Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

feny

Trådstartare
Varning för roman.

Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en defekt som upptäcktes när min säljare skulle köpa hästen.

Hästen är försäkrad i samma bolag sen föl och har haft två ägare. Jag har provridit hästen vid fem tillfällen och aldrig någonsin har "den senare" defekten nämnts. Den defekten nämns av säljaren först när veterinärbesiktningen påbörjats.

Hästen är försäkrad utan reservation enligt säljaren. Veterinären säger att om jag ska ta över säljarens försäkring så har defekten mindre betydelse då jag om hästen i framtiden skulle behöva avlivas så kan jag få ersättning från försäkringen. Jag bestämmer mig för köp under förutsättning att hästen kan försäkras utan reservationer. Detta sägs dock bara muntligt..

Jag får alla deras försäkringspapper där jag ser att hästen är försäkrad utan reservationer, säljaren skriver över försäkringen på mig och meddelar att det gått bra. Jag betalar hästen och är överlycklig.

Idag kom försäkringspapperen och jag har fått reservationer på båda defekterna. Den första defekten känns bara fel då den framkom klart och tydligt redan långt innan min säljare köpte hästen. Den kan liksom inte missas och är ingen sjukdom eller något som förvärras med åren. Reservationen på den andra defekten gör dock att hästens värde minskas till ca 30 000 kr om jag nu skulle behöva sälja.

Jag förstår dock inte hur försäkringsbolaget kan sätta reservationer på båda defekterna - när hästen var försäkrad utan dessa reservationer hos förra ägaren och försäkringsbolaget ej tagit del av den nya besiktningen? Är detta vanligt? Jag har inte gjort någon förändring i försäkringen.

Jag skulle självklart inväntat mina nya försäkringspapper innan jag betalade hästen. Jag trodde dock att eftersom förra ägaren kunde försäkra hästen utan reservationer med båda dessa defekter att jag också kunde det..

Jag kan tillägga att jag inte tänker bråka med säljarna (de har inte heller gjort något fel), jag är frälst i hästen och vill inte lämna tillbaka henne för nått i världen och det är jag som inte haft hängslen och livrem på mig vid köp. Jag undrar mest om f-bolagets agerande.

Slut på roman och tacksam för input.
 
Senast ändrad:
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Jo om livvärdet ökas från ursprungligt värde kan reservationer göras, så frågan är hur högt liv värde säljaren hade på hästen innan försäljning.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Jag jobbar på ett försäkringsbolag och förstår inte heller detta?
Finns det inga reservationer i tidigare försäkring och du inte har ändrat någonting så ska du heller inte få några reservationer.

A
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Jag är inte alls expert på det här området. Och iom mycket annat just nu kan jag minnas fel.

Men en elev letar ny häst i prisklass över vad din kostat. Hon har rådfrågat en gemensam bekant som arbetar på ett stort försäkringsbolag som en ev tilltänkt häst är försäkrad i. Om jag minns rätt kan man idag inte längre överta försäkringar. Utan ny ägare måste nyteckna.
Nu kan det vara något jag missat. Det kan vara just bara detta bolag och det kan vara pga den högre prisklassen.

Men skulle jag idag köpa häst skulle jag kolla upp det. Så du kan ju kika på det iaf.. Om det kan vara något sånt.

Annars håller jag med ovanstående som nämt att om livvärdet ökas kan reservationer tillkomma om man inte visar "ren" besiktning.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Det framgår väl inte heller alltid av de vanliga försäkringspapprena om reservation finns? Har för mig att jag läst någon tråd förut där det kom fram att "allt" inte står på lapparna vi får hem.
T.ex. har min häst någon typ av extra special omfattning på hältor pga uppfödarens försäkring som tecknades då. Det framgår inte på mina papper utan det var något som bara syns hos Agria typ.

TS:
Har du pratat med försäkringsbolaget om att du tycker att de gjort fel eller undrar kring deras bedömning? Du borde ju kunna få prata igenom det här med någon tycker man, det kanske är någon som gjort fel bara?
Även om du vill ha hästen kvar så är det ju en rejäl värdeminskning du nämner, kanske man tycker kvittar just nu, men i framtiden kan det vara surt att tänka tillbaka på att man borde fixat något då.

Dessutom kanske du ska omvärdera försäkringens omfattning baserat på det här. Om du nu har den i liv för 120 000 kr så kanske(beroende på reservationen) hellre borde ha den på det lägre beloppet?
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Tack så jättemycket för svar, jag ska försöka att svara alla.

Jag har gjort noll förändringar i försäkringen. Hästens värde har helt klart förändrats, hon har gått från 1.10 till felfri 1.35 hoppning men jag gillade hästen så mycket att jag accepterade att jag ej kunde höja livbeloppet då hon hade vissa defekter. Försäkringen kvarstår som innan min säljare köpte hästen (80 000 kr).

Jag fick alla försäkringspapper från tidigare ägare, inklusive "följebrev" som är blankt som ser exakt ut som mina nya papper där det klart och tydligt framgår reservationer. Säljarna har intygat inför mig, min tränare, min sambo, min vän, oberoende veterinär och djurskötare på kliniken att hästen är försäkrad utan reservationer och tillsammans med tidigare försäkringspapper har jag ingen anledning att misstro dem.

Det är inte Agria och jag har inte kunnat ringa försäkringsbolaget i fråga då de stängde sin telefontid kl 17 och ej har öppet helger, jag läste försäkringsbrevet först då jag kom hem ikväll. Jag har tidigare aldrig haft reservationer på försäkring trots att jag ägt ett par ponnyer och hästar så det här är helt nytt för mig. Jag ville gärna rådfråga er mer erfarna innan jag kontaktade försäkringsbolaget.

Jag tror inte att förra ägarna har lurat mig på något sätt, dock tycker jag att det är lite dålig stil att de inte talat om "defekten" när jag vid 2 tillfällen frågat om hästen varit skadad och sagt att den var fullt frisk och aldrig halt. Nej aldrig halt men den har en defekt som troligtvis inte kommer visa symptom på 5-10-15 år men möjligheten finns..
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Fult av säljaren. Superfult. När man redan står på veterinärbesiktingen berättar de om en defekt som de rimligen (juridiskt set) måste upplysa om. Då har du redan kommit långt i ditt köp, både mentalt och praktiskt. Och det är liten sannolikhet att du avbryter köpet, vilket du kanske gjort om det på ett tidigare stadie upplysts om detta.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Troligtvis är det väl så att säljaren har behandlat hästen för dessa defekter och fått ut ersättning! Jag menar försäkringsbolagen är ju inte synska..så nu när ni ändrat så dyker detta såklart upp!
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Fult av säljaren. Superfult. När man redan står på veterinärbesiktingen berättar de om en defekt som de rimligen (juridiskt set) måste upplysa om. Då har du redan kommit långt i ditt köp, både mentalt och praktiskt. Och det är liten sannolikhet att du avbryter köpet, vilket du kanske gjort om det på ett tidigare stadie upplysts om detta.

Ja. Det är så jag känner. Jag har varit jättenöjd och verkligen litat på säljarna fram tills besiktningen. De visste att jag var helt såld på hästen och har ju uppenbarligen med vilje väntat med att upplysa om detta tills dess hon travat prickfritt genom böjprovet. Jag hade inte ens besiktat hästen om de upplyst om detta vid tidigare tillfälle.

Nu vill jag bara att det ska bli måndag så jag kan ringa försäkringsbolaget..
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Troligtvis är det väl så att säljaren har behandlat hästen för dessa defekter och fått ut ersättning! Jag menar försäkringsbolagen är ju inte synska..så nu när ni ändrat så dyker detta såklart upp!
Har råkat ut för just det att säljarens papper var "rena" men att hästen behandlats för en skada som gav reservation när jag tog över försäkringen. Så när jag fick de papper på försäkringen som säljaren hade fanns ingen reservation. Men när jag ringde för att föra över försäkringen på mig så sa bolaget med en gång "du vet att du får reservation på vänsterbak och att det krävs böjprov som är UA för att få bort den?"
Nu spelade det ingen roll för mig som köpte hästen som avelssto, men jag förstår att det kan vara lätt hänt att det här händer.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Har den hårda vägen lärt mej att ringa försäkringsbolaget innan besiktningen. ..

Både Agria och Folksam :mad:
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Har hästen en obruten försäkring så spelar det ingen som helst roll vad hästen blir behandlad för hos tidigare ägare så länge inte omfattningen av försäkringen ändras så får inte försäkringsbolaget sätta några reservationer. Ändrar man omfattningen tex livvärdet eller typ av försäkring då får de sätta reservation på den HÖJDA delen men aldrig någonsin på den "befintliga" delen som hästen hade när skadan inträffade. Det är liksom vitsen med ett obrutet försäkringsskydd och inget försäkringsbolagen själv kan leka med även om Agria har gjort några fula försök med det men de har också snällt fått backa när vissa har orkat bråka med dem och dragit det vidare.

Så om TS rakt av har tagit över befintlig försäkring med exakt samma värde och samma försäkringsform så kan försäkringsbolaget kamma sig det är bara att överklaga eller anmäla det till högre instans för då har de inga rättigheter alls att påföra nya reservationer.

Det man dock får passa sig för är om säljaren har slarvat med betalning på försäkringen så att det iom det finns ett avbrott i försäkringen. 14 dagar efter förfallodagen har man på sig sen kan försäkringsbolaget börja konstra och räkna den som bruten och därmed sedan nytecknad igen.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

KL


När jag köpte min häst i vintras, så skulle jag också ta över försäkringen, samma försäkring som hästen haft sedan föl. Vilket såklart kändes tryggt.
Jag ringde även upp Agria innan jag bokad en besiktning på hästen för att få ut så mycket information som möjligt. Jag hade även fått ta del av hästen försäkringspapper av säljaren.
Säljaren var helt öppna med att hon hade en reservation, sen hon blev opererad för lösa benbitar (birkelandsfraktur) som 3 åring.
Hästen hade inte haft några komplikationer efter op, och inte varit skadad. Gått 1.35 hoppning
Diskuterade reservationen med Agria och även veterinären. Vet, ansåg att det inte fanns någon anledning till att denna reservation kvarstod, och förespråkade att denna skulle hävas. Framfördes till Agria. Fanns även röntgenplåtar på hästen som visade UA på alla benen.
Samtidigt passade jag också på att ändra villkoren för försäkringen, hästen hade alla möjliga dyra tillval, då hon gått som tävlingshäst fram tills jag köpte henne (tanken är att vi ska ut och tävla nu)
Jag valde bort en del av tilläggen och valde även att ändra livvärdet, då jag köpte henne för långt mycket mindre än vad hon var försäkrad för.

Först fick jag ett ja, per telefon av handläggaren att reservationen skulle hävas, skitbra tänkte jag och skrev på papperna för hästen (efter godkänd besiktning förstås).
Sen fick jag hem papperna från Agria, och där fanns reservationen fortfarande kvar, men alla andra ändringar hade genomförts.
Ringde ju självklart upp min handläggare och frågade varför? Då gick det plötsligt inte att ta bort reservationen, trots att de sagt ja, och även dokumenterat detta.
Tillslut bad jag om att få tala med deras chefsveterinär och denna tog även kontakt med min veterinär som gjort besiktningen på hästen. Efter ett par turer fram och tillbaks, så hävde de slutligen reservationen.


Tycker det är mycket märkligt det du råkat ut för.
Fick du se hästen försäkringspapper innan du köpte den? eller du litade på vad säljaren sa?
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Så om TS rakt av har tagit över befintlig försäkring med exakt samma värde och samma försäkringsform så kan försäkringsbolaget kamma sig det är bara att överklaga eller anmäla det till högre instans för då har de inga rättigheter alls att påföra nya reservationer.

Tack! Det ska jag ha med mig i kontakten med försäkringsbolaget. Hästen har haft obruten försäkring i samma bolag sen föl. Jag eller förra ägarna har ej ändrat omfattning eller höjt något livvärde just på grund av att hästen har vissa "fel".
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Tycker det är mycket märkligt det du råkat ut för.
Fick du se hästen försäkringspapper innan du köpte den? eller du litade på vad säljaren sa?

Jag tycker också det är märkligt. Ja jag fick alla deras försäkringspapper just för att det var så viktigt att hästen kunde försäkras utan reservationer och har dem här hemma. På säljarens följebrev är det helt blankt och på mitt följebrev som ser likadant ut står det två reservationer. Och dessa två reservationer är alltså saker som funnits innan min säljare köpte hästen (den senare upptäcktes på deras besiktning.) Om de inte har haft reservationer, varför ska jag ha det 2,5 år senare?
 
Senast ändrad:
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Den ända anledningen jag kan komma på är just om man ökat livvärdet, men det har du ju inte gjort.
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Har hästen en obruten försäkring så spelar det ingen som helst roll vad hästen blir behandlad för hos tidigare ägare så länge inte omfattningen av försäkringen ändras så får inte försäkringsbolaget sätta några reservationer. Ändrar man omfattningen tex livvärdet eller typ av försäkring då får de sätta reservation på den HÖJDA delen men aldrig någonsin på den "befintliga" delen som hästen hade när skadan inträffade. Det är liksom vitsen med ett obrutet försäkringsskydd och inget försäkringsbolagen själv kan leka med även om Agria har gjort några fula försök med det men de har också snällt fått backa när vissa har orkat bråka med dem och dragit det vidare.

Så om TS rakt av har tagit över befintlig försäkring med exakt samma värde och samma försäkringsform så kan försäkringsbolaget kamma sig det är bara att överklaga eller anmäla det till högre instans för då har de inga rättigheter alls att påföra nya reservationer.


Det man dock får passa sig för är om säljaren har slarvat med betalning på försäkringen så att det iom det finns ett avbrott i försäkringen. 14 dagar efter förfallodagen har man på sig sen kan försäkringsbolaget börja konstra och räkna den som bruten och därmed sedan nytecknad igen.

Gylle har helt rätt, precis så är det!

A
 
Sv: Övertagit säljarens försäkring - fått reservation

Tack! Det ska jag ha med mig i kontakten med försäkringsbolaget. Hästen har haft obruten försäkring i samma bolag sen föl. Jag eller förra ägarna har ej ändrat omfattning eller höjt något livvärde just på grund av att hästen har vissa "fel".

Och med obruten menas att premien betalats utan uppehåll, det kan räcka med 14 dagar för att försäkringen räknas som bruten. Kolla det också om du får nej, då vet du varför.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 002
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 087
Senast: BornAgain
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 432
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 378
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp