Bukefalos 28 år!

Resetips- och frågor-tråden

Sv: Resetips- och frågor-tråden

<snip>
Jag gillade ön och tror att om man tex bor i Larnaca istället så blir det inte som på alla andra turistställen vid Medelhavet.[/QUOTE]

Gillar man turistiga stallen ar Larnaca bra ... Vi bodde i Nicosia ett tag och ogillade kuststaderna hogt och rent. Mycket comersiellt, bara turist inriktat och en hel massa bla-vita engelsman (pa stranden i bad utstyrsel) tidigt pa varen och sent pa hosten.:p

<snip>
Vi gjorde något så turistigt som att gå på en guidad walking tour och det var skitbra, en entusiastisk snubbe som visade runt i de gamla kvarteren.<snip>

Vi forsoker alltid hitta 'guided buss, walking, whatever rours' nar vi forst kommer till en stad (savida vi inte besoker nagon som bor dar eller flyttar dit). Det ar (tycker vi) ett jatte bra satt att hitta saker just vi ar interesserade av och kan utforska mer. Det var sa vi forst kom i kontakt med "The Emperor of the United States". Only in America.:p
 
Senast ändrad:
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Knapplån

1000 frågor om Island - är de företag som anordnar paketresor härifrån OK? (Skulle gärna vilja ha allt fixat före avresa, eftersom jag bara stannar ett par dagar och inte är så berest) När är bästa tiden att resa? Är det OK att åka i april? (Vill ju åka nu, om jag bestämt mig)


Var på island i mars (dock måånga år sedan) och då var det mkt snö och blåste vågrätt ;) inte så skönt!
Var en studieresa så vi besökte mest skolor etc men var även ute på en dagstur m häst. Måste ju göras om man är hästintreaserad ;)
Älskade island mest pga naturen, vackert! Men hade nog sett mer om det ej varit så mkt snö :(
Blå lagunen o gejsrarna "måste" man väl också besöka när man är där kom jag på ;) vi var också vid ett jätte-vattenfall men minns ej namnet just nu .
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Ja! Gullfoss! :love:


Kl

I höst vill jag ut o resa med familjen igen, blir vår andra resa tillsammans sen dottern föddes. Sist var hon 2 år och vi tog ett all inclusive i egypten, stooort hotell så vi slapp lämna området i princip. Toppen!

I höst vill vi främst ha värme, sol o bad i både hav och pool. Dottern blir 4 i höst o pratar fortfarande om poolerna i egypten hehe.
Men vi vill prova ngt annat land nu.
Vart är det hyfsat varm om man vill slippa åka allt för långt?
Länder -städer- specifika hotell?

Charter helst då vi har en liten med oss o vill bara koppla av.
Sol bad lite shopping... Mer att man kan gå ut på gatorna o strosa o äta än det vat i egypten.

Höst = sent oktober/november
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

*kl*

Min kusin har fått jobb som reseledare i Turkiet i sommar och jag tänkte besöka henne en vecka. Såg att reguljärflygen går via Istanbul och det känns som att om man ändå är där så borde man passa på att se lite av stan. Hinner man se något på säg 24 timmar? 48 timmar? Hur är kommunikationerna till och från flygplatsen? Någon som rest ensam till Istanbul och har några tips/rekommendationer? Jag har semestrat solo tidigare, i Bosnien och Österrike, och tyckt att det varit väldigt givande om än tråkigt att gå ut och äta middag ensam.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Jag har bara varit i Istanbul en gång och då var jag för en gångs skull på gruppresa (en projektkickoff), men det är en fullständigt fantastisk stad!:love: Tyvärr kan jag inge ge så mycket tips utifrån ett ensamresenärperspektiv, men jag skulle lägga 48 h om alternativet är 24.

Vi var ett gäng arkeologer, så vår inriktning på vad vi gick och såg var ju ganska klar. Har man minsta intresse åt det hållet så bör man inte missa Yerebatan Sarayi eller Det sjunkna palatset. Det är bland det häftigaste jag har sett (och då har jag sett ganska mycket häftigt i kulturminneskategorin). Maten var jättegod, det var lätt att gå att ta en öl som jag minns det. Bra shopping. Jag skall definitivt tillbaka till Istanbul vid något tillfälle.

KL

Själv har jag, efter att ha planerat in tre resor under våren, fått för mig att jag vill åka till Marrakech över nyår och bo på en riad. De tre senaste nyåren har jag firat i Rom, men nu hade jag tänkt något nytt (sen får vi väl se hur det blir, jag kanske får Rom-abstinens). Marrakech har lockat mig länge och det tycks gå att hitta vettiga flyg, även om man får acceptera att bo över i Kloten på nedresan.

Någon som varit där och har åsikter? I nuläget misstänker jag att jag inte har något resesällskap.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Helst nåt som inte är alltför dyrt, så tex London går bort.

Pundet har aldrig varit billigare så London är inte alls dyrt just nu. Har varit där två gånger senaste månaden själv. :D Du kan dessutom boka icke ombokningsbart hotellrum i förväg på Premier Inns egen sajt som har en "extraprissida". Skulle flyga tidigt häromsistens och ville vara på Gatwick kvällen innan. Där fanns ett familjerum för tre för £19 pund. :bow: Inte lika billigt i centrum men en bit ut finns de för £50 och liknande. Vi bor ofta på flera olika och de är likriktade men bra.

Men vill du ha något riktigt billigt så ska du väl satsa på Warszawa just nu. Eller Vilnius. Lissabon kanske men dit är flygen dyrare.

I en lite dyrare prisklass är München roligt och inte så överdyrt.
 
Senast ändrad:
Sv: Resetips- och frågor-tråden

*KL*
I juni ska jag och min man åka till Kanada för att "hämta hem" en dotter som har varit utbytesstudent (high school) i Prince Gerorge, BC. Vi kommer att flyga till Vancouver, hyra bil och åka upp till PG för att möta upp dotter och kompis och sen åker vi tillbaka till Vancouver via Jasper. Finns det någon här som har några Kanadatips? Någon som bilat i Kanada? Jag längtar efter resan, mycket roligare att googla Kanada än att plugga :D
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Vara vanner som bor pa Vancouver Island ar djupt missnojda med att vi inte varit till Banff, nara Jasper och WAY battre sager dom. Vi planerar att ta oss dit snart, helst fore nasta ishockey sasong da maken och hustrun i den familjen for en livlig debatt dar Banff tas upp nastan dagligen under hela sasongen.:p
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Vara vanner som bor pa Vancouver Island ar djupt missnojda med att vi inte varit till Banff, nara Jasper och WAY battre sager dom. Vi planerar att ta oss dit snart, helst fore nasta ishockey sasong da maken och hustrun i den familjen for en livlig debatt dar Banff tas upp nastan dagligen under hela sasongen.:p
Kul, dottern är just denna vecka i Banff och åker skidor och hon messar att det är helt fantastiskt! Kanske får ta ett snack med henne om hon tror att det är bättre att välja Banff före Jasper. Vi är flexibla, även om vi tyvärr bara har tio dagar på oss i Kanada.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

KL

Nån med lite Marrakech-tips? Jag kommer ha några dagar där till mitt förfogande i juni samt juli och även om jag kommer få en del uppslag när jag väl är på plats vore det roligt med lite buketips :)
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Det ar inte mer an ungefar 4 timmars korning emellan och det ligger i samma national park, eller, parken kanske byter namn, men det ar samma i alla fall.:p Jag skulle nog valja att forsoka traffa hojdpunkterna pa bada stallena.
Och ta mycket bilder sa vi far se.:laugh:
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

*KL*
I juni ska jag och min man åka till Kanada för att "hämta hem" en dotter som har varit utbytesstudent (high school) i Prince Gerorge, BC. Vi kommer att flyga till Vancouver, hyra bil och åka upp till PG för att möta upp dotter och kompis och sen åker vi tillbaka till Vancouver via Jasper. Finns det någon här som har några Kanadatips? Någon som bilat i Kanada? Jag längtar efter resan, mycket roligare att googla Kanada än att plugga :D

Victoria! Har en bekant där som åker till jobbet och passar på att räkna lite orcas och örnar på vägen.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

KL

Nån med lite Marrakech-tips? Jag kommer ha några dagar där till mitt förfogande i juni samt juli och även om jag kommer få en del uppslag när jag väl är på plats vore det roligt med lite buketips :)

Jag var i Marrakech för ett år sedan och gillade staden jättemycket!! :love:

Har du redan boendet fixat? Att bo på ett riad tycker jag är ett måste. Vi bodde på Riad Awa och det var helt fantastiskt. Litet, hemtrevligt och supergullig personal.

Hela medinan är ju en sevärdhet, att bara strosa runt i alla trånga gränder är fantastiskt. Jag gillade inte området (souken) närmast Jemaa el Fna, alldeles för turistigt och för påflugna försäljare. Tycker souken var mycket bättre längre in. Rahba Kedima är ett trevligt torg. Ett tips om du ska handla i souken är att först besöka Ensamble artisanal som säljer varor till fastpris, satta av staten. Då får man ett hum om vad man maximalt ska betala i souken, tycker det underlättade pruntandet något enormt.

Av de klassiska sevärdheterna besökte vi Ali Ben Youssef Medersa, Bahia palace, Koutoubia Moskén, Saadian gravarna, Dar Si Said museumet och El badi. Allt var intressant men rekomendrar främst de tre förstnämnda.

Finns många mysiga restauranger och härliga takterasser, maten höll dock väldigt varierad kvalite. Kan rekomenddera restaurangerna Le Foundouk och La Terrasse des Epices.

Vi var knappt utanför medinan, men stadsdelen Gueliz i La Ville Nouvelle är värt ett besök om man är intresserad av se det koloniala arvet. Kan rekomendera att ta en drink på Hotel La Renaissances takterass, utsikten är bra!

Rätt så standardmässiga (är det ens ett ord på svenska? :angel:) tips skulle jag tro, men kanske är till någon nytta. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Tack - nu verkar det bli början av juni, vilket känns OK.

Det jag VET att jag måste göra är valsafari (14 arter ska regelbundet finnas i vattnen runt Island under sommarhalvåret och fler har setts) och att åka eller åtminstone klappa på häst. Sedan verkar Reykavik självt ganska häftigt. Jag vill åka NU!
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Tusen tack för dina tips! :bow:

Vi har planerat att bo på en riad, jag kommer dock att ha bott på flera riader (av varierande standard) när jag kommer till Marrakesh. Helst vill vi bo rätt fint de sista nätterna men tyvärr verkar det lite smådyrt trots att det är lågsäsong. Jag har dock bett min kontakt i Marrakesh att rekommendera någon bra riad så jag hoppas att han förstår vad jag vill ha och att det går att få tag i nåt som vi har råd med. Riad Awa har jag faktiskt kikat på - otroligt fint!! Tyvärr lite pricey för oss..

I och med att det kommer att vara supervarmt kommer vi nog inte hinna med jättemycket när vi är där så det är super att du nämnt vilka du tyckte var mest intressanta :)

Tusen tack!
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

KL - puttar liv i gammal tråd

Nyss hemkommen från en kortvecka i Istanbul - härlig stad, god mat, hamam, njutbara båtturer, Prinsöar och mängder av härlig historia med Topkapipalatset, Rumelifästningen och Konstantinopels murar, dvs alldeles utmärkt som resmål - vill jag ha något nytt att se fram emot att skrapa ihop pengar till nästa år.

Solsemestrar är inte så mycket min grej, men Ryssland i allmänhet och S:t Petersburg i synnerhet har alltid lockat mig. Börjar jag öva nu, kanske jag skulle kunna ta mig fram med några glosor ryska om jag reser nästa sommar? Eremitaget och Vinterpalatset verkar ju kunna sluka en del tid men det kan man nog leva med... Tänkte också använda den kommande vintern till att återuppliva litteratur som utspelar sig i staden t ex Brott och straff.

Erfarenheter, råd och tips angående detta resmål, någon?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Är du konstintresserad måste du besöka Erimitaget åtminstone två, tre gånger och glöm då inte det forntida samlingarna i källaren (Jag minns fortfarande en häst med utrustning från nuvarande Ungern)

Övriga delar av samlingarna är också to die for - de har Picassos tre damer (elakingen kunde måla gäddhäng) och Matisses Dansen och Musiken. De har två (tror jag) av Leonardos verk bl.a. Madonnan med blommor, en Rafael-madonna, lite blandade Grecos, en skulptur av Michelangelo, Tizian, Caravaggio, Rembrandt...och så finns det massor som man inte går dit för att se, men som är roligt (en hel del fajans från 1500-talets Italien, världens samling mikromosaiker, mycket textil). Miljön är också rolig och det är kul för ryssarna själva har mycket minnen kring museet (så en gång fick jag stå länge och höra om ett bord som någon tsar köpt som souvenir. Det står i det franska 1900-tals rummet och skildrar Jeane D'Arcs liv)

Gillar du konst är även ryska museet att rekommendera.

Annars är St Peterburg en ganska behaglig stad att bara vara i och prommenera.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Jag är mycket road av konstmuseer men också många andra museer - och palats, skulle ju helst vilja ta en tur till palatsen lite utanför staden också... Låter inte som att jag skulle få några problem att underhålla mig där. :-) Hur är det med språket på de mest kända sevärdheterna, kan man få någon info via skyltar eller broschyrer på engelska eller är det ryska som gäller helt och hållet?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Min erfarenhet är att de flesta ryssarna är snälla och kämpar på att förstå.. De yngre är bra på engelska. Det finns guidade turer till Sommarpalatset/Katarina palatset, tsarskaja tselo. Även en båttur på Neva kan rekommenderas. På deras Naturhistoriska museum har de en uppstoppad mamutunge.

(Jag nördar lätt ner mig och jag tror att många ryssar ansåg att det var deras plikt att ta hand om den förvirrade tanten som drog omkring och kollade tavlor)
 

Liknande trådar

Äldre Jag har de senaste tre åren firat nyår i Rom. Bestämde dock redan förra nyårsafton (som var vansinnigt trevlig) att det i alla fall...
Svar
4
· Visningar
1 064
Senast: Sjalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp