Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

voltis

Trådstartare
Har ju en tråd om ev höstresa, och den planen ligger kvar.
Men nu så ska ett par vi känner åka en vecka till grekland i sommar och vi fick lust att följa med bara så där! :D

Så nu ska vi bara bestämma vart vi ska åka! Har varit i grekland en gång, då på Lefkas. Så vet inte så mkt mer hehe.

Vad jag iaf skulle önska:

Närhet både till bra bad (sandstrand) men även närhet till ngn mindre stad med restauranger och småbutiker.
Men även så man lätt kan ta sig till en lite större stad där man kan tillbringa ngn dag och äta och shoppa.

Tittar på resor hela tiden men blir bara snurrig av alla olika öar hehe.

Vi är fyra vuxna som lämnat feststadiet + en 3,5 åring!

Så fram med alla era greklandstips! :p

(Sällskapet har kikat lite på Naxos och jag läser just nu om Chania på Kreta, vad säger ni om just de två platserna?)
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

En skillnad mellan Naxos och Kreta som många tycker är viktiga är att man flyger direkt när man ska till Kreta. När du ska till Naxos med charter landar du på Santorini, sedan är det båttransfer. Vet inte hur lång tid den tar för jag har bara åkt på egen hand med stor färja eller katamaran, chartern brukar ordna egna båtar. Men du får nog räkna med minst ett par timmar.

Chania är stort och turistanpassat, Naxos är mindre och turistanpassat. I Chania har jag aldrig varit, däremot på Naxos. Bor man i Naxos stad finns en mycket barnvänlig och långgrund sandstrand men det är finare att åka utanför staden. Det finns gott om hotell vid stränder som Agios Prokopios, Agia Anna och Plaka. Mycket finare sandstränder men inte lika långgrunt, dock tror jag att barnfamiljer gärna bor där ändå. Där finns även gott om tavernor och bra bussförbindelser in till Naxos stad om man vill åka dit.

Oavsett om du väljer Chania eller Naxos tror jag att ni blir nöjda, båda ställena är mycket populära:)
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Låter ju bra!
Chania stad verkar rätt stort men ändå fina gator o hus?
Hittat ett hotell strax utanför tar ca 15 min att gå in till chania. Vill inte vara mitt i smeten tror jag ;)

Ja båttransfern tål ju att tänkas på... Positivt alt negativt.

Andra öar att rekommendera??
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Naupaktos (stavas även Nafpaktos eller Nafpactus/Naupactus)! Det finns en hel del fina stränder i byarna runt den staden och Greklands tredje största stad Patras ligger på andra sidan vattnet (man kör enkelt dit på nya vägen över "nya" bron). Flyg till Aten och kör dit på tre timmar, typ.

Bonus att man inte är alltför långt från Delfi om man vill titta på en väldigt viktig antik plats. :)
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Ja, särskilt gamla delen av Chania tycker många är väldigt fint! Naxos är mer grekmysigt, typisk kykladisk blåvit bebyggelse.
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Vi ska till Kefalonia och byn Lassi med vår tvååring. Direktcharter (både apollo och airtours åker dit), 10 min transfer från flygplatsen och nära till fina sandstränder. Det tar 15-20 min att gå till stan. I Lassi är det dock viktigt att bo i "rätt" del av byn, annars blir det betydligt längre till såväl strand som stad.

Annars vet jag att många barnfamiljer gillar just Kreta/Chania och Naxos men jag har ingen närmre koll själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Jag och tre vuxna till var i Agia Marina förra året. Nära till Chania, det går att gå dit men lite komplicerat men går bussar ofta. Nära till platanias som är lite större. Men i Agia Marina finns många bra restauranger (favoriten vart Lotto). Det är ju inte direkt någon party ställe, snarare tvärtom. Det är lugnt, inte alls rörigt på kvällarna. Utan väldigt mysigt.

Vi bodde på ett hotell som hette Eva Suites där vi bara behövde korsa en gata så var vi på stranden, och dessutom var hotellet BILLIGT tyckte vi. 16.000 kr för 2 vuxna veckan innan skolan började.
Hotellet var jätte fint, vi hade en 3 rums lägenhet. Dessa var i två våningar, dusch och WC på båda rummen, och AC på sovrummet.
Två pooler som dög alldeles utmärkt o inte så mycket folk heller. Hotellägaren pratade danska/norska, personalen var jätte trevlig o den grekiska aftonen var trevlig. :)

Stranden rakt nedanför hotellet var jätte fin och lång, fanns många restauranger nere vid vattnet.

Kan klart rekommendera detta ställe och har funderat på att åka dit tillsammans med familjen igen :)

Jag har även varit på Karpathos, vilket också var jätte fint och mysigt. De flesta där är grek-amerikaner så inga problem med språket. Fläktade skönt där, och det märktes inte att det var 43 grader i solen. :)
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Ett ställe jag INTE rekommenderar är första benet i Halkidiki, Kassandra.
Där finns inte många greker kvar, mest ryssar och serber.
Och tyvärr har det blivit en hel del kriminalitet där, men jag låter det vara osagt om det är en konsekvens av meningen innan.

Jättetråkigt då vi har hus inte långt därifrån och har alltid åkt dit för att se lite annat. :mad:
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Jag skulle även rekommendera Parga, som är en charmig liten stad med en hel del shopping och restauranger samt fina stränder. Man kan bo i själva stan eller i Valtos som är ett mer utpräglat turistområde vid en strand. Det är inte så långt att gå emellan; och det går även taxibåt. Taxibåtar även till andra stränder längre bort, och till en ö som heter Paxi + att det finns stenstränder mitt i stan.

Nackdel -det är ingen ö....:D man flyger till Preveza och sen är det ngn timmes busstransfer.
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Jag föll lite för Parga också, staden verkade så fin, men kände också först att det var en nackdel att det inte var en ö... fast det behöver det ju inte vara? ;)
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Tack för så utförlig info, lät ju jättebra! Ska kolla in det närmare direkt :)

Vi gillar att promenera, men var det väldigt besvärligt att gå in till Chania därifrån?
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Nej,ingen nackdel... jag blev väldigt förtjust i Parga och kan tänka mig att åka tillbaka. Jag gillar att det är en riktig stad, som inte finns till bara för turister. Och att det är lagom stort.
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Det drar ihop sig och det blir troligen Parga! Fick en jättebra känsla när jag läste om platsen! Och hittat ett jättefint litet hotell med gångavstånd till strand och stad! Hoppas det blir den platsen (har resesällskap som ska bestämma sig bara hehe)

Så alla som har ngt att säga om Parga - sätt igång :D
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Har ju en tråd om ev höstresa, och den planen ligger kvar.
Men nu så ska ett par vi känner åka en vecka till grekland i sommar och vi fick lust att följa med bara så där! :D

Så nu ska vi bara bestämma vart vi ska åka! Har varit i grekland en gång, då på Lefkas. Så vet inte så mkt mer hehe.

Vad jag iaf skulle önska:

Närhet både till bra bad (sandstrand) men även närhet till ngn mindre stad med restauranger och småbutiker.
Men även så man lätt kan ta sig till en lite större stad där man kan tillbringa ngn dag och äta och shoppa.

Tittar på resor hela tiden men blir bara snurrig av alla olika öar hehe.

Vi är fyra vuxna som lämnat feststadiet + en 3,5 åring!

Så fram med alla era greklandstips! :p

(Sällskapet har kikat lite på Naxos och jag läser just nu om Chania på Kreta, vad säger ni om just de två platserna?)

Rethymno är charmigare än Chania eftersom det inte blev lika förstört under krigen... om man nu tänker sig Kreta.
 
Sv: Resetråd - igen! Sommar i Grekland!

Nu har vi bokat resa, men det blev ingen av de öar jag nämnt i tråden :D Veliga eller?? Hehe...

Det blev Kefalonia! Hittade ett billigt hotell med så fantastisk utsikt så vi kunde inte motstå! Inte jättebarnvänligt iom att det ligger på en höjd och ingen separat barnpool, men omgivningarna övervägde!

Vem vill inte vakna till detta varje morgon??
1017334_10151583021579340_895416677_n.jpg


Så nu vill jag bara ha Kefaloniatips! Vi ska bo i Lourdas men tar emot tips om hela ön! Kommer troligen hyra bil ett par dagar så kan ta oss någonstans :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp