Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh Ljubljana får du väldigt gärna berätta mer om (även övriga såklart)! Det står också på min lista!

Ljubljana är en fantastiskt vacker stad! Dessutom var de invånare jag stötte på när jag var där för några år sedan otroligt trevliga och hjälpsamma. Den slovenska landsbygden är fantastiskt vacker, en ridresa dit vore en dröm.
 
Jag har fått berättat för mig då jag ska resa runt i Kroatien i sommar att Dubrovnik är vackert, men dyrt och turistigt om man jämför med övriga Kroatien. Jag är mest sugen på nationalparken krka i Kroatien - fantastiskt vackra bilder därifrån.

Vill igen slå ett slag för Plitvicka Jezera! Alltså naturen där är helt overklig! Krka är vackert det med förstås men är du intresserad av nationalparker och natur så borde du inte missa Plitvicka. Däremot bör man kanske besöka Krka först för vi var på Plitvicka först och då var ju ingenting lika häftigt längre... ;) Oavsett kommer du få magisk upplevelse. Det bästa med Krka är att du ju får bada vid vattenfallen!

995048_10151545731174263_642885364_n.jpg


(Ja, det ser folktomt ut men det är egentligen turistigt, jag var bara först i!)
 
Är det någon som varit i Ungern, Bulgarien, Serbien eller liknande och vill berätta mer?
Jag har rest en del i Polen och Ungern, och rätt mycket i Tjeckien och Slovakien. I Ungern har jag besökt Budapest ett par gånger, och stora delar av staden är verkligen vackra. Men jag har mest uppehållit mig på landsbygden i norr (på mc), och där är verkligheten en helt annan. I den större by (mindre stad) där jag utgått från hade för bara några år sedan inte fler än två av tre hushåll rinnande vatten. Levnadsförhållandena är bitvis oerhört enkla, gränsande till uttalad fattigdom, kontrasterna är stora mellan ruckel på ena sidan en tomtgräns och Hovåsvilla på andra sidan. I utkanterna av städer ser man inte sällan bosättningar med fattiga romer, antingen i husvagnar eller i skjul eller helt enkelt i någon annekterad gammal industribyggnad. Arbetslösheten i de grupperna ligger runt 80-90%. Demografin är också litet som väntad; på landsbygden finns kvar en överrepresentation av äldre. Med det sagt är mitt intryck ändå att folk i gemen har det rätt ok, om än slitsamt.
Vägstandarden pendlar mellan halvkass och hyfsad, bensinen luktar giftigt (men är åtminstone litet billigare än hemma) men mitt intryck är att människor i allmänhet är trevliga och välkomnande.
 
Mitt ressug har börjat komma tillbaka igen efter nyårsresan...

Vi åker till Nice i sommar (fotbolls-EM med sambons familj) och ska ta lite dagsutflykter därifrån. Jag och sambon funderar på att även ta en weekend till Budapest, Amsterdam eller Lissabon under sensommaren. Vi är även himla sugen på att vandra i Alperna och ha det skönt på någon fin liten ort i Italien. Men sen kommer jag på att jag så gärna vill bila i Montenegro eller Slovenien också. Så mycket jag vill se!
 
@cherie tack för tipset! Ska kolla närmare på det. Jag gillar verkligen naturupplevelser så det låter väldigt intressant.

(En av sakerna med Krka som lockade var så klart baden i vattenfallen så det lär göras)


Edit: googlade bilder nu plitvicka och herregud! Det ser ju helt magiskt och sagolikt ut! Känns som det måste ses.
 
Vi funderar på att åka till Lissabon i sommar, ett drömresmål för mig sedan länge. Tanken är att kombinera latsemester och hyra en lägenhet vid havet en vecka och sedan ta några dagar i Lissabon.
Någon som vet om det är lika lättillgängligt som det står att det är? Alltså med tåg och buss?
 
Mitt ressug har börjat komma tillbaka igen efter nyårsresan...

Vi åker till Nice i sommar (fotbolls-EM med sambons familj) och ska ta lite dagsutflykter därifrån. Jag och sambon funderar på att även ta en weekend till Budapest, Amsterdam eller Lissabon under sensommaren. Vi är även himla sugen på att vandra i Alperna och ha det skönt på någon fin liten ort i Italien. Men sen kommer jag på att jag så gärna vill bila i Montenegro eller Slovenien också. Så mycket jag vill se!

Montenegro är fint :)
 
Vi funderar på att åka till Lissabon i sommar, ett drömresmål för mig sedan länge. Tanken är att kombinera latsemester och hyra en lägenhet vid havet en vecka och sedan ta några dagar i Lissabon.
Någon som vet om det är lika lättillgängligt som det står att det är? Alltså med tåg och buss?

Orterna längs kusten som Cascais och Sintra är mycket lättillgängliga från centrala Lissabon. Vad jag kommer är det pendeltåg.
 
Vi funderar på att åka till Lissabon i sommar, ett drömresmål för mig sedan länge. Tanken är att kombinera latsemester och hyra en lägenhet vid havet en vecka och sedan ta några dagar i Lissabon.
Någon som vet om det är lika lättillgängligt som det står att det är? Alltså med tåg och buss?
lissabon är en fin stad, var där en helg i augusti. vi åkte hoppon hoppoff buss ut från stan till stranden det tog mindre än en timme.
 
Jag ska till alperna (Bormio) och åka skidor över påsk. Hoppas på fint väder!

Sommarsemester vet jag inte än. Har en önskan om att åka utanför Europa då det kan bli sista gången på ett tag. Vill egentligen till Costa rica, men är tveksam med tanke på zika. Jag önskar natur, äventyr och lite bad. Inte storstad. Nån som har tips?
 
Montenegro är fint :)

Vi var i Montenegro förra sommaren och var mer än nöjda. Bodde i mysiga Kotor som är en liten stad som ligger i en jättefin vik bland bergen. Påminner lite om Norges fjordar. Vi var på rafting i Tara Canyon också. Så häftigt! Helt klart en värd semester. Fortfarande rätt låg prisnivå också!
 
Kom hem inatt ;) och inledde dagen med att boka nästa resa. Har jag bestämt mig för att resa till Israel.
Behöver således alla tips jag kan få ang boende och aktiviteter! Min plan är att när jag kommer bo en natt i Tel Aviv och därefter styra mot Jerusalem där jag tänkte stanna några nätter. Tänkte mig ngt strandnära hotell i Tel Aviv medan jag fördrar ett mysigt centralt bb i Jerusalem. Tänkte också åka en dag till Röda Havet. Ni som varit där, är det värt ett besök?

Tar gärna emot tips och råd :D
 
Jag funderar på att åka till Edinburgh i några dagar i sommar. Någon som varit där nyligen och kan tipsa om saker man inte får missa, trevliga ställen att titta på, och kanske också sådant man bör undvika?
Jag åker dit främst för att jag är väldigt intresserad av historia.
 
Jag vill slå ett slag för Bosnien. Fantastisk natur, god mat, trevliga människor, lätt att ta sig runt. Norwegian flyger till Sarajevo.

Vi var i Kroatien i höstas. Tyvärr blev det inte så mycket utflykter då men vi såg Krka i alla fall. Jättefint och jätteturistigt :D Har ett jättebra barnvänligt lägenhetshotell att rekommendera på Makarska rivieran om någon är intresserad. Vi valde att bo på fastlandet eftersom transfern till öarna kunde ta flera timmar och vi åkte med vår då 11 månader gamla dotter.

Jag hade planer för en Ukraina-Polen-rundresa för ett par år sedan, tänkt rutt Kiev - Lviv - (Krakow) -Warszawa. Tyvärr fick jag inte min man med på tåget då och sen tog det inte ens ett år så inträffade Ukrainakrisen :(
 
Kom hem inatt ;) och inledde dagen med att boka nästa resa. Har jag bestämt mig för att resa till Israel.
Behöver således alla tips jag kan få ang boende och aktiviteter! Min plan är att när jag kommer bo en natt i Tel Aviv och därefter styra mot Jerusalem där jag tänkte stanna några nätter. Tänkte mig ngt strandnära hotell i Tel Aviv medan jag fördrar ett mysigt centralt bb i Jerusalem. Tänkte också åka en dag till Röda Havet. Ni som varit där, är det värt ett besök?

Tar gärna emot tips och råd :D
Jag har varit där, dock inte sovit på hotell men vet att det finns ett svenskt bed and breakfast mitt i gamla stan i Jerusalem som har bra renomé (tror inte det är svenskt längre utan det bara heter så). Jerusalem är ju stort med en västra (israelisk), en östra (palestinsk) och gamla stan, så det beror ju på var du hade tänkt att hänga och vad du ser som centralt. Jag föredrar gamla stan och den östra sidan. Förintelsemuseet, yad vashem, är ett måste att se om man besöker Västra Jerusalem. Det ligger vid Mount Hertzel, så långt upp i Västra som man kan komma med spårvagn. Rekommenderar också att ta gångstigen från förintelsemuseet till nästa by där palestinier och israeler lever ihop utan konflikt. Fullt med trevliga restauranger där.

Både röda havet och döda havet kan rekommenderas, är ju en bit till Röda havet men till döda havet tar du dig relativt snabbt från Östra Jerusalem då detta är palestinsk sida (världens äldsta stad, Jericho, ligger precis vid
döda havet så passa på att ta dig dit samtidigt, lockar ridning är Holy Land riding center som ligger på gränsen till Jordanien att rekommendera, otroligt trevliga människor som tar väl hand om hästarna och trevliga hästar). Vill du åka till turistorterna i röda havet är det västra jerusalems busstation som gäller, även om du ska till Tel Aviv går bussen därifrån. Det går dock skytteltaxi från torget utanför damaskus gate om du vill resa med dessa, priset är något billigare med vanlig buss men ingen extrem extrakostnad. Överlag är de vita bussarna (de palestinska) billigare än de israeliska (gröna). Det man kan tänka på när det kommer till säkerheten är att inte vara i folksamlingar, varken på västra eller östra sidan, runt fredagsbönen. Då kan det vara lite extra oroligt, när vi var där var det en bil som körde in i en folksamling alldeles vid damaskus gate till exempel, de sammmandrabbningar som brukar vara är nästan uteslutande på fredagar efter fredagsbönen när gamla stan töms på muslimer till förmån för judarnas sabbatsbön. Spektaklet är som otroende närapå ateist intressant att se men som sagt, ta det lugnt runt den tiden just när det kommer till stora folksamlingar.
 
Har nu bokat en resa i mitten av maj till Malta igen. Gozo blir det dock denna gång. Trots att jag bott på Malta och det är ett litet land har vi bara varit på de turistiska ställena på Gozo som dagsturer, inte upptäckt ön. Nu har vi hyrt en stuga och ska även rida en tur på två timmar (ön är jätteliten så det är väl typ runt hela ön ;-) ) och vandra i Maltas största vindistrikt som finns där. Nåväl. Ser fram emot det :-)
Har också fått stipendium för att studera arabiska i Kairo. Eftersom mannens familj bor där så tar vi barn med oss och reser dit någon månad i höst. Även det ska bli jättekul. Framförallt att visa barnen en gammal kultur de senare kommer att läsa om i böckerna i skolan. Som jag förstått det kommer det inte dröja jättelänge innan de kommer stänga pyramiderna (att gå in i dem alltså) för turister och det känns därför kul att göra den resan innan de gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 245
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 346
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 879
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 821
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp