Resursförsvar

Jenka

Trådstartare
Jag träffade en väns 8månadersvalp förra veckan. Trevlig hund, men det visar sig att hon har ett rejält resursförsvar mot andra hundar. Det har b funnits länge, mot människorna i familjen har de fått bort det med byteshandel men hur man ska göra mot hundar hade jag inget bra svar på? Mina backar direkt men alla gör ju inte det för en unghund så jag blir orolig för att det kommer smälla på riktigt.

Det här kommer alltså över pinnar, bajs mm ute så det är inte såpass lätt som att ta bort hennes saker när andra kommer.

Några råd? De vill verkligen att hon ska funka fullt ut med andra hundar.

Fast en korrekt socialt navlad hund känner av resursförsvaret och backar, det är sällan problem med andra hundar, så länge inte nån människa blandar sig i. Slänger pinnar, delar ut tuggben eller nåt annat osmart.
Sen kan det ju komma nån stursk ungtupp som säger att jag ska också.... Fast då vet man väl om att man har en sån.

Ja? Och vad gör man om man har en sådan "stursk ungtupp"?
Man låter inte de hundarna vara tillsammans.
Jag har en sån ras, de är skarpa med resursförsvar. Vi hade precis träning med vilt (dvs det bästa som finns) och vi har ute en hund i taget som arbetar. Allt annat är korkat, framförallt för den hunden som får pisk.

Inga konstigheter.

I takt med att hunden mognar skulle jag tro att förvara bajs blir rätt oviktigt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 495
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 588
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V