Bukefalos 28 år!

Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag funderar på att åka till Edinburgh i några dagar i sommar. Någon som varit där nyligen och kan tipsa om saker man inte får missa, trevliga ställen att titta på, och kanske också sådant man bör undvika?
Jag åker dit främst för att jag är väldigt intresserad av historia.

För mig räckte det rätt långt att bara gå omkring och vara i Edinburgh :o Men Princes street var trevligt, därifrån såg man också slottet i på sin klippa. Edinburgh Castle kan man nog gå omkring rätt länge i/runt om, fanns mycket att se och läsa (hundbegravningsplatsen var rätt fascinerande). Vi åt på den där restaurangen där JK Rowling skrev delar av Harry Potter, vi var relativt tidigt där och när vi kom ut var det världens kö. Inte så speciellt tyckte jag men ressällskapet gillade det. Palace of Holyroodhouse tyckte jag om, någon del var riktigt gammal. Vi var på något museum också som jag tyckte var intressant, det kan ha varit Museum of Edinburgh. En i ressällskapet hade Loch Ness på din bucket list så vi åkte en dagstur med buss dit. En stor del var bussåkande men det var rätt roligt att bara titta på det som fanns utanför bussfönstret och Loch Ness är trots allt Loch Ness. Ingen av oss hade lust att köra bil på fel sida om vägen så bussturen var en för oss bra kompromiss.
 
Är det verkligen så att man inte kan resa mellan tel Aviv och Jerusalem på fredagar och lördagar pga sabbat?
Vet du @Cambrie ?!
 
Ok tänkte fel. Sabbaten börjar fredag solnedgång/kväll så jag måste resa fredag dagtid helt enkel
 
Vilka soloresor har ni uppskattat mest?
Min resa till Aitutaki Cook Islands och min resa till Israel.

Två helt olika resor, i Israel reste jag runt en del och avslutade med fyra dagars strandliv i Natanya. Grottade ner mig i historien, träffade trevliga människor, åt god mat, upplevelseferie helt enkelt.

Aitutaki var en spontan ingivelse medan min man konfererade i Wellington NZ. Tillbringade 10 dagar i/utanför en bungalow på stranden. Sol, bad, sömn och böcker. Levde på grillad fisk, skaldjur och tropiska frukter. Med undantag för en dagstur runt ön förflyttade jag mig max 50 m mellan huset, stranden och skugga under en palm/parasoll. Perfekt återhämtning efter en maxstressig arbetsperiod.

Försökte lägga in en bild på Aitutaki med lyckades inte, sorry!
 
Jag ska till alperna (Bormio) och åka skidor över påsk. Hoppas på fint väder!

Sommarsemester vet jag inte än. Har en önskan om att åka utanför Europa då det kan bli sista gången på ett tag. Vill egentligen till Costa rica, men är tveksam med tanke på zika. Jag önskar natur, äventyr och lite bad. Inte storstad. Nån som har tips?

Beror ju på hur mycket tid du har men jag lämnar ett tips :)

Jag har precis spenderat 3.5 dagar i Gunung Mulu national park. Finns massor att göra (tyvärr hann jag inte med the pinnacles då det kräver 3D2N men det ska vara väl värt ett besök och se helt fantastiskt ut så jag är lite sur på mig själv att jag inte planerade bättre), vi besökte fyra av grottorna (Clearwater, Wind, Lang och Deer) och bara show caves då vi inte hade tid med adventure caving. Helt fantastiska grottor :love: De tree rörstab är så vackra och Deer är bara massiv. Finns minst en till show cave. Kollade på fladdermössen när de kom ut på kvällen, det är hur många fladdermöss som helst (3 miljoner totalt tror jag) och de kommer ut i stora flockar som flyger iväg i stora spiraler över himlen. Var på världens längsta canopy walk (för mig med höjdrädsla var den never ending, men jag är en stolt survivor) och letade efter grodor på kvällarna. Finns en massa andra promenad stigar man kan gå, vi gick 8km rundan en dag. Natur och fräna grejer överallt. Det finns ingen badstrand men flygplatsen är högst 5 minuters körväg bort så det är lätt att ta sig till andra delar av Borneo (jag badade dock vid utloppet från Clearwater cave när vi var där, kallt men uppfriskande). Personalen som jobbade och guidade oss verkade välinformerade (och korrekt informerade) och var alla väldigt trevliga.

Jag kommer definitivt åka tillbaka, jag hann ju inte med en massa jag ville göra :D
 
Nästa vecka åker jag till Zambia. Ska tillbringa några dagar på en lodge i Lower Zambezi, tänker lata mig, åka på safari och vara bortkopplad från världen. På vägen hem får jag knappt ett dygn i Lusaka, eftersom flygförbindelserna inte var helt synkade. Någon som har några tips?
 
Vart åker man när man åker till Marocko? Det gäller inte sol och bad, utan mer strosa runt i städer och kanske göra lite utflykter. Den ena i sällskapet gillar historiska och arkeologiska saker, den andra gillar om det finns ett trevligt fik i närheten av de historiska och arkeologiska sakerna. Gärna med utsikt så att man kan få som en vy över dem.
 
Är det verkligen så att man inte kan resa mellan tel Aviv och Jerusalem på fredagar och lördagar pga sabbat?
Vet du @Cambrie ?!
Har nog inte rest vanlig buss nej, men skulle tippa på att de fungerar ändå, det gör de i alla fall runt Jerusalem (både grön och vit buss). Annars finns ju skytteltaxi (typ minibuss) som fungerar lika bra men däremot kanske inte riktigt går i rätt tider alltid då de väntar till den blir full.
 
Du märker av sabbat i Israel och behöver planera efter den.

Ok. Jag tolkar det som att det går bra att resa fredag innan solnedgång. Funkar taxi under lördagar? Bussar och andra kommunala färdmedel lär ju stå under lördagen.
 
Ok. Jag tolkar det som att det går bra att resa fredag innan solnedgång. Funkar taxi under lördagar? Bussar och andra kommunala färdmedel lär ju stå under lördagen.
Ja, jag har rört mig en hel del i landet både fredagkvällar och lördagar. Både med palestinsk och israelisk taxi. Är som i Sverige. Folk jobbar ändå liksom trots att det är söndag.
 
Ja, jag har rört mig en hel del i landet både fredagkvällar och lördagar. Både med palestinsk och israelisk taxi. Är som i Sverige. Folk jobbar ändå liksom trots att det är söndag.

Toppen! Tack för info :)
Jag tänkte försöka ta mig till döda havet under lördagen nämligen. Kollade lite på avstånd där och det var ju inte så farligt. Är det dyrt med taxi, hur ligger priserna ungefär?
 
Toppen! Tack för info :)
Jag tänkte försöka ta mig till döda havet under lördagen nämligen. Kollade lite på avstånd där och det var ju inte så farligt. Är det dyrt med taxi, hur ligger priserna ungefär?
Palestinsk skytteltaxi runt 70-100 svenska kronor har jag för mig att vi betalade. Går palestinsk buss till Jericho också från stationen i Östra Jerusalem, den kan man ta och sedan en vanlig taxi från Jericho till döda havet. Hur det ser ut med Israeliska chaufförer vet jag inte, jag har valt att inte gynna den israeliska sidan eftersom Döda Havet egentligen bör vara Palestinas område. Vi hade dessutom privatchaufför en dag, åkte då och red och badaded i döda havet, kostade run 40 schekel per skalle (80 spänn) och då hade vi chauffören hela dagen, sex personer. Ska kolla priserna med en av de som var med, men jag har för mig att de låg däromkring.
 
Toppen! Tack för info :)
Jag tänkte försöka ta mig till döda havet under lördagen nämligen. Kollade lite på avstånd där och det var ju inte så farligt. Är det dyrt med taxi, hur ligger priserna ungefär?
Jag rekommenderar dock att ta skyttelbuss från Betlehem om du tänkt resa dit, inga kontroller på vägen. Tar du buss eller taxi från Jerusalem måste du förbi Qalandia checkpoint, det kan ta timmar om man har otur då de israeliska soldaterna inte beter sig så där jättebra (en bekant fick sitta i fyra timmar och vänta, det är ovanligt när det kommer till turister men har man otur så, det är alltid mycket folk där i alla fall).
 
Vart åker man när man åker till Marocko? Det gäller inte sol och bad, utan mer strosa runt i städer och kanske göra lite utflykter. Den ena i sällskapet gillar historiska och arkeologiska saker, den andra gillar om det finns ett trevligt fik i närheten av de historiska och arkeologiska sakerna. Gärna med utsikt så att man kan få som en vy över dem.

Marrakech är ett måste, tycker jag. Om jag skulle åka tillbaka till Marocko (skulle gärna) skulle jag också vilja åka till Essaouira. Jag bodde i Agadir och det är ganska ocharmigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 437
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 277
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 962
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp