Restaurang Dill, varför sådan uppståndelse?

kopparberg

Trådstartare
Blev nyfiken när jag såg Lidl:s reklam om restaurangen de öppnade och kollade upp vad det var för något!

Om jag förstått det rätt så var det Lidl som under en kort tid öppnade en restaurang som var fullbokad med gäster från dag ett tills det att de stängde, folk stod till och med på reservlista. Och det var idel beröm från gästerna om god mat.

Men tydligen så var det lurendrejeri? Hur då? :confused: Om en restaurang är fullsatt och får beröm för käket, varför blir någon då besviken? För att det inte är "hippt och inne" med Lidl? Men käket var ju gott?!

Jag skulle känna mig lurad om jag gick på en restaurang där det utlovades tex bara svenskproducerad mat, och sedan var det mesta importerat. Eller att köttet garanterades vara närproducerat, sedan kom det från ett slakteri i Italien, osv.

Men gott käk är väl alltid gott käk? Eller?! Har lantisen missat något?

Sv: Restaurang Dill, varför sådan uppståndelse?

Är det någon uppståndelse då? Jag fattade det hela som ett PR-trick från Lidl och har bara sett tv-reklamen. Jag fattar heller inte varför det skulle spela roll. Om jag väljer att handla mat av vissa leverantörer och geografiskt etc så är det främst för att djuren/odlarna/miljön ska ha det bättre, smaken är bara en trevlig bonus om den är bättre. Och vällagad mat är ju vällagad mat liksom.

Om man inte handlar på Lidl av princip blir man kanske sur om man åt Lidl-mat på en restaurang som Lidl drev fast man inte visste det.

Om man inte handlar på Lidl av princip blir man kanske sur om man åt Lidl-mat på en restaurang som Lidl drev fast man inte visste det.

Men om man är så noga med vad man äter kanske man får kolla upp en restaurang innan man äter deras mat? Varifrån de handlar sina råvaror och vad man nu annars kan tycka är viktigt.

Uppståndelsen beror väl inte på att det var just Lidl som låg bakom, utan det faktum att denna kampanj är en i raden av händelser som debatterats friskt i media som sedan visat sig vara en genomtänkt reklamkampanj.

Tommy Nilssons nya jag visade sig vara reklam för en chokladkaka, en nätbutik som endast säljer size 0 visade sig vara en anorexiaorganisation, och en ny hipp restaurang driven av en kock med två Michelinstjärnor (anledningen till uppståndelsen) visade sig vara reklam för en mataffär.

Problemet är väl knappast att Lidl säljer god mat eller huruvida Tommy Nilsson gillar choklad. Problemet är väl att folk inte gillar att omedvetet delta i diverse reklamjippon.

I tryckt media finns det ju väldigt tydligt reglerat att man måste ange när det är reklam om det är otydligt. "Hela denna bilaga är en annons från X" är ju en rätt vanlig skrivelse i bilagor till tidningar. Men när man gör något sånt här är det tydligen fritt fram att medvetet dölja att man har ett marknadsföringssyfte och att någon betalar en för att agera som man gör.

Senast ändrad:

Fast med tanke på hur utbrett matfusket är när det utförs kontroller (feta är inte feta, parmesan är inte parmesan osv etc) så är väl kanske inköpsstället närapå en mindre faktor i det hela.. Och är man noga med inköpsställe får man väl kolla upp det. Har man aldrig ställt frågan kan man knappast uppröras av var maten kommer ifrån kan jag känna, iaf inte just då vilken affär det gäller.

Kan ju bli en filosofiskt intressant diskussion. För går jag på Grill så stödjer jag ju mer eller mindre kocken, ägaren, leverantörerna osv. Och så länge jag inte syns med ansikte och eller namn kan jag mkt väl användas som en siffra i deras reklam- "vi hade fullsatt hela helgen!".
Jag ser inte den gigantiska skillnaden faktiskt. Jag tycker snarare det hela visar på ngn form av hyckleri om någon blir upprörd för att de käkat Lidl-käk.

Varför skulle man inte vilja handla för av princip?

Har efter en del tittande kommit fram till att de har de bästa priserna på svenskt kött numera. Dessutom så kan man handla från mindre märken.

Är det många som kollar upp vart en restaurang köper råvarorna tro?

Jag gillar tex en restaurang där jag bor som säger att de endast har kött från Argentina. Om det skulle visa sig att köttet är någon annanstans ifrån skulle ju käket fortfarande vara lika gott känner jag!

Dock säger samma restaurang att djuren köttet kommer ifrån lever på endast gräs och går ständigt på bete. Låter ju bra, men å andra sidan vet jag ju ändå inte om djuren far illa.

Jag handlar aldrig på Lidl. Gillar inte utbudet, hittar inte det jag ska ha och tycker det är jobbig "design" på butikerna. Men smaken är som baken, jag gillar andra matkedjor bättre!

Men jag kan fortfarande inte se poängen med att bojkotta mat som kommer från Lidl om någon annan lagar den?

Jag tycker det är en lysande smart strategi! Nu hör jag till de lidl-vänliga som faktiskt fattat att lidl har bra varor och att de fått jobba arslet av sig i svenskt medvetende för att stanna kvar i etablissemanget. Jag undrar varför Paul Ronge tycker att det är att lura folk att bevisa för folk att lidl har bra mat, fina råvaror. jag äter hellre på den restaurangen som deklarerar ursprung av råvaror än äter på vilken random restaurang som helst som inte deklarerar sina inköp alls. Att hela grejjen var en mediasak är liksom inte på samma konto som att 'luras'.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka