Bukefalos 28 år!

Resultat av överlåtelsebesiktning

Nu har jag fått svar från kommunen, svart på vitt. Jag blev uppringd av personen jag sökte i fredags och hon hade också skickat mig ett mejl med svaret :up:.

Informationen jag fått är att tillbyggnaden är bygglovspliktig, så nu har jag mejlat mäklaren om att jag vill se dokument på bygglovet och om detta inte finns vill jag att säljaren rättar felet.

Eftersom jag fortfarande är väldigt intresserad av att köpa kan jag nog i sista hand, om inte säljaren kan rätta felet, ta över det, men då med ett ganska fett prisavdrag. Handläggaren på kommunen trodde att det skulle kosta mellan 7000-10000 kronor att rätta felet, men risken finns ju att tillbyggnaden får rivas också, plus att jag står med besväret både vad gäller bygglov och eventuell rivning. Vad kan då vara rimligt att begära i prisavdrag om säljaren inte kan ordna upp läget?

En rivning skulle ju vara helt galet tråkig också.

Fasen vad det här går mig på nerverna :crazy:. Vad gör jag om säljaren inte kan få fram ett bygglov och inte heller vill diskutera priset? Då står jag där med långnäsa. (Ja, jag vet, jag målar fan på väggen nu.)

Tillbyggnaden:
vasselhyttan.jpg
 
Senast ändrad:
Men kunde inte handläggaren tala om ifall det fanns ett bygglov eller inte?

Finns inget bygglov så är det ju ett svartbygge. Ifall det finns en detaljplan så reglerar ju den vad/hur mycket som får byggas. I absolut värsta fall så måste det ju då rivas om detaljplanen inte tillåter tillbyggnad av detta slag.
Finns ingen detaljplan så är det enklare men oavsett dpl eller ej så måste ju ett bygglov finnas och då blir det ju ansökan med sanktionsavgift i efterhand. I vår kommun är den 4 ggr bygglovsavgiften.
 
Men kunde inte handläggaren tala om ifall det fanns ett bygglov eller inte?

Finns inget bygglov så är det ju ett svartbygge. Ifall det finns en detaljplan så reglerar ju den vad/hur mycket som får byggas. I absolut värsta fall så måste det ju då rivas om detaljplanen inte tillåter tillbyggnad av detta slag.
Finns ingen detaljplan så är det enklare men oavsett dpl eller ej så måste ju ett bygglov finnas och då blir det ju ansökan med sanktionsavgift i efterhand. I vår kommun är den 4 ggr bygglovsavgiften.

Två personer hos kommunen har vid tidigare tillfällen letat efter ett bygglov för den tillbyggnaden som enligt säljaren ska vara gjord 2010 men enligt byggaren som hjälpt henne är den från 2007-2008. Jag tror att den är från 2007 för det året lämnades det in en anmälan om flytt av kamin. Den kaminen står i tillbyggnaden, men flytten av kaminen blev inte klar förrän 2012. Den finns det i alla fall papper på hos kommunen.

Den här tjänstemannen/kvinnan jag talade med idag kunde inte se något bygglov för själva tillbyggnaden. (Hon är då tredje person som letat i arkivet men inte funnit något.)

Jag är osäker på detaljplan, men det ligger ju inte så nära någon ort/samhälle så jag gissar att det är utanför detaljplansområde.
 
Senast ändrad:
Två personer hos kommunen har vid tidigare tillfällen letat efter ett bygglov för den tillbyggnaden som enligt säljaren ska vara gjord 2010 men enligt byggaren som hjälpt henne är den från 2007-2008. Jag tror att den är från 2007 för det året lämnades det in en anmälan om flytt av kamin. Den kaminen står i tillbyggnaden, men flytten av kaminen blev inte klar förrän 2012. Den finns det i alla fall papper på hos kommunen.

Den här tjänstemannen/kvinnan jag talade med idag kunde inte se något bygglov för själva tillbyggnaden. (Hon är då tredje person som letat i arkivet men inte funnit något.)

Jag är osäker på detaljplan, men det ligger ju inte så nära någon ort/samhälle så jag gissar att det är utanför detaljplansområde.
Be dem slå på namnet på fastigheten istället för fastighetsbeteckningen, eventuellt även fastighetsägarens namn.
 
Be dem slå på namnet på fastigheten istället för fastighetsbeteckningen, eventuellt även fastighetsägarens namn.

Kommunen har fått info om både adress och fastighetsbeteckning. På den infon har de hittat annat, dock ej tillbyggnaden.

Nu har jag lämnat över bygglovet till säljaren. Hon får antingen hosta upp ett eller rätta felet. I de uppgifter hon uppgivit har hon sagt att bygglov finns. Om det saknas för tillbyggnaden tror jag inte hon haft oärligt uppsåt utan snarare att hon haft noll koll.

Jag har frågat mäklaren om kontraktets giltighet om inte bygglov finns. Är uppgifterna om fastigheten inte korrekta så är jag osäker på vad som händer.
 
Mäklaren sa att vi kunde skriva ett tilläggsavtal angående bygglovet.

De här turerna kring bygglovet har ju tagit bort en del fokus från hur tillbyggnaden är gjord och jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska begära en utökad besiktning av den. Om jag litar på byggmästarens svar angående ångspärren, så är bygget rätt gjort och det ska inte finnas anledning till misstanke om fel. Har byggmästaren däremot ljugit, så kan det finnas problem.

En utökad besiktning går på 1500 kronor plus att jag måste ta ut en snickare som öppnar vägg/tak på lämpliga ställen och det vet jag inte vad det kostar. Lika mycket som den extra besiktningen kanske? Sen behöver jag nog själv vara med vid en sådan besiktning så reskostnad för mig tillkommer. Frågan är då vad en eventuell renovering skulle gå på och hur stor skillnad det skulle vara i kostnad. Är det värt att pruta den summan om jag ändå lägger ut för extra besiktning eller landar det på plus-minus noll på ett ungefär?

Vad jag uppfattat så är det även byggmästaren som "tagit hand om" bygget av tillbyggnaden så det kanske rent av är han som är orsak till att bygglov verkar saknas. Det kanske är en riktig ruffelgubbe, men hur ska jag veta det?
 
Jag hade utgått från att bygglov inte finns. Det hade hittats om det funnits. Det är alltså ett svartbygge. Eftersom det är ett rejält tillbygge och knappast i stil med huset, kan det mycket väl bli så att det ska rivas/göras om på ett sådant sätt att det blir en ordentlig kostnad.

Om du så gärna vill ha huset hade jag lagt ett bud motsvarande priset minus rivning/ombyggnad (men jag hade kollat om och för vad jag kunnat få bygglov innan) med hänvisning till risktagendet.

Och därmed tagit över säljarens hela risk för tillbygget.
 
Jag hade också utgått från att det inte finns bygglov. Det är nog ingen slump att varken säljaren eller kommunen hittar det.

Om byggaren är någolunda seriös borde han ju enkelt kunna kontrollera mot sina böcker om hans firma genomförde projektet 2007 eller 2010. Det är ju ändå ett hyfsat stort projekt.
 
Just nu avvaktar jag och ser vad som händer. Jag utgår också ifrån att det är ett svartbygge, men har inte det svart på vitt.

Det mest sannolika är att det byggts 2007 för då lämnades det in en bygganmälan om flytt av en kamin som nu står i tillbyggnadens vardagsrum.

Jag kan tänka mig att förhandla om priset om jag ska ta över huset som det står, men vill helst komma undan den enkla vägen. Vi får se var det här slutar.
 
Jag hade valt att göra en utökad besiktning. Kostnaden är liten i sammanhanget.
Skulle du vilja köpa huset även utan tillbyggnaden och vad skulle det då vara värt? Så skulle jag ha tänkt för att räkna fram en prisreduktion. Jag tänker annars att ett alternativ hade varit att i samråd med säljare hålla inne med den del av betalning som avser tillbyggnaden tills allt är ordnat med bygglov. Synd att utbyggnaden är så grovt gjord till ett så vackert hus, det kan kanske ställa till det med tillståndsgivningen?!
 
Jag hade valt att göra en utökad besiktning. Kostnaden är liten i sammanhanget.
Skulle du vilja köpa huset även utan tillbyggnaden och vad skulle det då vara värt? Så skulle jag ha tänkt för att räkna fram en prisreduktion. Jag tänker annars att ett alternativ hade varit att i samråd med säljare hålla inne med den del av betalning som avser tillbyggnaden tills allt är ordnat med bygglov. Synd att utbyggnaden är så grovt gjord till ett så vackert hus, det kan kanske ställa till det med tillståndsgivningen?!

Kostnaden för utökad besiktning kan ju också vara helt onödig om tillbyggnaden måste rivas :meh:, men det är väl inget jag ska utgå ifrån.

Ja, jag vill ju ha huset även utan tillbyggnad och jag håller med om att den inte riktigt passar med huset, men tänkte att den kan jag ändå tänka mig att ha. Väggarna i vardagsrummet passar heller inte riktigt med resten av huset då de är släta och vita. En av väggarna är däremot jättefin. Där är det grovtimret som den ursprungliga väggen byggts av, som syns. Sen gillar jag ju det faktum att tillbyggnaden ger extra utrymmen, bl.a. en pensionärskuvös, som jag haft på min önskelista.

Min tidsfrist för att undersöka fastigheten går ut idag, så om jag ska begära förlängt måste jag göra det idag och då får jag också hoppas att det går att genomföra.

Jag tycker att det är supersvårt att bedöma kostnad för rivning och för att fixa till det så det blir ett lagligt hus. Mellan köket i gamla delen och tillbyggnaden, har ju en stor del av timmerväggen öppnats upp. Jag har ingen aning om hur man lagar ett sådant hål. Sen inkräktar ju tillbyggnaden på badrummet, insåg jag igår. Om hela tillbyggnaden måste rivas, ryker även en rätt stor del av toa/dusch. Nu börjar vi ju liksom snacka om större belopp och hur mycket av husets värde finns kvar om hela tillbyggnaden ska bort? Den stackars säljaren blir ju bankrutt, men det är ju tyvärr inget jag kan ta hänsyn till. Hon har ju helt enkelt gjort bort sig.

Nu skulle vi ju skriva ett tilläggsavtal angående tillbyggnaden. Jag har nog en del att säga till om där.
 
Nu framkommer ju en del mer än du berättat innan, hur essentiell tillbyggnaden faktiskt är för husets funktion. Då hade jag absolut avvaktat bygglovet, d v s begärt förlängd undersökningstid och bett säljaren rätta felet - ansöka om bygglov.

Om bygglovet inte går igenom, hade jag absolut tittat på andra hus.
 
Nu framkommer ju en del mer än du berättat innan, hur essentiell tillbyggnaden faktiskt är för husets funktion. Då hade jag absolut avvaktat bygglovet, d v s begärt förlängd undersökningstid och bett säljaren rätta felet - ansöka om bygglov.

Om bygglovet inte går igenom, hade jag absolut tittat på andra hus.

Det här med badrummet insåg jag igår. Jag trodde den låg i gamla delen men den gör ju inte det helt och hållet.

Alltså fan, jag har fått ont i magen av det här och sitter och känner mig spyfärdig. Säljaren har det nog värre.

Att hitta ett annat hus får jag nog vänta några år på att hitta. Bara två av mina kriterier tycks vara rätt omöjliga att hitta i kombination, nämligen bra internet (fiber i det här fallet) och en stor tomt (över 2000 kvm). I dagsläget finns totalt 42 st i hela landet med den kombinationen och alla ser ganska tråkiga ut. I norra delen av landet vill jag dessutom inte bo så mer än hälften faller bort av den anledningen.

Jag hoppas verkligen att det här ska gå att lösa på något sätt.
 
Jag och mitt ex köpte för många år sen ett hus, 96 kvm, villa med kök, badrum, avlopp etc. Trodde vi, för när vi fick taxeringspapprena visade det sig vara en sommarstuga på 30 kvm utan vare sig avlopp eller badrum etc. Det var alltså en nätt utbyggnad på drygt 60 kvm, avlopp grävt m.m. Vi hörde av oss till kommunen, som konstaterade att det låg långt ute på landet, att de typ inte brydde sig vad som byggdes där, och godkände det i efterhand. Minns inte ens att vi betalade något, men det gjorde vi kanske.

Ville bara ge lite input på att det kan gå jättebra.
 
Jag och mitt ex köpte för många år sen ett hus, 96 kvm, villa med kök, badrum, avlopp etc. Trodde vi, för när vi fick taxeringspapprena visade det sig vara en sommarstuga på 30 kvm utan vare sig avlopp eller badrum etc. Det var alltså en nätt utbyggnad på drygt 60 kvm, avlopp grävt m.m. Vi hörde av oss till kommunen, som konstaterade att det låg långt ute på landet, att de typ inte brydde sig vad som byggdes där, och godkände det i efterhand. Minns inte ens att vi betalade något, men det gjorde vi kanske.

Ville bara ge lite input på att det kan gå jättebra.

Skönt att det gick bra för er. Jag hoppas att det löser sig här också.
 
Ha is i magen. Förhoppningsvis kommer kommunen att godkänna tillbyggnaden mot dubbel avgift. Uppenbarligen har ju inga grannar klagat hittills, tomten är jättestor och utanför tätbebyggt område.

Jag försöker vara cool, men i morse var det inte kul. Var spyfärdig på väg till jobbet. Bara p.g.a. det här. Jag är liksom världsbäst på att måla fan på väggen. Nu känns det lite bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp