Bukefalos 28 år!

Resetips- och frågor-tråden

Sv: Resetips- och frågor-tråden

KL

Jag vill slänga in ett restips. Åk till Rumäninen. Jag åkte runt en vecka i somras, vilket land! Fantastisk natur, fantastiska städer, superb mat!!
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Jag var där 2007. Började i Havanna, sen några dagar i Maria La Gorda (naturreservat/dykcenter), en dag i Vinales, några dagar i Trinidad, en dag i Grisbukten (bortkastat), m.m. Kan VERKLIGEN rekommendera det men snälla, åk inte charter! Charterresorterna i Varadero är som turistiga anläggningar i vilket varmt land som helst men de visar ingenting av det äkta Kuba. Kuba är lätt att ta sig runt i på egen hand och man kan bo billigt hemma hos kubaner i praktiskt taget varenda by i sk casa particulares. Tips är att ordna flyg, visum och boende för de första 3-4 nätterna genom resebyrå och sen boka resten på plats. Du behöver kunna visa hotellbokning (ej casa particulares) för de första nätterna för att bli insläppt i landet.

Tack för dina tips, och tack för att du sa "inte charter"! Jag brukar iofs hålla mig så långt ifrån charter som möjligt i alla fall, men just den här gången var jag faktiskt lite inne på t.ex. Apollo just eftersom jag är så osäker på hur det funkar i landet, var man ska åka etc. och det inte känns som ett land där man vill hamna i trubbel direkt... Men då ska jag börja kolla lite mer individuellt alltså, kör nog en kombination som du säger.

Om man har en vecka eller två och vill åka till skottland, vars ska man? Idealet är kuperade kullar/berg inom springavstånd, vacker miljö, billigt boende typ vandrarhem/hostel, mysig by/stad och gärna inte så bökigt att ta sig dit med flyg och allmänna kommunikationer (jag kör INTE bil i vänstertrafik)
Gärna tips på bra boende också förutom plats.

Fort William är en mysig liten by mitt bland the highlands, och där har du verkligen berg och dalar inpå knuten. Själva byn i sig är inte så jättespännande, men det finns en del restauranger & affärer, ett museum och den funkar som bas. Landskapet runt om är helt fantastiskt, och likaså bussresan upp! Det finns massor av vandringsleder att välja bland, och de har även en skidåkningsstation ca 20 minuter utanför "stan". Det går direktbussar från Glasgow i alla fall (tar ca 3 h), och jag är rätt säker på att de går från Edinburgh också. De har ett Premier Inn som är billigt (vi betalade 29 pund per natt fredag-söndag) att bo på och ligger bra. Gillar ni att lägga pengar på god mat så finns det en helt fantastisk Guide Michelin gourmet-restaurang ca 15 minuters taxifärd från stan, Inverlochy Castle. Det kostar dock molto, men är helt fantastiskt fint och har otrolig mat!

Inverness är också en jättetrevlig stad, betydligt större än Fort William. Både tåg och bussar går från Edinburgh och Glasgow, bussarna är det bästa och billigaste. Loch Ness ligger ju alldeles nära och miljön är fantastisk även här, men jag är inte säker på hur det ligger till med vandringsleder osv. Det borde dock finnas en hel del tycker jag, men jag tror inte att de är fullt lika lättillgängliga som i Fort William. Jag tycker också att det är värt att lägga åtminstone en dag på att utforska Inverness som stad. Det finns tusentals små "guest houses" och B&B's, vi bodde på Maple Court Hotel där vi fick ett 4 personers-rum för en liten peng (minns dock inte hur mycket). Winston Guesthouse ska också vara bra har jag hört.

Sen finns det ett litet ställe som heter Newtonmore där en kompis till mig har stuga. Det är väldigt litet (ca 1000 invånare) men ganska stort för turism just tack vare det fina landskapet med många vandringsleder (det ligger mitt i en stor nationalpark). Det är nästan som Skottlands center för alla utomhusaktiviteter skulle jag säga, och massor av folk utgår här ifrån för såväl kanotpaddling som vandring som mountain biking. Jag bodde hos min vän när jag var där, så jag kan tyvärr inte ge dig några råd när det kommer till boende. De har en liten liten tågstation och jag vet att det går tåg åtminstone från Inverness dit, så det borde inte vara jättesvårt att ta sig dit.

(och bara för att jag känner mig lite tvungen så måste jag tillägga att även Glasgow är väl värt ett besök! ;))
 
Senast ändrad:
Sv: Resetips- och frågor-tråden

*KL*
Jag, min sambo och mina föräldrar planerar en resa till mexico eller liknande i slutet på Januari nästa år!
Vi kommer köpa flygstol och lösa allt det andra väl på plats...
Vi är inga lyxmänniskor utan vill uppleva kulturen och naturen!
Så; vad får man inte missa??
Tips på personlinga boenden?
Vad bör man missa?
Hur stor budget bör man räkna med?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Vi bokade genom en resebyrå vi hittade på nätet, Cuba Travel tror jag den hette. De skräddarsyr kubaresor efter önskemål. Jag trodde innan att det skulle bli galet dyrt men det blev faktiskt inte det. Tror hela resan, tre veckor med allt inräknat (inkl en hel del dykning och en tredagarstripp till Nassau) gick på mellan 15-17 000 kr/person. Den häftigaste resa jag någonsin gjort!
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Kan tillägga att vi var studenter då och höll naturligt igen på utgifterna, åt enkelt, bodde billigt osv. Vill man ha det mer flådigt så kostar det förstås mer. Upplevelserna var dock billiga och vi dök, red i Vinales, åkte på flamingoskådning i våtområdet väster om Grisbukten, åkte på nån båttur i en sjö där de återskapat en indianby (turistigt till tusen), vandrade i ett naturreservat m.m.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Tack så mycket för dina Mexico-tips! Vattenparken är precis en sån sak som jag uppskattar så det bestämde jag och sambon att vi ska åka dit en dag.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Kl

Drar upp den här tråden igen :)

Har inte orkat läsa igenom hela utan frågar direkt om någon här har varit i Turkiet och vad ni tyckte om landet?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Har varit i och i närheten av Istanbul (dagstur till Prinsöarna/Buyukada), men inte resten av landet. Istanbul dock mycket sevärt och upplevelsevärt om man har något intresse för arkitektur, kultur och historia. Mycket god mat. Läckert hamambesök. Fina båtturer. Hygglig shopping (hanns inte med så mycket). Prisvärt i största allmänhet. Skulle jag resa i övriga Turkiet känns Kappadokien som ett spännande område.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Har rest i Kars, Van, Yenidogan mm på vintern. Mycket vackert på ett kargt sätt om man tycker om det. Maten var fantastisk med mycket grillspett, tomater och aubergine. Folket vänligt och otroligt nyfiket, de var nog inte så vana vid turister.

19474_1113508176822_7828457_n.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Jag har de senaste tre åren firat nyår i Rom. Bestämde dock redan förra nyårsafton (som var vansinnigt trevlig) att det i alla fall...
Svar
4
· Visningar
1 067
Senast: Sjalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp