Bukefalos 28 år!

Resultat av överlåtelsebesiktning

Magiana

Trådstartare
Igår var det besiktning av huset jag tänker köpa. Jag hade själv varit ganska orolig för ett par träbitar som sitter i duschen (Se bild) men dessa hade besiktningsmannen inte så mycket att säga om.

Det uppstod lite frågetecken kring tillbyggnaden. Det var en frågeställning om hur väggen var byggd. Enligt säljaren var det, från utsidan och inåt; träpanel, vindpapp, gullfiber och längst in mot rummet var det två lager med gipsskivor. Om det fanns någon ångspärr under gipsskivorna kunde inte säljaren komma ihåg. Jag fick namnet till byggaren som byggt detta och ringde till honom och frågade. Först lät han lite osäker men sen sa han att det visst fanns en ångspärr under gipset. Det var han typ säker på. Besiktningsmannen hade mätt fukten med en apparat mot innerväggen och konstaterade att de värden han fick fram varierade beroende på vilken höjd han mätte på. Nu är det ett ganska trubbigt resultat som inte säger så mycket om hur det ser ut inne i väggen. Bör jag lita på byggaren som säger att det finns en ångspärr eller bör jag kräva en utökad besiktning av väggen som då innebär att man öppnar den någonstans? Det rör sig alltså om en rum på cirka 16 kvm och som säljaren säger är byggt 2010 men byggaren säger att den är nog lite äldre, kanske från 2007-2008.

Kanske är det enklare om jag bara för säkerhets skull sätter upp en plast och kompletterar med renoveringsgips utanpå när jag flyttar in, så jag vet helt säkert att det finns en plast? I dagsläget finns det inga som helst synliga skador på väggen.

Huruvida utbyggnaden är bygglovspliktig har jag heller inte fått klarhet i men där mejlar jag kommunen. Synd bara att jag inte har exakta mått på den och inte heller hade möjlighet att mäta på plats då jag saknade verktyg till detta. :banghead: Jag hoppas ju att den inte är bygglovspliktig då det inte verkar finnas bygglov på den.

Förutom detta så undrar jag hur mycket jag har glömt att kolla egentligen? :crazy:
 
Jag hade nog inte ens köpt. Men i ditt fall hade jag gjort så som skrivs ovan, d.v.s. krävt att väggen öppnas och ser till att den är byggd på rätt sätt. Det borde vara i säljarens intresse att fixa sånt nu innan hela huset möglar... för då blir det ännu dyrare.

Vi öppnade en vägg och bytte ut isoleringen mot mineralull. Vi tog bort fuktspärren så att huset får andas. Jag är jäkligt glad över att ha en man som är byggnadsingenjör. Och dessutom händig.
 
Jag hade krävt utökad besiktning. Jag vill veta vad jag köper på mig för problem.

Bygglovet hade för mig varit m e m avgörande för köpet, i efterhand kan det bli otroligt dyrt eller kanske t o m tal om rivning.

Jag har kontaktat kommunen, (nu för tredje gången), och den här gången frågat specifikt om det är bygglovsplikt på tillbyggnaden. Det är nämligen inte helt klart om det måste finnas bygglov för den, men har tidigare utgått ifrån att det är bygglovspliktigt. Jag har bifogat en bild på huset men har ju dessvärre inga mått på hur stort det är.

Jag hade nog inte ens köpt. Men i ditt fall hade jag gjort så som skrivs ovan, d.v.s. krävt att väggen öppnas och ser till att den är byggd på rätt sätt. Det borde vara i säljarens intresse att fixa sånt nu innan hela huset möglar... för då blir det ännu dyrare.

Vi öppnade en vägg och bytte ut isoleringen mot mineralull. Vi tog bort fuktspärren så att huset får andas. Jag är jäkligt glad över att ha en man som är byggnadsingenjör. Och dessutom händig.

Inte köpa? Det var drastiskt. Det är bara tillbyggnaden som är byggd på ett sätt som jag inte kan vara helt hundra på. Originaldelen är av timmer. Det nya vardagsrummet är cirka 15 kvadrat och den andra delen av tillbyggnaden är ett uterum, ungefär lika stort.

Säljaren har nog inte alls något intresse av att åtgärda det, för om det är problem med väggen kommer det inte att räknas som ett dolt fel eftersom det finns en misstanke om att en utökad besiktning kan behövas. Det är alltså inte säljarens problem efter att jag har tagit över huset.

Så vitt jag vet har mineralull (stenull och glasull) ingen hygroskopisk förmåga och att en ångspärr är nödvändig av den anledningen då man använder det som isolering. För mig låter det galet att ta bort den då.
 
Utan att undersöka förutsättningarna kan ju ingen uttala sig om vilka risker som finns (mögel, spridning, etc). Att inte ens kunna räkna med förutsättningarna gör att jag tycker det känns väldigt osäkert att köpa (grisen i säcken).

Beskedet från kommunen hade jag sett som fråga 1, om det är OK hade jag gått vidare med fördjupad besiktning.
 
Jag har kontaktat kommunen, (nu för tredje gången), och den här gången frågat specifikt om det är bygglovsplikt på tillbyggnaden. Det är nämligen inte helt klart om det måste finnas bygglov för den, men har tidigare utgått ifrån att det är bygglovspliktigt. Jag har bifogat en bild på huset men har ju dessvärre inga mått på hur stort det är.



Inte köpa? Det var drastiskt. Det är bara tillbyggnaden som är byggd på ett sätt som jag inte kan vara helt hundra på. Originaldelen är av timmer. Det nya vardagsrummet är cirka 15 kvadrat och den andra delen av tillbyggnaden är ett uterum, ungefär lika stort.

Säljaren har nog inte alls något intresse av att åtgärda det, för om det är problem med väggen kommer det inte att räknas som ett dolt fel eftersom det finns en misstanke om att en utökad besiktning kan behövas. Det är alltså inte säljarens problem efter att jag har tagit över huset.

Så vitt jag vet har mineralull (stenull och glasull) ingen hygroskopisk förmåga och att en ångspärr är nödvändig av den anledningen då man använder det som isolering. För mig låter det galet att ta bort den då.
Tycker också att det är drastiskt att avstå köp, om det är så att huset uppfyller dina krav och du tycker om det. Frågade du besiktningsmannen om han kunde svara på vad det skulle kosta att åtgärda i ett worst-case-scenario? Var den här punkten den enda där utökad besiktning rekommenderades? Har huset gått igenom el-besiktningen?

Om det här är det enda frågetecknet, är det ett bra hus du har fått tag i med tanke på ålder och pris.
 
Utan att undersöka förutsättningarna kan ju ingen uttala sig om vilka risker som finns (mögel, spridning, etc). Att inte ens kunna räkna med förutsättningarna gör att jag tycker det känns väldigt osäkert att köpa (grisen i säcken).

Beskedet från kommunen hade jag sett som fråga 1, om det är OK hade jag gått vidare med fördjupad besiktning.

Min fråga vidarebefordrades till stadsarkitektkontoret så jag väntar fortfarande på svar. Jag hade inte koll på att det var dit jag borde vänt mig direkt. Jag hoppas på ett snabbt svar så att jag kan gå vidare och kontakta besiktningsmannen igen. Jag har ju ganska ont om tid kvar för undersökning av fastigheten om jag inte kan få den tiden förlängd.

Tycker också att det är drastiskt att avstå köp, om det är så att huset uppfyller dina krav och du tycker om det. Frågade du besiktningsmannen om han kunde svara på vad det skulle kosta att åtgärda i ett worst-case-scenario? Var den här punkten den enda där utökad besiktning rekommenderades? Har huset gått igenom el-besiktningen?

Om det här är det enda frågetecknet, är det ett bra hus du har fått tag i med tanke på ålder och pris.

Huset är verkligen precis vad jag letat efter. Sannolikheten att jag skulle hitta ett motsvarande hus är rätt liten. Jag vill verkligen ha huset.

Jag frågade inte besiktningsmannen om vad det skulle kosta att åtgärda problemet och har inte så stor koll själv på kostnader men kan det verkligen kosta så mycket att plocka ner gipset i ett 15 kvm stort rum, eventuellt byta isolering och sedan sätta upp väggen igen på bättre sätt? Eftersom det inte syns några skador så undrar jag om det verkligen kan vara så illa att regelverket är skadat? Borde det i så fall inte ha hunnit bli fuktgenomslag i väggen?

Besiktningsmannen tyckte jag tyvärr var lite luddig. Han informerade förvisso om saker under besiktningen och jag kunde ställa frågor. Han frågade också ut säljaren om olika detaljer, t.ex. hur man burit sig åt vid lagning av en vattenläcka i köket för cirka 5 år sedan. Svaret från säljaren lät tillfredsställande i mina öron. Golvet hade rivits upp, det hade torkats ut i en massa veckor, det hade fuktmätts och det hade dragits nya rör. Besiktningsmannen kom överhuvudtaget inte med några rekommendationer om utökad besiktning på någon punkt alls. Det är jag som försöker hålla huvudet på skaft och efter bästa förmåga bedöma den information jag får. Jag känner mig lite utlämnad där och undrar hur mycket jag missar att kolla egentligen.

Husets el är inte besiktigat, men säljaren har berättat att den mesta elen är utbytt och att det är gjort av en behörig elektriker. Det syns också vad som är nytt och gammalt. Den gamla elen är nog inte jordad. Jag frågade om en gammal kontakt och besiktningsmannen sa att den inte var jordad så jag gissar att det gäller all gammal el som finns kvar i huset. För övrigt finns det en jordfelsbrytare, enligt säljaren.
 
Min fråga vidarebefordrades till stadsarkitektkontoret så jag väntar fortfarande på svar. Jag hade inte koll på att det var dit jag borde vänt mig direkt. Jag hoppas på ett snabbt svar så att jag kan gå vidare och kontakta besiktningsmannen igen. Jag har ju ganska ont om tid kvar för undersökning av fastigheten om jag inte kan få den tiden förlängd.



Huset är verkligen precis vad jag letat efter. Sannolikheten att jag skulle hitta ett motsvarande hus är rätt liten. Jag vill verkligen ha huset.

Jag frågade inte besiktningsmannen om vad det skulle kosta att åtgärda problemet och har inte så stor koll själv på kostnader men kan det verkligen kosta så mycket att plocka ner gipset i ett 15 kvm stort rum, eventuellt byta isolering och sedan sätta upp väggen igen på bättre sätt? Eftersom det inte syns några skador så undrar jag om det verkligen kan vara så illa att regelverket är skadat? Borde det i så fall inte ha hunnit bli fuktgenomslag i väggen?

Besiktningsmannen tyckte jag tyvärr var lite luddig. Han informerade förvisso om saker under besiktningen och jag kunde ställa frågor. Han frågade också ut säljaren om olika detaljer, t.ex. hur man burit sig åt vid lagning av en vattenläcka i köket för cirka 5 år sedan. Svaret från säljaren lät tillfredsställande i mina öron. Golvet hade rivits upp, det hade torkats ut i en massa veckor, det hade fuktmätts och det hade dragits nya rör. Besiktningsmannen kom överhuvudtaget inte med några rekommendationer om utökad besiktning på någon punkt alls. Det är jag som försöker hålla huvudet på skaft och efter bästa förmåga bedöma den information jag får. Jag känner mig lite utlämnad där och undrar hur mycket jag missar att kolla egentligen.

Husets el är inte besiktigat, men säljaren har berättat att den mesta elen är utbytt och att det är gjort av en behörig elektriker. Det syns också vad som är nytt och gammalt. Den gamla elen är nog inte jordad. Jag frågade om en gammal kontakt och besiktningsmannen sa att den inte var jordad så jag gissar att det gäller all gammal el som finns kvar i huset. För övrigt finns det en jordfelsbrytare, enligt säljaren.
Köp. Det kommer att ordna sig. Om något behöver åtgärdas i tillbyggnaden/övergången är det inte superakut, bo i något år innan du börjar röja på allvar för då vet du vad som behöver göras.
 
Min fråga vidarebefordrades till stadsarkitektkontoret så jag väntar fortfarande på svar. Jag hade inte koll på att det var dit jag borde vänt mig direkt. Jag hoppas på ett snabbt svar så att jag kan gå vidare och kontakta besiktningsmannen igen. Jag har ju ganska ont om tid kvar för undersökning av fastigheten om jag inte kan få den tiden förlängd.



Huset är verkligen precis vad jag letat efter. Sannolikheten att jag skulle hitta ett motsvarande hus är rätt liten. Jag vill verkligen ha huset.

Jag frågade inte besiktningsmannen om vad det skulle kosta att åtgärda problemet och har inte så stor koll själv på kostnader men kan det verkligen kosta så mycket att plocka ner gipset i ett 15 kvm stort rum, eventuellt byta isolering och sedan sätta upp väggen igen på bättre sätt? Eftersom det inte syns några skador så undrar jag om det verkligen kan vara så illa att regelverket är skadat? Borde det i så fall inte ha hunnit bli fuktgenomslag i väggen?

Besiktningsmannen tyckte jag tyvärr var lite luddig. Han informerade förvisso om saker under besiktningen och jag kunde ställa frågor. Han frågade också ut säljaren om olika detaljer, t.ex. hur man burit sig åt vid lagning av en vattenläcka i köket för cirka 5 år sedan. Svaret från säljaren lät tillfredsställande i mina öron. Golvet hade rivits upp, det hade torkats ut i en massa veckor, det hade fuktmätts och det hade dragits nya rör. Besiktningsmannen kom överhuvudtaget inte med några rekommendationer om utökad besiktning på någon punkt alls. Det är jag som försöker hålla huvudet på skaft och efter bästa förmåga bedöma den information jag får. Jag känner mig lite utlämnad där och undrar hur mycket jag missar att kolla egentligen.

Husets el är inte besiktigat, men säljaren har berättat att den mesta elen är utbytt och att det är gjort av en behörig elektriker. Det syns också vad som är nytt och gammalt. Den gamla elen är nog inte jordad. Jag frågade om en gammal kontakt och besiktningsmannen sa att den inte var jordad så jag gissar att det gäller all gammal el som finns kvar i huset. För övrigt finns det en jordfelsbrytare, enligt säljaren.
Vi fick tiden förlängd! Skrevs som ett tillägg till kontraktet. Vi behövde det för att hinna få ut fackman. Det går alltså att ordna om det behövs, men det tar ju några dagar att fixa eftersom det måste gå via posten.
 
Vi fick tiden förlängd! Skrevs som ett tillägg till kontraktet. Vi behövde det för att hinna få ut fackman. Det går alltså att ordna om det behövs, men det tar ju några dagar att fixa eftersom det måste gå via posten.

Min tidsfrist går ut på tisdag så ska jag få förlängt är det snabba ryck som gäller.

Nu hoppas jag bara att svaret från stadsarkitektkontoret kommer snabbt som bara den.
 
Jag hade köpt ändå. Möjligtvis hade man kunnat mätt fuktkvoten i väggen men är det inga synliga skador just nu hade jag nog struntat i det.

Övriga saker är ju radon, VA, asbest t.ex?
 
Jag hade köpt ändå. Möjligtvis hade man kunnat mätt fuktkvoten i väggen men är det inga synliga skador just nu hade jag nog struntat i det.

Övriga saker är ju radon, VA, asbest t.ex?

För att kunna mäta fukten mer noggrant än vad som gjordes på besiktningen hade man behövt öppna väggen. Nu mättes det invändigt på några ställen med lite varierande resultat. Jag behöver nog ringa besiktningsmannen och höra mer om vad det kan innebära.

Avloppet är kasst. Eller ja, jag kan inte tänka mig att det skulle kunna bli godkänt i nästa besiktning så det tittar jag inte närmare på. Jag bara kalkylerar med att jag får göra ett nytt avlopp så småningom.

Vattnet är kommunalt och en vattenförening sköter ledningarna.

Huset står inte i ett radonområde och är ett timmerhus så risken för radon är väldigt liten. Jag har dock inte mätt.

Vad jag har förstått så kan asbest förekomma i badrum gjorda före 1982 då asbest förbjöds. Det här badrummet är av senare datum. Om det finns risk för asbestförekomst på annat ställe, är jag osäker på, men risken känns väldigt liten.
 
Jag säger som flera andra, KÖP! allt kan inte vara tipp topp det är ju ett gammalt hus.
Och har inte besiktningsmannen klagat finns det ingen anledning att måla fan på väggen.

Ja, det är ett gammalt hus. Jag hade faktiskt räknat med fler nedslag i protokollet. Jag fick det för en stund sedan och mycket av det som står är småsaker, t.ex. att fönster och dörrar är lite svåröppnade. Jag ska läsa igenom det en gång till senare.

Taket behöver givetvis en översyn. Jag hade förväntat mig det värsta, men det verkar som om det kanske inte är så allvarligt som jag trodde.
 
Min tidsfrist går ut på tisdag så ska jag få förlängt är det snabba ryck som gäller.

Nu hoppas jag bara att svaret från stadsarkitektkontoret kommer snabbt som bara den.

Vill du helt säkert ha snabbt svar så ringer du. Inte mejlar.

Jag jobbar som tjänsteman på en kommun och ibland kan ett mejl ha gått flera vändor hos olika personer innan det kommer till rätt person. Ibland tar det veckor om det blir så...
 
@Magiana Om du ber snällt,lagar god mat och bakar massa lussebullar så kanske du kan bjuda hem mig och @tanten så ska vi visa hur driftiga ,ensamstående kvinnor gör med hus o byggande :)

Jag är rätt duglig på mat och bullar så ni är välkomna :D .

Vill du helt säkert ha snabbt svar så ringer du. Inte mejlar.

Jag jobbar som tjänsteman på en kommun och ibland kan ett mejl ha gått flera vändor hos olika personer innan det kommer till rätt person. Ibland tar det veckor om det blir så...

Jag har ringt tidigare. Nu behövde jag få med ett foto på huset. Från kommunen har jag i alla fall idag fått rätt kvicka svar. Får jag inte svar under förmiddagen i morgon från stadsbyggnadskontoret så ringer jag.
 
@Magiana Hur har det gått idag?

Jag loggade precis in för att svara på frågan. :p

Det är helt makalöst vad svårt det ska vara att få besked från kommunen om bygglovet. Jag har ringt och mejlat kors och tvärs utan att få besked. Nu verkar folk ha gjort helg och det verkar kört att få något besked före måndag. Då är jag på´t igen. Men jag har också varit i kontakt med mäklaren för bara någon minut sedan och hon hade tydligen också kontakter som hon kunde använda. Vi skulle höras vidare på måndag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp