vilka intyg de fått in och om de kunde häva även denna reservationen omgående. Hon ska återkomma imorgon, jag ringde tyvärr alldeles innan de stängde pga väldigt hektisk dag på jobbet.

Så förhoppningsvis går det att lösa. Jag fick dock inte svar på om min säljare haft dessa reservationer (vilket jag verkligen inte tror, jag tror inte att de ljugit) eller varför jag fått dem när jag inte gjort någon förändring i försäkringen. Ska ligga på om det när hon ringer upp imorgon.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Skönt att höra! Håller tummarna!

Vet dock inte om försäkringsbolaget får lämna ut information om förra ägarens försäkring utan någon sorts ordentlig fullmakt. När jag sålde häst fick jag ringa mitt bolag och säga till dem att det var ok att lämna ut uppgifter till xx om de ringde och frågade.

Men huvudsaken är ju om du kan bli reservationsfri nu i alla fall :)
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Och med obruten menas att premien betalats utan uppehåll, det kan räcka med 14 dagar för att försäkringen räknas som bruten. Kolla det också om du får nej, då vet du varför.

Fast det spelar bara roll om den varit bruten efter de fick ut sitt senaste försäkringsbrev, annars skulle det ju varit redovisat där redan.

/Camilla
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Den ända anledningen jag kan komma på är just om man ökat livvärdet, men det har du ju inte gjort.

Även om dom gjort en ökning av livvärdet så får dom bara lägga reservationen på ökningen, resten ska kvarstå utan reservation.

/Camilla
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Fast det spelar bara roll om den varit bruten efter de fick ut sitt senaste försäkringsbrev, annars skulle det ju varit redovisat där redan.

/Camilla

Inte nödvändigtvis, en bekant till mig råkade ut ör just detta. Men det visade sig sen att gamla ägaren missat att betala in premien med 15 dagar varför en nyteckning av försäkringen gjordes utan att detta togs upp i försäkringsbrevet.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Därför är duet jättebra att ha den sortens räkningar på autogiro för då slipper man att dom glöms bort. ;)
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Därför är duet jättebra att ha den sortens räkningar på autogiro för då slipper man att dom glöms bort. ;)

Precis, har alla våra försäkringar på autogiro. Lugnast så, det har ju hänt att post kommit bort på vägen också och vem fasen har koll på när saker förfaller osv. I varje fall inte på alla de försäkringar vi har.:crazy:
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Autogiro är som sagt toppen till denna typ av räkningar.
Dock vill jag höja ett varningens finger att ha det kopplat till ditt vanliga konto.
Härom året blev det kontot skimmat och alla pengar till räkningarna "försvann" till asien. :mad:
Nu har vi ett eget konto till autogirona som inte används till annat och som har automatisk överföring av pengar från kontot där den "statliga allmosan" kommer in till. Jag kunde koppla överföringen till att föra över pengarna samtidigt som "allmosan" kommer in för att förhindra så mycket det går att pengarna kapas....
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Eller så lägger man in sina räkningar i Excel. Jag har valt att betala mina hästförsäkringar två ggr/år och ser enkelt vilka månader de förfaller. Har hittills (*peppar, peppar*) inte missat något när jag använder mitt "system" :). Jag är jättenojig om jag inte har stenkoll;)!
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Ja autogiro känns självklart gällande försäkring på häst verkligen !
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

kl.

Jag fick dock inte svar på om min säljare haft dessa reservationer (vilket jag verkligen inte tror, jag tror inte att de ljugit) eller varför jag fått dem när jag inte gjort någon förändring i försäkringen. Ska ligga på om det när hon ringer upp imorgon.


Ge dig inte angående detta även om de tar bort reservationerna ,så är frågan hur det kommer sig att de lagt på reservationerna på en redan befintlig försäkring .
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Förlåt mig men du köper en häst för 120 000kr som har två defekter som du känner till? Man slutar aldrig att förvånas.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Förlåt mig men du köper en häst för 120 000kr som har två defekter som du känner till? Man slutar aldrig att förvånas.

Fast det finns ju faktiskt "defekter" som inte har någon betydelse för användbarheten...

Jag blir nästan mer förvånad över de som ska köpa hästar som ej varit skadade, inte har några som helst förändringar och som knappt träffat en veterinär under sin livstid;).
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 007
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 089
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 432
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 378
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp