Resistenta bakterier

gillaj

Trådstartare
Min schäfer blev sjuk för 1½ månad sen. Fick tid hos distriktsveterinär som sa att det var analsäcksinflammation och gav Baytril 150 mg/ dag.

Några dagar senare hade båda säckarna spruckit samt en stor böld växt fram i mellan svansrot och analmynning, också den hade spruckit. Vet ordinerade då Synulox 200 mg/50 mg, tre tabletter/dag.

Veckan efter, utan synbar förbättring remitterades vi till djursjukhus. Där konstaterades cirkumanalfistlar och behandling med Sandimmun och Fungoral sattes in. Prover tog som skickades till SLU för odling. När provsvaren kom konstaterades en resistent bakterie och hunden fick Garamycin intravenöst dagligen i en veckas tid, sen övergick vi till Gentaject under huden men det skulle i princip vara samma sak.

I måndags togs ytterligare prov som skickades på odling och svaret kom idag. Bakterierna är nu ännu mer aggressiva och resistenta så behandlingen med Garamycin/Gentaject sattes ut. Nu är enda chansen att hundens eget immunförsvar orkar slå ut bakterierna.

Hur kommer det sig att bakterier blir resistenta? Hunden har aldrig tidigare fått någon form av behandling under sina snart 4 år. Jag trodde det hängde i hop med att de fått mycket penicillin tidigare. Någon som vet????

Sv: Resistenta bakterier

Resistenta bakterier har inte direkt med individen att göra....
Låt säga att en hund har fått en infektion och behandlas mot detta, men man behandlar inte fullt ut......infektionen återkommer, och ny behandling sätts in, men man behandlar inte tills alla bakterierna dör. Dessa bakterier utvecklar recistens mot antibiotikan.
Precis som alla andra bakterier kan de smitta över på annan individ, så även om din hund inte behandlats med antibiotika förut så kan den ha kommit i kontakt med recistenta bakterier.

Kan det kanske vara så att den behandlingen som sattes in först var för "svag" och gjorde så att bakterierna blev resistenta? Inte för att det spelar någon roll, nu är det ju som det är, men jag vill gärna försöka förstå vad som har hänt. :confused:

I det här fallet har hunden ju stått på behandling hela tiden, bara att det bytts preparat.

Nej, så fort går det inte för bakterierna att bli resistenta.....det är nog snarare så att din hund kommit i kontakt med redan resistenta bakterier.

Kan det kanske vara så att den behandlingen som sattes in först var för "svag" och gjorde så att bakterierna blev resistenta? Inte för att det spelar någon roll, nu är det ju som det är, men jag vill gärna försöka förstå vad som har hänt. :confused:

Det har inte med det att göra utan med den verksamma substansen i antibiotikat, vart den påverkar bakterien. Ett antibiotika kanske förhindrar att en bakterie förökar sig, ett annat försvagar bakteriens cellvägg så att den spricker och dör osv. En bakterie som förvärvat resistens har helt enkelt "muterat" eller plockat upp en gen från en "kompis" av annan stam, som gör att antibiotikat inte längre fungerar på det sätt som det var tänkt från början.

Skulle man sluta använda antibiotika helt och hållet under en längre tidsperiod (år antagligen) så skulle de resistenta bakterierna inte längre ha behov av sina resistensgener och helt enkelt göra sig av med dom. Efter ett tag så skulle man kunna behandla med antibiotika igen, även på bakterier som det tidigare inte gått på. :idea:

(Hmm, jag hoppas att jag inte blev för fackspråkig nu... :o )

Kan ju vara så enkelt att bakterierna finns i hundens naturliga närmiljö. Det finns ju en rad bakterier i jord t ex. Som sålänge huden är oskadad och djuret frisk inte innebär minsta lilla problem. Alla djur (inkl människor) har ju diverse bakterier i sig och på sig, som inte är av den snälla sorten, men som ett friskt djur, och på oskadad hud inte är några problem, de hålls i schack.

Sådana bakterier kan ju dock mutera eller bli resistenta, och sen när gynnsamt läge inträffar så får de fäste och förökar sig. Jag hade en häst som fick något på ett ben som liknade eksem eller kraftig mugg ungefär. Det kom bokstavligen från en dag till en annan. Inga synliga sår eller liknande. På kvällen kom en normal häst in, på morgonen hade den jättesvullet ben, ont som f*n men inga synbara sår eller något. Huden lite rodnad bara. Dag två hade den lite hudförändring, och sen som eksem eller mugg ungefär. Prov togs dag fyra. Visade sig vara en 'ny' variant av en bakteriestam. SVA gjorde lite egna odlingar, just för de aldrig stött på den varianten förr. De var multiresistenta, svarade på EN antibiotika (tetracyklin), inget annat.

Ingen annan häst *peppar peppar* har drabbats av samma sak, varken förr eller senare, och oavsett sår eller ej. Men jag var lite nojig ett tag och såg hur det kryllade små gröna, muterade elakingar med huggtänder i hagen typ ;)

Jo, ett tag funderade jag om 'hästen med nio liv' som spöat diverse urkassa odds innan, skulle hamna i graven för.. eksem på ett bakben liksom. Det tog ett bra tag även med behandling (utvärtes, man drar inte gärna i med allmänbehandling med tetracyklin på en häst för något lokalt, det har en del biverkningar) innan det började ge sig, så jag hann misströsta mer än en gång.

Och ONT hade stackarn med, och det var en MYCKET smärttålig häst. Dessutom så när det började läka på ett ställe/en sida, så poppade de upp på andra sidan eller en bit därifrån. Huden sprack dessutom och det blev som självsprickor, och där fick det ju fäste om igen.
Men, tillslut gav det med sig helt, tack och lov.

Lite bilder i olika stadier om det är av intresse btw. Som sagt, ser ganska oskyldig ut, men var ett elände bli av med, men otroligt tacksam att vi tog prov och odlade och resistensbestämde redan efter 4 dagar, vill inte veta hur det hunnit utvecklas om man först provat en antibiotika i 7 dagar, sen en annan i 10 dagar och sen odlat :crazy:

? datum
https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=72808864-9095-4fee-9707-cf5d33118096

12 oktober
https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=82d90790-80be-4e96-9f44-c223e8bcc2f1

16 oktober
https://sakerlagring.telia.se/user/...65&Share=82d90790-80be-4e96-9f44-c223e8bcc2f1

Men en fråga, de har resistensbestämt det din hund lider av, och det är resistent mot all tänkbar antibiotika? Hu =/ Det var ju min 'klena tröst' med Vision att de fanns EN antibiotika som de små otäckingarna dog av iaf i laboratoriet.

Vad gör de om immunförsvaret inte tar kål på dem?

Håller tummarna stenhårt hunden snart blir bra!

De tror att hon kommer att bli sämre ganska snart. Har en tid för återbesök på onsdag och beroende på hur det ser ut då får vi ta beslut om avlivning. Men vet förberedde mig på att det nog blir så. Men alla hållna tummar emottages med MYCKET stor tacksamhet.

Nej men usch. Tänkte först att kan de inte operera bort analsäckarna då, men koms en på att bakterierna ju säkert spritt sig =/

Jo, de har nog spritt sig. Dessutom var det ju inte analsäckarna när allt kom omkring utan fistlar. Önskar jag kunde stoppa tiden för jag vill inte att hon ska bli sämre!!!! :cry:

Man kan ju operera fistlar iofs (eller eh, de gjorde det på min mamma i alla fall, iofs inte analfistel, men..), men som sagt, bakterierna lär ju spritt sig iaf.

Usch vilken hemsk situation för dig. Och så..otänkbar eller vad man ska säga. Man tänker ju inte ens tanken att analsäcksproblem ska innebära slutet för en hund liksom..

Vet. har inte sagt nåt om att det är operabelt så det har jag inte ens tänkt på. Måste ringa och fråga i morgon. Men hon får ju fortfarande medicinen mot fistlar så det är väl så att bakterierna är där dom är, oavsett operation.

Ja, jag har nog aldrig känt mig så maktlös i hela mitt liv! Men samtidigt tänker jag; kan samma sak hända människor? Finns det bakterier som är resistenta mot allt även för människor? Eller finns det nån mirakelmedicin de sätter in i så fall? Jag kan ingenting om sånt här, har tack och lov aldrig blivit drabbad tidigare.

Vet. har inte sagt nåt om att det är operabelt så det har jag inte ens tänkt på. Måste ringa och fråga i morgon. Men hon får ju fortfarande medicinen mot fistlar så det är väl så att bakterierna är där dom är, oavsett operation.

Ja, jag har nog aldrig känt mig så maktlös i hela mitt liv! Men samtidigt tänker jag; kan samma sak hända människor? Finns det bakterier som är resistenta mot allt även för människor? Eller finns det nån mirakelmedicin de sätter in i så fall? Jag kan ingenting om sånt här, har tack och lov aldrig blivit drabbad tidigare.

Vet du vad det är för bakterie?

Ja, det finns multiresistenta bakterier hos människor också, MRSA tex som även finns hos djur. VRE är också resistenta bakterier hos människor (tarmbakterie), sen finns det en del andra också. Dessa går fortfarande att behandla till viss del.

MRSA som även kallas "sjukhussjukan" börjar även visa sig i djurvärlden. Därför har även veterinärer nu på senare blivit hårdare me att inte kasta ut antibiotika hit o dit utan när det verkligen behövs.

Hoppas det ordnar sig me din hund =)

Nej, jag vet inte vilken bakterie det är. De har i alla fall sagt att det inte är någon fara att vi i familjen blir smittade. Möjligen katterna men för människor ska det inte vara nån fara, bara jag tvättar händerna ordentligt när jag har gjort ren henne, och jag måste ha handskar.

Ok, synd det hade varit intressant att veta. (Yrkesskada :p ) Ett tips är att du köper handsprit (tex DAX handdesinfektion) på apoteket också, det är mycket bättre än att bara tvätta dig med tvål och vatten.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 613
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 306
Hundhälsa Har fått väldiga problem efter ett klobrott, På långfredagen åkte vi till vet.klinik pga av att Grand Danoisen hade en lång spricka i...
Svar
5
· Visningar
25 231
Senast: paradiset
·
S
Hundhälsa det ligger till så här, jag har en dvärg pinscher 4 år, vi började märka att han inte mådde bra han spydde, var mycket nedstämd och... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 813
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka