Reservhjul till Fautras transport? Hjälp!

sorbifolia

Trådstartare
Hjälp mig buke!
Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport. Lämnade in på däckverkstad och fick helt nytt hjul (däck + fälg). Har sedan haft detta liggande som reservhjul iom jag redan bytt om på släpet.

MEN - nu för några veckor sedan punkade et av dom andra däcken, och när jag skulle försöka byta så visade det sig att fälgen på nya reservhjulet inte passar på transporten!? :crazy: Utan det fattas kanske 2-3 mm på avståndet mellan "hålen" där man fästar bultarna. Tog såklart kontakt med verkstan som skaffat fälgen, men dom säger att det inte går att få tag på en som faktiskt passar transporten, då dom inte produceras/säljs längre.

What to do?? Jag kan ju inte köra runt utan reservhjul? Tänkte att det finns ju många flera Fautras i Sverige än här i Norge, så kanske någon vet om det går att få tag på, evt. begagnat? Ska till Göteborg om en vecka, så kan evt plocka upp då, om det går att få tag på där. Det är en Fautras Provan btw.
 
Prova ringa till fautras. Förra året såg det ut till att man kunde beställa fälgar. Det blir dock ganska dyrt med leverans.

Vi var också på däckverkstad, som inte kunde få hem rätt fälg. De handlade bara med sin egen leverantör.
 
Jag hade kollat med närmsta Fautras-återförsäljare. När jag behövde fälgar/vinterdäck till min hade jag tur och de hade tom lite diverse fälgar liggande hemma.
 
Men du har en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck? Då är det väl bara att ha ett sommar- eller vinterdäck som reserv? Eller du kanske har åretruntdäck?
 
Min transport saknar reservdäck så jag har ett av de vanliga som reserv. Nu sitter alltså ett av sommardäcken som reserv efter att jag bytt till vinterdäck på släpet.
 
Hjälp mig buke!
Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport. Lämnade in på däckverkstad och fick helt nytt hjul (däck + fälg). Har sedan haft detta liggande som reservhjul iom jag redan bytt om på släpet.

MEN - nu för några veckor sedan punkade et av dom andra däcken, och när jag skulle försöka byta så visade det sig att fälgen på nya reservhjulet inte passar på transporten!? :crazy: Utan det fattas kanske 2-3 mm på avståndet mellan "hålen" där man fästar bultarna. Tog såklart kontakt med verkstan som skaffat fälgen, men dom säger att det inte går att få tag på en som faktiskt passar transporten, då dom inte produceras/säljs längre.

What to do?? Jag kan ju inte köra runt utan reservhjul? Tänkte att det finns ju många flera Fautras i Sverige än här i Norge, så kanske någon vet om det går att få tag på, evt. begagnat? Ska till Göteborg om en vecka, så kan evt plocka upp då, om det går att få tag på där. Det är en Fautras Provan btw.

Vad är det för årsmodell på ditt släp?
Är det alltså så att Fautras har konstigt mått på bultcirkeln?
 
Vad är det för årsmodell på ditt släp?
Är det alltså så att Fautras har konstigt mått på bultcirkeln?

Bra fråga, vi köpte det i 2015, men kan evt vara en lite äldre modell pga det var demosläp hos förhandlaren innan dess.

Jag vet inte om de är "konstiga" eller om jag haft otur, folk jag frågat säger lite olika...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 522
Senast: Trott
·
Hästhantering hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in...
2
Svar
20
· Visningar
3 309
Senast: Novalisa
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 164
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 162
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp