Bukefalos 28 år!

Resistenta bakterier

Sv: Resistenta bakterier

Den enda bakterie jag hört dem prata om är E-coli men det kan ju inte va den som är resistent.

Tack för tipset, ska köpa det.
 
Sv: Resistenta bakterier

Jo, jag vet, det var därför jag tyckte det var konstigt om det var dom som ställde till eländet eftersom de "är vanliga" där.
 
Sv: Resistenta bakterier

Den enda bakterie jag hört dem prata om är E-coli men det kan ju inte va den som är resistent.

Jo, det kan faktiskt vara E. coli som är boven. Se denna artikel från Sahlgrenska om ESBL, som visserligen är riktad till den humana vården men är applicerbar även på veterinärsidan.
 
Sv: Resistenta bakterier

KL

Jag hade en diskussion med en veterinär i förra veckan om hygien och resistens. Hon tror att man inom en inte allför lång framtid kommer att förbjuda all antibiotikabehandling på djur (OBS det var hennes egen teori) för att minska resistensbildningen.

Det blir inte roligt att vara djurägare eller jobba inom djursjukvården då.
 
Sv: Resistenta bakterier

KL

Jag hade en diskussion med en veterinär i förra veckan om hygien och resistens. Hon tror att man inom en inte allför lång framtid kommer att förbjuda all antibiotikabehandling på djur (OBS det var hennes egen teori) för att minska resistensbildningen.

Det blir inte roligt att vara djurägare eller jobba inom djursjukvården då.


Det där har jag också hört, fast jag kommer inte ihåg vart och när.
 
Sv: Resistenta bakterier

Det bästa vore ju om både djurägare och människor/föräldrar lät bli att skrika efter antibiotika för precis allting från förkylning till pyttesår och att man istället sätter in det när det är konstanterat att det behövs och så fall vad.
 
Sv: Resistenta bakterier

Jo, det kan faktiskt vara E. coli som är boven. Se denna artikel från Sahlgrenska om ESBL, som visserligen är riktad till den humana vården men är applicerbar även på veterinärsidan.

Längre ner på den sidan finns en länk till smittskyddsinstitutet, den kanske ger ännu bättre information?
 
Sv: Resistenta bakterier

Fast det tror inte jag, det skulle bli ett enormt djurskyddsproblem då.

Däremot måste ju verkligen göras något. Vet att t ex Ultuna har ändrad policy för antibiotikabehandling i en rad fall. Där man tidigare satte in antibiotika 'på rutin', men nu inte gör det utan bara om det blir infekterat. T ex vid brustna analsäcksbölder, så berättade vet att de tidigare alltid satte in antibiotika då det är en hyfsat hög infektionsrisk med tanke på 'placeringen'. Men numera sätter man inte in förrän om det blir infekterat. Och missens mycket stora, otäcka böld med nekros och hela kittet (och tjockt, gulgrönt var när den sprack) läkte fint. Iofs fuskade jag litegrann och tvättade med desinficerande tvål 4 ggr/dag, men ändå.

Men ffa tror jag man måste jobba på att få DJURÄGARE att fatta att INTE använda den där tuben socatyl eller streptocillin på minsta småsår eller efter eget huvud. Och att börja ODLA i betydligt större omfattning för att kunna behandla riktat från början.
 
Sv: Resistenta bakterier

Men ffa tror jag man måste jobba på att få DJURÄGARE att fatta att INTE använda den där tuben socatyl eller streptocillin på minsta småsår eller efter eget huvud. Och att börja ODLA i betydligt större omfattning för att kunna behandla riktat från början.

:bow::bow::bow:

Det är ju där mycket sitter. Det är ju så bra med strepsalva i såret. Sen att såret läker lika bra i alla fall med rengjöring med NaCl bryr man sig inte om.
Det ringer fortfarande djurägare som vill ha örindroppar och dyl utskrivet på telefon för "det hjälpte ju förra gången" tack och lov har veterinärerna blivit hårdare på detta överlag.
 
Sv: Resistenta bakterier

Idag verkar Mitzie lite slöare än hon var igår. Jag tänkte på följande och hoppas att ni som verkar duktiga på det här med mediciner kanske kan stödja eller stjälpa min teori:

Hon får ju Sandimmun och Fungoral mot fistlarna. Efter vad jag förstår så är Sandimmun ett preparat som sänker immunförsvaret för att inte transplanterade organ ska stötas bort. Borde inte den behandlingen göra att hon får svårare att klara av att brottas med bakterierna på egen hand??? Eller tänker jag helt fel nu?
 
Sv: Resistenta bakterier

Jag vet inte var Sandimmun är, men rent generellt så om man trycker ner immunförsvaret/dämpar det, så ja då får kroppen svårare att bekämpa infektioner med hjälp av immunförsvaret.
 
Sv: Resistenta bakterier

KL

Jag hade en diskussion med en veterinär i förra veckan om hygien och resistens. Hon tror att man inom en inte allför lång framtid kommer att förbjuda all antibiotikabehandling på djur (OBS det var hennes egen teori) för att minska resistensbildningen.

Det blir inte roligt att vara djurägare eller jobba inom djursjukvården då.


Jo, den diskussionen förs tydligen, det fick jag höra på djursjukhuset också. Därför var de noga med att odla innan de satte in behandling. Det tycker jag är jättebra.
Kom att tänka på när min son var liten och hade öroninflammation stup i ett, han fick penicillinkurer varje gång, tills vi kom till en läkare som sa att det går lika bra med värktabletter och nässpray. Och visst gjorde det väl det. Efter det började jag ge nässpray så fort han var tät och han har inte haft öroninflammation nåt mer. Nu kanske hans inflammationer var lindriga i förhållande till andras, men nog tror jag att penicillin skrivs ut alldeles för lätt.
 
Sv: Resistenta bakterier

Om en hund är resistent mot något, är den det för alltid då???
Min tik opererades för livmoderinflamation för 4 veckor sedan och blev inte bra men efter att det gjordes en odling där svaret visade att hon (bakterierna) var restistenta mot Baytril så hon kunde få synolux istället blev hon bättre. Vad händer om hon behöver antibiotika någon mer gång???
 
Sv: Resistenta bakterier

Det är inte HUNDEN som är resistent, det är BAKTERIERNA. Så såvida hon inte får precis samma bakterier igen, så är det ingen som helst skillnad mot vilken annan hund som helst om hon får något som kräver antibiotika igen.

De resistenta bakterier hon hade slogs ut av Synuloxen, och hunden är nu precis som innan. Risken att den igen får resistenta bakterier finns såklart, men den är varken större eller mindre att min hund ska drabbas av resistenta bakterier.

(Såvida man verkligen blivit av med bakterierna då, dvs det varit tillräckligt lång kur osv så det inte blossar upp igen)
 
Sv: Resistenta bakterier

Kom att tänka på när min son var liten och hade öroninflammation stup i ett, han fick penicillinkurer varje gång, tills vi kom till en läkare som sa att det går lika bra med värktabletter och nässpray. Och visst gjorde det väl det. Efter det började jag ge nässpray så fort han var tät och han har inte haft öroninflammation nåt mer. Nu kanske hans inflammationer var lindriga i förhållande till andras, men nog tror jag att penicillin skrivs ut alldeles för lätt.

När jag, och brorsan, var liten skrevs det ut penicillin vid alla öroninflammationer. På rutin. Både jag och bror var öronbarn och hade täta, upprepade öroninflammationer.

Mamma ledsnade att åka in och få penicillin hela tiden till oss, så hon gav fan i det tillslut. Och vi hade lika ont, var sjuka lika länge och blev bra lika fort. Sen finns det ju en risk med upprepade öroninflammationer, och det finns fortfarande fall där det krävs penicillin, men som sagt den där slentriananvändningen. Jag trodde dock den gått i graven, så lite läskigt att läsa det du skrev.

Förr fick man ju i princip penicillin varje gång man sökte för förkylning med, förebyggande för att inte drabbas av sekundär bakterieinflammation. Nu så iaf 'mitt' landsting är även hårda med att inte ge PC ens om du har en bakteriell sekundärinfektion, utan vill se om det läker ut själv först. Vilket de ju oftast gör. Många gånger tror jag det är mest placeboeffekten, folk tycker det känns bra att ha 'fått något' av läkaren.

Apropå nässpray så jag brukar få bihåleinflammation när jag är förkyld, tidigare alltid behandlats med både avsvällande och antibiotika. Den här gången fick jag nån nässpray med kortison istället. Vilket fungerade i princip lika bra =)
 
Sv: Resistenta bakterier

Den läkaren som ordinerade nässpray sa (och visst har han väl rätt i det, tror jag) att en stor del av smärtan försvinner av värktabletter och avsvällande. Brukar också köra cortisonnässpray när jag märker att bihålorna börjar krångla och det har alltid hjälpt hittills.

Och om nån läkare vill skriva ut penicillin till nån av oss i fortsättningen ska jag VERKLIGEN ifrågasätta nödvändigheten av det!

Även om Mitzie nu inte klarar upp det här själv (vilket jag faktiskt helt krasst inte tror att hon gör) så har SVA frågat efter hennes journaler så de forska vidare och förhoppningsvis förhindra att nån annan stackars hund råkar lika illa ut.
 
Sv: Resistenta bakterier

Sorry, skrev lite otydligt... Självklart är det bakterierna o inte hunden som är resistent men hon lever ju i samma miljö som innan hon blev sjuk. Risken måste väl finnas att hon får i sig samma bakterier igen. :confused:
 
Sv: Resistenta bakterier

Nu har jag en fråga till.

Idag är det tredje dagen som Mitzie inte får sitt penicillin. Jag undrar hur länge det dröjer innan penicillin går ur kroppen? Veterinären sa att hon troligen skulle bli sämre ganska snart men jag tycker hon verkar bli piggare och piggare. Någon som har någon fundering om hur det kan hänga ihop? Min teori är ju förstås att hon inte tålde penicillinet, men det kanske bara är önsketänkande...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag tidigare skrivit om min valp som har juvenil vaginit. Hon får återkommande urinvägsinfektioner pga detta. Hon är behandlad med...
Svar
16
· Visningar
3 042
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 101
Hundhälsa Har fått väldiga problem efter ett klobrott, På långfredagen åkte vi till vet.klinik pga av att Grand Danoisen hade en lång spricka i...
Svar
5
· Visningar
23 713
Senast: paradiset
·
S
Hundhälsa det ligger till så här, jag har en dvärg pinscher 4 år, vi började märka att han inte mådde bra han spydde, var mycket nedstämd och...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 721
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp