Bukefalos 28 år!

Resetips- och frågor-tråden

Sv: Resetips- och frågor-tråden

Jag har snorklat rätt mycket i Medelhavet när jag var yngre. Det är bitvis ganska roligt, men när det gäller lättillgänglig artrikedom går det naturligtvis inte att jämföra med platser där det finns riktiga korallrev.

Man kan strunta i att dyka ner djupare för att kolla. Men när du gör det så andas du in och simmar ner. Har man fenor så använder man en speciell teknik som gör att man kommer ner på kanske 3-4 m utan att ta ett simtag. Snorkeln har du kvar i munnen. När du kommer upp blåser du ut den och simmar vidare. Att kunna dyka är dock inget du måste för att snorkla. Sådär 90 % av den tid jag snorklar ligger jag i ytan och kollar. Jag tror att jag tagit alla de bilder jag lade in från position i ytan. Men det är bra att lära sig blåsa ur snorkeln om du skulle få vatten i den.

Det blir kallt på Västkusten, det är därför det är bra att ha dräkt. Men jag snorklade många timmar utan som barn/ungdom. Och det finns förvånande mycket att se. Det var en av de största aha-upplevelserna i mitt liv när jag första gången fick på en mask och såg världen under ytan. Det var i en småländsk insjö med ganska mycket fisk direkt vid badplatsen och efter ca en minut såg jag en gädda vid mina fötter:cool:.

Egyptens kust längs Röda havet och Sinai tillhör nog världens bästa snorklings/dykvatten. Så ja, man kan få fantastisk snorkling ca 5 timmars flygtid från Sverige. Det går även att snorkla på korallrev i Jordanien och Israel.

Tillägg: för att få in tekniken kan du träna i pool.
 
Senast ändrad:
Sv: Resetips- och frågor-tråden

kommer ner på kanske 3-4 m

:eek:
Ja, som sagt har jag inga planer på att ta itu med min rädsla för vatten. Sedan jag klarade de där proven i skolan då man skulle dyka ner och plocka upp något från botten osv, avstår jag sådana övningar. (Medan jag hade småbarn dök jag från bryggan en gång om året för att vara säker på att jag kunde om det skulle knipa.)

Egyptens kust längs Röda havet och Sinai tillhör nog världens bästa snorklings/dykvatten. Så ja, man kan få fantastisk snorkling ca 5 timmars flygtid från Sverige. Det går även att snorkla på korallrev i Jordanien och Israel.

Finemang! Där är det ju varmt i vattnet och det är länder som lockar mig mycket mer än tex Thailand, även om det är lite kris mellan Israel och mig för tillfället. (Och arabisk vår etc.)
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Haha, jag försöker genast locka dig lite mer med att spamma tråden med ytterligare några av mina favoritfiskbilder. Alla tagna från position direkt under ytan:

189817_10151185396779825_1389625745_n.jpg


61889_10151178537809825_2110346932_n.jpg


68322_10151181544569825_525121670_n.jpg


Men den här soffhörnan är kanske större Petruska-lockfaktor? Mycket gott turkiskt kaffe, bra grillad mat vid öppen eld på kvällen och utsikten kunde ju vara sämre.

406948_10151178583184825_105195760_n.jpg


Och så en bild för Gabbi:

556889_10151192121849825_1224532624_n.jpg
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Måste ni förresten åka på kamelridskola? Jag vill så himla gärna åka på elefantridskola, vill ingen annan det?

Det ska vara ett ställe där de är snälla mot elefanterna.

Är kamelträning i allmänhet human, någon som vet något om detta?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Jag tror inte den är speciellt human, men det finns naturligtvis en stor spännvidd. När vi åkte genom de flotta kvarteren i Naama Bay på väg hem från en båttur såg jag några riktigt uppklädda beduiner med ryktade kameler som fullständigt glänste och såg extremt välmående ut. De stod utanför lyxhotellen. Sedan finns det sådana man tycker synd om och så de allra flesta, som faller in mellan dessa.

De gånger jag har ridit häst i Egypten har dessa utan undantag varit glada, pigga och i hull som är för lågt med svenska mått mätt, men mer lagom för att galoppera i öknen. De har inte på något sätt varit kuvade (även om det naturligtvis finns många, många sådana). Men jag tänker, att när det uppenbart finns en del som behandlar hästar schysst så finns det säkert människor som gör detsamma med kameler - och motsatsen.

Men hur ska det gå till med din elefantskola? Du vill ju inte åka till Thailand etc. Vad har de där? Elefanter. Medan du kan tänka dig Egypten etc. Och vad har de där? Kameler!

Jag får inte ihop det här riktigt...:cool::rofl:
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Indien!

Där kan man gå kurs och bli byggarbetare med elefant! Även om det inte exakt matchar mitt yrke, så är det lite lockande. Men sedan nåddes jag av en massa propaganda om förfärlig elefantträning, dvs medan de är unga så sker motsvarigheten till inridning med brutala metoder, enligt propagandan. Det har inte så mycket att göra med om de ser välhållna ut eller inte, tror jag.

Och även om Mellanöstern har världens godaste mat, så ska jag nog kunna bli nöjd i Indien också. :d
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

*KL*

Sjukt mycket att göra just nu, så jag planerar resor i mitt huvud medan jag jobbar. Jag känner mig faktiskt väldigt intresserad av Koh Lipe just nu, läser på och snokar omkring. Vi får se vad det blir...

Men en annan sak: jag planerar också att åka på skrivar-kurs någonstans. Sverige eller utomlands, det viktigaste är att kursen är bra! Jag vill dock inte sitta på en fjälltopp.

Tips, någon?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Det finns en som låter väldigt trevlig, på en fransk gård som heter Pomme d'or. Tror Elisabeth Norin håller den, den går i maj.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

*kl*
Håller på att boka en flygresan, men tvekar lite om vilka avgångar jag ska välja.

Ska göra ett byte på en flygplats, från ett internationell avgång till en nationell avgång. Minimum connection time på flygplatsen är 90 minuter. I det korta bytet är det 105 minuter, sen finns det även en avgång 2 timmar senare.

Jag är inte orolig för att det ska bli några problem med att bli ombokad om första flyget är försenat (samma flygbolag & köpes som en resa), men om det andra flyget den dagen är fullt så tappar jag en dag på den ridresan jag ska vara med på, den nationella avgången går bara 2 ggr/dag. Hur skulle ni gjort?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

För att inte tappa en dag skulle jag nog lägga de där timmarna på flygplatsen. 15 minuter går jäkligt fort om ett plan blir stående en liten stund eller om man väljer vänster istället för höger när man mellanlandat. Dessutom ökar sannolikheten att jag och mina ridbyxor kommer fram samtidigt om jag tar den senare avgången;)

(Men jag är extrem hängsle-, livrems- och hjälmmänniska så jag hoppas du får fler svar)
 
Senast ändrad:
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Jo, precis jag är nog lite så jag med (efter erfarenheter tex när vi blev sittande 40 min i Paris vid gaten, eftersom de inte kunde connecta gaten med planet, vi hann med nästa flyg men inte väskorna).
Och arrangören säger att det inte är några problem att komma med det senare flyget heller, så det är väl nästan inte en fråga heller. ;)
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Checkas bagaget in hela vägen eller måste du själv ta det genom tullen till den nationella flighten? I det senare fallet skulle jag definitivt ha satsat på att ta väntetiden på flygplatsen från början. Ja, annars också tror jag.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Åker till Turkiet i maj och hört att man kan göra tandblekning till ett billigt pris.Någon som gjort det,vad betalade ni och blev ni nöjda?
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Checkas bagaget in hela vägen eller måste du själv ta det genom tullen till den nationella flighten? I det senare fallet skulle jag definitivt ha satsat på att ta väntetiden på flygplatsen från början. Ja, annars också tror jag.

Jag har försökt googla på transfer just på den flygplatsen (Johannesburg) och vad jag förstår så måste man själv ta bagaget genom tullen och sen fortsätta inrikes. Så jag kör nog på längre byte!
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Jag har försökt googla på transfer just på den flygplatsen (Johannesburg) och vad jag förstår så måste man själv ta bagaget genom tullen och sen fortsätta inrikes. Så jag kör nog på längre byte!

Om det är från internationell flight till nationell flight så brukar det alltid vara så att man själv checkar ut och checkar in på nytt. Men vid byte om man ska fortsätta till ett annat land så checkas det ofta hela vägen.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Kl

Måste slå ett slag för Koh Lipe! Otroligt mysigt ställe, insåg efter en vecka där att jag inte ens använt mina flipflops utan gått runt barfota :love:
Är ganska mycket svenskar där men ingen charterkänsla alls. Härlig lång strand, god mat(!!) och riktigt vilsamt. Snorklingen ska nog inte jag som inte snorklat så mycket uttala mig om, men vi snorklade från stranden och såg bland annat en jättesköldpadda!
Koh Lipe är verkligen ett ställe jag skulle vilja återvända till, tillskillnad från resten av Thailand som jag inte uppskattade särskilt mycket.
 
Sv: Resetips- och frågor-tråden

Killa - tack för tips om Bali, skall kolla mer på det!

Hade nästan bestämt mig för Koh Lipe, men nu har jag börjat tveka lite. Anledningen (hoppas ni orkar med den här långa utläggningen) är att det tycks vara lite meckigt att ta sig dit den tid på året jag vill åka, d v s i mars - april. Och det är nu jag behöver komma bort och koppla av, så det funkar inte att senarelägga resan. Måste bort snaaaaart!

Jag flyger alltid helst reguljärt (och helst med Lufthansa:D), men man får ju väga in restiden i det hela. Skall jag åka direkt till Koh Lipe tycks det enklaste vara att flyga till Langkawi och sedan ta båt. Det bästa då, om man väger samman pris och restid blir Qatar via Doha och Kuala Lumpur med dryga flygtider då man bl a skall lyfta 03.30 och liknande under hemresan. Har tillbringat sådan väntetid på Kairos flygplats X gånger (ett tag flög alla de västerländska bolagen på sådana tider till/från Kairo) och det var så himla drygt! Svurit på att aldrig göra om det om jag inte måste. Charter till Langkawi vore definitivt ett alternativ, men det tycks inte existera i slutet på mars/början på april.

Däremot kan man ju flyga direkt till Bangkok, Phuket o s v. Men då ska jag ta mig vidare. Förmodligen inte speciellt svårt, men jag vet inte om jag vill lägga två hela dagar (minst) av min semester på att resa till och från platser eftersom jag denna gång vill ha det enkelt och koppla av. Hittade vad som verkar vara en supertrevlig snorkelkryssning som kunde vara ett alternativ. Man bor på en båt i fem dagar och kryssar runt mellan olika rev. Lät jättebra. Men den utgår ifrån Kao Lak och där är jag efter att kollat lite säker på att jag inte vill stanna när kryssningen väl är över.

Så jag funderar just nu på om jag skall låta Thailand vänta ännu några år och istället - åka till Egypten:rofl:. Kort flygtid och fantastisk snorkling. Jag funderar då antingen på att åka till en eco lodge strax söder om Marsa Alam eller (som vanligt) dra till Dahab och boka in mig på en vecka på en trevlig lodge norr om själva stan för att sedan bo inne i stan en vecka. Nackdelen med detta är att jag kan ju alltid göra det vid ett annat tillfälle...

Men jag vet inte... är lite sugen på främst Koh Lipe, men just mecket att ta sig omkring känns jobbigt.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har de senaste tre åren firat nyår i Rom. Bestämde dock redan förra nyårsafton (som var vansinnigt trevlig) att det i alla fall...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: Sjalen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp