Restless leggs?

Tassa

Trådstartare
Är det någon här som har restless leggs? Hur känns det?
Jag har alltid haft problem med att jag har en obehaglig känsla i benen när jag blir trött. Det har dock alltid gått över när jag har lagt mig.

Efter min utmattning har detta blivit värre och det fortsätter att kännas obehagligt även när jag ligger i sängen och även på dagarna om jag är stilla. Jag har inte märkt någon skillnad i om jag har varit aktiv eller inte under dagen.

Jag känner mig rastlös i benen och har en känsla av att jag måste röra på mig hela tiden. Likadant när jag sitter och jobbar så sitter jag och skakar på benet eller båda benen. Tycker inte att det pirrar eller att benen domnar men det är svårt att förklara känslan. Dessutom har jag en del värk i kroppen, framförallt armar och ben som har blivit värre efter min utmattning också, så jag vet inte om det hör ihop på något sätt kanske.

Jag kommer ta upp detta med läkaren vid nästa uppföljning, men det hade varit intressant att höra andras erfarenheter.

Hur ska man hantera det? Finns det något man kan göra själv för att underlätta?
 
Jag har restless legs och för mig kommer det ffa när jag ska sova eller är stilla långa stunder, tex ligger i soffan. Det känns som att det byggs upp en massa "energi" i benen där det till slut inte går att vara stilla längre utan man sparkar/sprattlar till, sen kan man ligga stilla 20-30 sekunder innan man måste röra benen igen. Det är oerhört frustrerande och gör det svårt att sova. Jag lyckas hålla det i schack genom att äta magnesiumtillskott och järntillskott. Jag behöver inte äta det dagligen men tar en underhållsdos ett par gånger i veckan. Vet inte riktigt när jag fick det första gången men jag minns att jag hade det som barn redan. Jag har väldigt dålig cirkulation i både ben och armar vilket en del forskar anser kan vara en bidragande orsak.

Jag har inte lyckats hitta någon direkt effektiv metod för att avbryta ett skov som väl har börjat. Ibland kan det lindra något att gå upp och röra sig lite lagom, göra några knäböj och massera benen lite men det funkar inte varje gång.
 
Jag har restless legs och för mig kommer det ffa när jag ska sova eller är stilla långa stunder, tex ligger i soffan. Det känns som att det byggs upp en massa "energi" i benen där det till slut inte går att vara stilla längre utan man sparkar/sprattlar till, sen kan man ligga stilla 20-30 sekunder innan man måste röra benen igen. Det är oerhört frustrerande och gör det svårt att sova. Jag lyckas hålla det i schack genom att äta magnesiumtillskott och järntillskott. Jag behöver inte äta det dagligen men tar en underhållsdos ett par gånger i veckan. Vet inte riktigt när jag fick det första gången men jag minns att jag hade det som barn redan. Jag har väldigt dålig cirkulation i både ben och armar vilket en del forskar anser kan vara en bidragande orsak.

Jag har inte lyckats hitta någon direkt effektiv metod för att avbryta ett skov som väl har börjat. Ibland kan det lindra något att gå upp och röra sig lite lagom, göra några knäböj och massera benen lite men det funkar inte varje gång.
Tack för ditt svar. Du förklarade det väldigt bra, med att det byggs upp en "energi" i benen. Precis så känns det. Jag har alltid fått höra att jag har dålig blodcirkulation också även som liten, så då låter det väldigt likt det du beskriver.
 
För mig är det kyla som gäller, kan på vintern räcka att lägga benen utanför täcket där sängen inte är uppvärmd. när det är som värst det typ en kall dusch på benen som funkar, alternativt att gå upp och röra sig en stund
 
För mig är det kyla som gäller, kan på vintern räcka att lägga benen utanför täcket där sängen inte är uppvärmd. när det är som värst det typ en kall dusch på benen som funkar, alternativt att gå upp och röra sig en stund
Ja det känns värre nu i värmen faktiskt. Kanske ska testa att spola benen i kallvatten innan jag lägger mig. Tack för tipset.
 
Särbon har haft problem, särskilt dagar när han har tränat så bara kryper det i benen på honom länge efter och han har svårt att ligga/sitta stilla. Han säger att det i princip har försvunnit sen han började äta magnesium.
 
Det kan finnas bakomliggande orsaker till restless legs- liknande symtom. Diabetes, järnbrist, B12 osv. Om det inte är primärt. Kan vara bra att veta för er som inte vet.
 
Det kan finnas bakomliggande orsaker till restless legs- liknande symtom. Diabetes, järnbrist, B12 osv. Om det inte är primärt. Kan vara bra att veta för er som inte vet.
Jag har försökt att läsa lite om det nu och såg det du nämnde.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Är det någon här som har restless leggs? Hur känns det?
Jag har alltid haft problem med att jag har en obehaglig känsla i benen när jag blir trött. Det har dock alltid gått över när jag har lagt mig.

Efter min utmattning har detta blivit värre och det fortsätter att kännas obehagligt även när jag ligger i sängen och även på dagarna om jag är stilla. Jag har inte märkt någon skillnad i om jag har varit aktiv eller inte under dagen.

Jag känner mig rastlös i benen och har en känsla av att jag måste röra på mig hela tiden. Likadant när jag sitter och jobbar så sitter jag och skakar på benet eller båda benen. Tycker inte att det pirrar eller att benen domnar men det är svårt att förklara känslan. Dessutom har jag en del värk i kroppen, framförallt armar och ben som har blivit värre efter min utmattning också, så jag vet inte om det hör ihop på något sätt kanske.

Jag kommer ta upp detta med läkaren vid nästa uppföljning, men det hade varit intressant att höra andras erfarenheter.

Hur ska man hantera det? Finns det något man kan göra själv för att underlätta?
Jag mår bättre av magnesiumtillskott. Och så smörjer jag alltid fötterna och smalbenen innan jag lägger mig. Tycker det hjälper i förebyggande syfte. Har alltid fötterna utanför täcket om de känns varma.
Är det riktigt illa tar jag på ett par höga bommullsstrumpor som jag blöter. Det funkar bra för mig iaf. 😊
Kyldyna för hund är också skönt att lägga under smalben/fötter. ❤️
 
Högläge med fötterna + kompressionsstrumpor hjälper mig. Inte varje dag, men många dagar. Insåg också att antihistaminer kunde förvärra det så jag har sänkt dosen där för några dagar sedan. Lite tidigt att avgöra något, men än så länge så är det lite bättre igen.
 
Jag har RLS sen ungefär 7 år tillbaka. När jag ringde läkaren första gången meddelade dom att jag va för ung för att ha RLS, som att det skulle hjälpa. Sen tog det nästan ett år av utredningar och test av medicin innan jag fick sova igen. Flera gånger sov jag i duschen eftersom varmt rinnande vatten är det enda som lindrar för mig. Till slut fick jag medicin för det (sifrol) och den äter jag fortfarande, om jag äter folsyra och järn regelbundet behöver jag inte ta så hög dos sifrol men utan den får jag helt enkelt inte sova alls. Jag har alltså helt hysterisk RLS när den drar igång, kyla/kompression eller liknande hjälper över huvud taget inte, bara värme hjälper inte heller, det måste va varmt rinnande vatten
 
Jag mår bättre av magnesiumtillskott. Och så smörjer jag alltid fötterna och smalbenen innan jag lägger mig. Tycker det hjälper i förebyggande syfte. Har alltid fötterna utanför täcket om de känns varma.
Är det riktigt illa tar jag på ett par höga bommullsstrumpor som jag blöter. Det funkar bra för mig iaf. 😊
Kyldyna för hund är också skönt att lägga under smalben/fötter. ❤️
Jag har en kylkamp som jag lägger i en strumpa och har vid fötterna på natten. Men tycker inte att det hjälper lika mycket nu när det känns värre. Kanske ska testa blöta strumpor 😁
 
Högläge med fötterna + kompressionsstrumpor hjälper mig. Inte varje dag, men många dagar. Insåg också att antihistaminer kunde förvärra det så jag har sänkt dosen där för några dagar sedan. Lite tidigt att avgöra något, men än så länge så är det lite bättre igen.
Åh, jag har ätit antihistaminer hela våren, kanske ska testa att inte ta dem. Är främst björk jag är allergisk mot och det borde inte vara så mycket björkpollen nu.
 
Jag har RLS sen ungefär 7 år tillbaka. När jag ringde läkaren första gången meddelade dom att jag va för ung för att ha RLS, som att det skulle hjälpa. Sen tog det nästan ett år av utredningar och test av medicin innan jag fick sova igen. Flera gånger sov jag i duschen eftersom varmt rinnande vatten är det enda som lindrar för mig. Till slut fick jag medicin för det (sifrol) och den äter jag fortfarande, om jag äter folsyra och järn regelbundet behöver jag inte ta så hög dos sifrol men utan den får jag helt enkelt inte sova alls. Jag har alltså helt hysterisk RLS när den drar igång, kyla/kompression eller liknande hjälper över huvud taget inte, bara värme hjälper inte heller, det måste va varmt rinnande vatten
Men fy stackars dig. Vilken tur att du har fått medicin som hjälper.
 
Åh, jag har ätit antihistaminer hela våren, kanske ska testa att inte ta dem. Är främst björk jag är allergisk mot och det borde inte vara så mycket björkpollen nu.
Två dagar innan det blev bättre för mig. Om det nu inte bara är en tillfällighet. Placebon kan ju vara en stark effekt med :D
 
Jag har, det är vidrigt, tar medicin mot det och utan den vet jag inte vad jag hade gjort. Ibland blir det sömnlöst trots medicin för att det kryper och krälar i fötter och ben.
Ibland kan det hjälpa att vika ihop benen, lägga sig på dom, testa olika konstiga sovställningar.
Ibland hjälper spikmatta eller massagekudde.
 
Är det någon här som har restless leggs? Hur känns det?
Jag har alltid haft problem med att jag har en obehaglig känsla i benen när jag blir trött. Det har dock alltid gått över när jag har lagt mig.

Efter min utmattning har detta blivit värre och det fortsätter att kännas obehagligt även när jag ligger i sängen och även på dagarna om jag är stilla. Jag har inte märkt någon skillnad i om jag har varit aktiv eller inte under dagen.

Jag känner mig rastlös i benen och har en känsla av att jag måste röra på mig hela tiden. Likadant när jag sitter och jobbar så sitter jag och skakar på benet eller båda benen. Tycker inte att det pirrar eller att benen domnar men det är svårt att förklara känslan. Dessutom har jag en del värk i kroppen, framförallt armar och ben som har blivit värre efter min utmattning också, så jag vet inte om det hör ihop på något sätt kanske.

Jag kommer ta upp detta med läkaren vid nästa uppföljning, men det hade varit intressant att höra andras erfarenheter.

Hur ska man hantera det? Finns det något man kan göra själv för att underlätta?
Fotmassage, har en massageapparat man kör ner fötterna i och som knådar både vader, fötter och rullar under fotsulorna. Allt detta med värme = heaven! 🙃 Stillasittande förvärrar helt klart eländet 🤐
 
Vi har det i släkten så när jag fick det uppmärksammade jag inte att jag hade fått det pga svår B- vitamin och järnbrist. Nu när jag kommit upp i bra nivåer igen är benen mkt bättre. Jag är så tacksam för att jag (ännu *peppar, peppar*) inte fått den ”riktiga” RLS. Fy katten vad hemskt det är!!! Lider med er.
 
Alltså jag vet inte om det stämmer, kanske bara hokuspokus 😁 Men har hört att man kan lägga 2 matsknivar under madrassen. Såna man äter med, ska vara utan trä eller liknande, bara stål.
Kostar ju inget att prova.
 
Har haft restless legs i perioder så länge jag kan minnas. Har aldrig ens tänkt på att det skulle vara något som jag behövde uppsöka läkare för. Tycker @iNHALE förklarade känslan väldigt bra med att det känns som att det byggs upp en massa energi.

Kyla fötterna, eventuellt gå upp en sväng, magnesiumtillskott och se till att få daglig motion fungerar bäst för mig. Kan också funka att göra vissa avslappningsövningar eller försöka fokusera på andra kroppsdelar genom att ex röra på händerna. Sen kan det vara borta i ett par månader ibland och komma tillbaka sedan. Väldigt störande och kan komma när som helst när jag är stilla, ex i en bil, på jobbet eller i sängen. Värst var det en gång när det kom när jag satt på bio. Panik när man inte får bort det och inte riktigt kan sträcka ut.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 245
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 962
Senast: MML
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
16 547
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp