Bukefalos 28 år!

Resultat från Vet.besöket *suck*

Spirit

Trådstartare
Jag blir så trött!!!
Var på ATG i malmö för min häst var öm i ryggen, vet. klämde och kände & vi travade upp för han. Han hittade inga fel & sa att jag skulle ge hästen B-vitamin pga han ömmade antagligen pga pälsfällningen.

Vi åkte hem igen & jag var glad, det var ju inget fel på min häst. Måndagen så var han plötsligt svullen i länden och hade även en svullnad vid svansroten upp mot korset???
Jag ringde till HBG & fick en tid istället.
Åkte upp förra fredagen, blev invisade i ett undersökningsrum, veterinären klämde & kände på ryggen & länden, han reagerade inte trots hon bokstavligen begravde fingrarna i musklerna på han.

Skrittade & travade upp han i gången, såg inga fel. Tog in & longerade han i hallen, såg inget konstigt förrutom han tvärvägrade att gå upp i galopp trots jag smällde med den lånade långpisken efter att försökt med rösten. Reagerar i vanliga fall på den & har aldrig tvärvägrat innan att galoppera.

Tog in han på löpargången igen & vet. ville göra ett böjprov för säkerhets skull.
Började med höger fram som böjdes i alla lederna i 90 sek. När benet släpptes & vi skulle trava iväg så vart hästen nästan blockhalt, kunde inte alls trava, sprang på 3 ben. Jag blev helpaff, sambon & min dressyrtränare såg ut som fågelholkar, veterinären såg även hon förvånad ut.
Böjde vänster fram, inte riktigt lika illa i det benet men dock halt.
Böjde höger bak, haltade även där.
Böjde vänster bak, haltade knappt alls.

Han fick dessa bedömningarna efter böjprov:

Höger fram 4 graders hälta
Vänster fram 3 graders hälta
höger bak 2 graders hälta
vänster bak 1 grads hälta

När han bedövades i alla fyra kotorna så släcktes hältorna & hade ett bra swung i steget. Var ngt markbunden innan.

Veterinären bokade in oss på röntgen, Gav han Torbugesic (pleg)röntgade alla 4 benen samt även ryggen.
Hade inga konstigheter med ryggen, men hade pålagringar i båda frambenen antagligen efter gamla obehandlade kotledsinflammationer. Men dom var rundslitna så dom var väldigt gamla trodde vet. Och jag har ägt hästen sen Jan ifjor & han är väldigt sparsamt riden. Antagligen har det från travträningen som ung.
Hade även en skelettförändring i tåsträckaren i höger bakben, därav han tar ett ngt kortare steg med det benet. Bäckenet är rakt, vet kontrollerade det samt han blev behandlad av kiropraktiker förra året.

Blev ledbehandlad i kotlederna med Hylartil & Celestona Bifas, blev lindad med bomull på alla 4 & skulle ha boxvila i 3 dagar & ha butta i 10 dagar.

Nu fick jag en svinförbannad häst hemma som jag fick ta hem från sommarbetet, stoppa in i en 12 kvm boxvila igen i 3 dagar efter 2 veckors frihet med 11 andra kompisar på 15 tunnland.
Blev utsläppt i en mindre hage i måndagskväll efter jag tog av bandagen, är fortfarande sur på mig, men uppskattar betforet han får 2 gånger om dagen preparerat med butta & microbalans. Han skulle bara veta..

Återbesök 1/7 i HBG för att se om han svarar på behandlingen & kan bli ridhäst igen, vet. hade tyvärr inga stora förhoppningar om det, men det fanns en liten chans iallafall.

Jag blir så ledsen.....


Mitt liv är botten just nu *snyft*
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Vad hemskt.. :eek: Hoppas det går bra!!
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

åh vad jobbigt...

jag vill inte vara domedagsprofet, men det påminner lite om min förra häst och hans öde..

i sept ville han plötsligt inte hoppa (stannade på 60 cm framhoppningshinder, vi brukade träna på 120-130) så det blev vet och böjprov. 3 grader hf och 2 grader vf. och han var helt ohalt initialt och såg jättefräsch ut vid longering.
behandlades för kodledsinflammation och blev "frisk" efter 2 v och jag satte igång, låångsamt. vid jul, då han nästan var fullt igång vart han öm i ryggen och det kändes inte riktigt ok i ridningen, men fortf ohalt initialt, så vi drog till klinik och röntgade.
ordentliga pålagringar i framkotorna, 4 grader hf och 3 grader vf vid böjprov.

efter 8 (!) beh. gav vi upp och han fick somna in i slutet på mars...:cry:

så jag vet hur det känns. tror jag.

håller tummarna för dig och hoppas allt går vägen till slut!..det finns ju solskenshistorier oxå!
kram/ferra
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Usch..
Jag kommer låta han gå igenom denna behandligen & åka på återbesöket.
Sen får jag ta ett beslut om jag skall fortsätta. Är det ingen bättring efter denna så ger jag han en 1:a klass biljett till Trapalanda. OM han inte ev. kan fungera som ren körhäst till sambon & till lättare ridning i hagen till brorsdottern på 12 år.
Han trivs inte med att bara stå rakt upp & ned, vill helst arbeta & stimuleras då trivs han som bäst.

Ryggömheten uppkom av att han hade ont i frambenen & antagligen gick & spände sig & fick då ont i ryggen.
Svullnaden vid svansroten var efter en spark från unghästarna på betet.
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

problem med kotorna brukar ju mest vara ett symptom på andra krämpor.
har du verkligen förvissat dig om att HELA hästen är genomkollad? nacke, rygg, kors, bogar etc...sadel som passar?

det hela kan ju ha börjat med en liten spänning/låsning som sedan "fortplantat" sig genom hela kroppen och smugit sig på?

diagnosen kodledsinflammation brukar vara så luddig...
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Sadeln jag har ligger i bakvikt men ligger annars hyffsat bra är nyligen kollad men bör bytas, han skall få en ny utprovad när/om denna historien löser sig. Har köpt en ridgjort att använda i början tills jag hittar sadel (nödlösning).
Hästen är 7 år gammal & är riden i 1 år av mig. Travtränad sen föl.
Han är inte riden på snart 6 - 7 veckor pga jag upptäckte att han var lite öm i ryggen, jag väntade för att se om det gick över. Men det gjorde det inte så jag fick tag på en duktig tjej som kollade han till mig & gav han djupmassage & sen blev det veterinären & sen klinik.

Jag kommer inte ihåg exakt allt vad vet kollade på kliniken.
Det stora problemet med min häst är att han har en väldigt hög smärttröskel.. :( Kan ha ont på fler ställen men visar inget, vi får gå på det man rent konkret kan se. Det är bra annars men värdelöst när man skall behandla & hitta fel. :cry:
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

jag vet hur det är med hög smärttröskel, så var min förra oxå..
från att studsa omkring som en dåre till att inte ens kunna stödja på benet och 4-4,5 grader på böjprov...

tänk om dom kunde prata
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

och vad bra att du dumpar sadeln, en illasittande sadel kan förstöra mycket!

fixa en som ligger riktigt bra och chansen att hästen håller ökar drastiskt!!
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Sadeln har jag vetat om, men har löst det med en pad under så länge. Har letat efter en bättre men har ännu inte hittat någon.

Blir ridgjord istället när han sätts igång igen. Kommer åka av så det ryker, han är väldigt busig när han har stått för länge & jag vågar inte tänka på hur han kommer att vara efter denna historien *fasar*
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Usch var det så ila :eek:

Vet hur det är:(
Jag vågar knappt tänka på återbesöket vi ska göra i hbg i Aug med rönken, ultraljud m.m..


Jag lovar hålla tummarna för din häst.

*STORtröstkram*
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

grimskaft eller stigläder runt halsen brukar hjälpa ;) jag satt då kvar för det mesta när jag hade samma problem..

håller verkligen tummarna för dig!
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Jag trodde att jag hade missförstått veterinären & hon fick ta om det från början igen så jag förstod vad hon sade för mig *trög*

Hade inte riktigt väntat mig pålagringarna eftersom han aldrig varit halt hos mig eller någonsin visat något. Alltid varit gò & glad när man kommit med sadeln..

Men trots det så var det skönt att det faktiskt fanns någonting eftersom jag misstänkt det & slapp bli stämplat som nojjig hästägare.
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Det hjälper inte, tro mig. Skrittar glatt fram sen på en microsekund så sätter han sig på hasorna samtidigt som han gör en 180 graders vändning i 200 km/h Åker av som en tvål :crazy: Utan förvarning...

Får leta upp en självmordspilot eller nått :devil:
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

*stackars* vad tråkigt. Samma var ju med mitt hbl-sto, hon var oxå halt utan att hon hade visat något, jag fick en chock vid böjprovet. Jag red sönder henne med fel sadel :(
Hoppas att han blir bra igen. *håller tumme*
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Eftersom du fick en moll historia så ger jag dig en glad! :D

Hade ett nordissto i träning förra sommaren, tränade igång henne från noll, men på första snabbjobbet var hon lite galoppbenägen utan orsak, så vi for till kliniken. Hon var inte riktigt lika halt som din häst, tror hon fick en tvåa på ena frambenet och en etta på andra. Men i gengäld var hon halt i båda framkäna och båda framknäna samt en bakkota. Syntes inte ett dugg här hemma, pigg, glad, framåt och arbetsvillig var hon hela tiden.

Var in på klinik på åb, hältan i stort sett helt borta! (var någon halvgrad kvar på ena frambenet, men det var knappt märkbart!) Veterinären bara gapade.. :banana:

Satte igång henne lugnt och stilla, och tre månader senare gick hon ett nytt snabbjobb, bättre än någonsin och totalt ohalt! :banana:

Så hav hopp! Med lite tur så blr din pålle frisk han med!

Jenny
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Vad jobbigt... :crazy: hoppas att han blir bra.
Ang sadelproblemen,har du testat bomlös sadel?
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Tack det værmde,
tyværr så hyser jag inget større hopp ang pålagringarna enl veterinæren, men jag ønskar att han kommer tillbaka som ridhæst igen.
Blev klar med sin butta medecinkur igår morse så ikvæll åker han tillbaka till sommarbetet med unghingstarna.

Och jag ær ærligt talat så :devil:-la ridsugen så jag vet inte vart jag skall ta vægen. Har inte ridit på 6 veckor nu & den 1juli skall vi tillbaka till HBG på återkontroll sen får vi se om han skall sættas igång igen.


Gaaaaahhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: Resultat från Vet.besöket *suck*

Jag vill helst inte ha en bomløs eftersom han ær ngt obalancerad & jag spænner mig lætt i sitsen.

Men jag sneglar lite på barefooten *erkænner*
 

Liknande trådar

Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
518
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 324
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp