Bukefalos 28 år!

Resistenta mot ex. b-vitamin

Constance

Trådstartare
Kan hästar bli resistenta mot olika tillskott?

Alltså, t.ex. om man ger b-vitamin året om, kan hästen då bli "immun" så att den inte "tar åt sig" när den behöver vid ex. pälssättning och fällning? Eller fungerar det inte så?


Finns det andra tillskott som hästen kan bli "immun" mot så man måste byta?
 
Sv: Resistenta mot ex. b-vitamin

Utan att vara helt säker så tror jag att det ganska osannolikt. Jag skulle kanske mer tro att den kan ta upp mer och mer till en viss gräns.
 
Sv: Resistenta mot ex. b-vitamin

Nej, vitaminer och mineraler räknas som näring/mat, det blir man inte immun emot. Hästen tar upp så mycket som den behöver och det behövs hela tiden fyllas på då det förbrukas.
 
Sv: Resistenta mot ex. b-vitamin

Det som behövs vid pälsfällning är snarare proteiner än B vitamin. Men detta måste man bygga upp under hela vintern för att pälsfällningen och bildandet av ny päls ska bli rätt.
Detta enligt en föreläsning av Margareta Rundgren SLU.
 
Sv: Resistenta mot ex. b-vitamin

Just b-vit produceras i hästens tarm i stora mängder. På en foderföreläsning av en som skriver böcker i ämnet så sade hon att genom att tillföra b-vit året runt så kan hästens egen produktion minska.
 
Sv: Resistenta mot ex. b-vitamin

Just b-vit produceras i hästens tarm i stora mängder. På en foderföreläsning av en som skriver böcker i ämnet så sade hon att genom att tillföra b-vit året runt så kan hästens egen produktion minska.

Detta är säkert ett mkt bättre svar än det jag skrev i mitt första inlägg i tråden. Jag lyckades förtränga att hästar bildar en del vitaminer själva.
 
Sv: Resistenta mot ex. b-vitamin

Just b-vit produceras i hästens tarm i stora mängder. På en foderföreläsning av en som skriver böcker i ämnet så sade hon att genom att tillföra b-vit året runt så kan hästens egen produktion minska.

Så har jag också lärt mig.
Ger man b-vitamin på våren och hösten så får den ett överskott då.
Ger man det hela tiden minskar deras egna produktion och då ligger "b-vitaminnivån" lika högt som den skulle gjort utan tillskott.
Ökar man då inte dosen vid pälsfällning så får man ingen effekt av tillskottet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 672
Senast: caballus
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: mily
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 895
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp