Restaurera gammalt bete?

Sv: Restaurera gammalt bete?

Jag tog ner över 100 granar på ett område som var ca 0,5 ha. Men den största sparade jag. Den var för stor för att fälla med en vanlig motorsåg.

Kapa på du.....:)
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Tack ska du ha.... Får jag fråga varför DU tog bort granarna? Vi väntar med de stora till vintern och vi kommer ju, som sagt, inte ta alla på en gång.

Ska förtydliga mig; området är sammanlagt på ca 4 ha, men det är uppdelat på 2 hagar, en vinter och en sommar. Det största bestånde med skog är i viinterhagen som är knappt 2 ha och i sommarhagen är det kanske ett halvt ha som består av skog, resten är igenvuxen åker/äng där redan har tagit bort all sly.....
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Iris71 skrev:
Tack ska du ha.... Får jag fråga varför DU tog bort granarna? Vi väntar med de stora till vintern och vi kommer ju, som sagt, inte ta alla på en gång.

Ska förtydliga mig; området är sammanlagt på ca 4 ha, men det är uppdelat på 2 hagar, en vinter och en sommar. Det största bestånde med skog är i viinterhagen som är knappt 2 ha och i sommarhagen är det kanske ett halvt ha som består av skog, resten är igenvuxen åker/äng där redan har tagit bort all sly.....
Först vill jag säga att du gör helt rätt att ta bort alla granar. Gran är ett träd som hör hemma i skogen, inte på beteshagar! Man kan inte heller frilägga enstaka granar i vilket fall som helst, de blåser bara ner.

Om ni har många stora granar så rekommenderar jag dig att kontakta ett skogsföretag och sälja granen som timmer och massaved. Är det bara bra dimension på granarna så kan ni för rätt bra betalt.

Se dock upp för hur skogsföretaget vill avverka. Stora tunga maskiner som kör in vid fel tillfälle kan ge mycket stora skador. Kasnke kan ni avverka själva och köra ut timmer med lätta maskiner eller till och med med häst!
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Jag tror inte, eller rättare sagt, jag VET att det inte blir aktuellt med att anlita ett skogsbolag. Dels så vill jag inte ha dem här (Det ser gräsligt ut efteråt) och dels så vill vi ha veden själva.

Dessutom berättade precis grannen att han "haffade" några skogsgubbar som fällde några stora träd åt honom. Han fick inte ens betalt ..... Det kostar att få ut skogsbolagen.....

Detta blir ett mångårigt arbete för oss. Kanske kan russet, när han väl blir inkörd köra timret. (Uppsaågat i mindre delar såklart). Har ju bara min gamla nordis annars, och skogskörning vill jag inte utsätta en gammal otränad 28-åring för.

Bra med egen ved :)
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Jag tog bort dom för att få tillbaka åkermarken som varit där för ca 60 år sedan. Det växte bara blåbärsris.
Jag har några träd kvar, dungar och enstaka större, eftersom jag vill att det ska bära präg av att vara en skogshage. Har försökt återskapa. Det går en gammal väg och den har jag sparat.

Skogsbete är väl vanligast med lövträd??
Då ska dom stå glest, så att det finns rikligt med gräs imellan.
Inte bara att stänga in en hage i skogen och kalla det skogsbete...

Jag leide in en privat person med traktor som avverkade och körde bort timret så att jag kunde sälja till bolaget.
Mindre lövträd har jag sparat och kört fram till ved. Det blev så mycket träd att det var omöjligt att spara allt.
Jag har fortfarande så att jag kan ta mer träd till ved i hagen
 
Sv: Restaurera gammalt bete?

Ok, när gjorde du detta? Och hur ser det ut nu?

Bitvis i min hage är det såååå fint. Det är som en matta av kort gräs och solen lyser igenom på flera ställen.... Det är SÅ vackert, ser nästan trolskt ut. Så vill jag att det ska vara över hela skogen/betet.

Blåbärsris finns alltså inte på ett skogsbete? Jag har massor.... Men fåren älskar det så det lär ju vara borta inom några år. Men det finns så mycket skog härikring så det är ingen fara.

Var bor du....på nåt ungefär?
 

Liknande trådar

Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 939
Senast: Otherside
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 478
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 069
Ekonomi & Juridik Jag undrar över följande scenario. En gård om 12 ha varav 2 ha är bete. Övriga 10 ha är blandskog och barrskog. En tanke är att utöka...
Svar
13
· Visningar
3 859
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp