ameo

Trådstartare
Moderator
Jag behöver köpa en ny resväska - ska vara en ganska liten som har hjul och utdragbart handtag.
Hittade påpassligt nog ett test men det finns ju fler märken än de i testet...

Jag undrar lite - Cavalet är ett märke på väska som jag fått för mig är rätt bra, men jag inser ju när jag läser testet ovan att det är en lågprisväska.
Någon som har erfarenhet av detta märke? Bra/dåligt? tåligt?

VAD är det jag bör titta efter om jag köper nån lågprisvariant?
Någon som har nåt bra tips? För tyvärr måste jag hålla mig till de lägre prisklasserna, men vill ju ha det bästa jag kan få för pengarna då...
 
Sv: resväska

Jag behöver köpa en ny resväska - ska vara en ganska liten som har hjul och utdragbart handtag.
Hittade påpassligt nog ett test men det finns ju fler märken än de i testet...

Jag undrar lite - Cavalet är ett märke på väska som jag fått för mig är rätt bra, men jag inser ju när jag läser testet ovan att det är en lågprisväska.
Någon som har erfarenhet av detta märke? Bra/dåligt? tåligt?

VAD är det jag bör titta efter om jag köper nån lågprisvariant?
Någon som har nåt bra tips? För tyvärr måste jag hålla mig till de lägre prisklasserna, men vill ju ha det bästa jag kan få för pengarna då...

Jag är väldigt nöjd med min Tripp Holiday 4 (finns i olika storlekar) men den har jag köpt i Köpenhamn och på Tripps egen hemsida står bara just Danmark med utanför UK.

Den har hjul som funkar så att du inte bara kan dra den efter dig utan även dra den nära dig i upprätt läge vilket är väldigt bekvämt i köer och på perronger t.ex. (men det finns det ju flera som har nu). Den har TSA-lås så att det går att låsa den och säkerhetskontrollen kan öppna med TSA nyckel (bra om man åker till USA speciellt). Den har hårt skal men är ändå lättviktig (bra om du flyger mycket och den kastas omkring).
 
Sv: resväska

Jag är väldigt nöjd med min Tripp Holiday 4 (finns i olika storlekar) men den har jag köpt i Köpenhamn och på Tripps egen hemsida står bara just Danmark med utanför UK.

Den har hjul som funkar så att du inte bara kan dra den efter dig utan även dra den nära dig i upprätt läge vilket är väldigt bekvämt i köer och på perronger t.ex. (men det finns det ju flera som har nu). Den har TSA-lås så att det går att låsa den och säkerhetskontrollen kan öppna med TSA nyckel (bra om man åker till USA speciellt). Den har hårt skal men är ändå lättviktig (bra om du flyger mycket och den kastas omkring).
tack för svar

jag blir lite full i skratt, för flyta till USA kommer jag aldrig göra och det lilla som flygs i vår familj är när maken då och då (sällan numera...) jobbar i Stockholm och flyger dit. Oftast har han då bara handbagage med sig. Så väskan ska nog egentligen ha kabinmått...

Men det händer då och då att jag åker tåg med liten packning och jag vill helt enkelt slippa bära pga värkproblematik, även om det bara är lite...
 
Sv: resväska

Jag har haft massor med olika kabinväskor genom årens lopp och det av väldigt skiftande kvalitet. Jag tycker inte att man ska snöa in sig så mycket på märken utan istället kolla på hur stabil väskan är och hur den är utformad. Åker du tåg kommer din väska inte att utsättas för så mycket galna killar på flygplatserna ändå.

Det viktiga är att hjulen sitter så brett isär som möjligt för att väskan ska bli stabil och bra, även där marken är ojämn (vilket den är typ överallt). Jag gillar väskor som har hårda eller semihårda utsidor. Vad gäller de mjuka billigare väskorna så verkar tyget liksom släppa och sömmarna går upp. Det slipper man med en plastväska.

Jag har dock en Cavalet-tygväska (större resväska) som varit med i ur och skur de senaste åren. Den har åkt en massa, varit flera gånger i Indien med allt vad det innebär. Spenderat två resor i Egypten, varit en sväng till USA och massor till England. Den väskan ser fortfarande ny ut ifall man tänker bort smutsen. ;) Hade absolut rekommenderat en Cavalet till någon som ville ha en bra väska. Men som sagt, stirra dig inte blind på märken utan kolla på hur väskan är uppbyggd och hur stabil den känns att dra.
 
Sv: resväska

Förutom vad Ramona skriver: Hjulen ska vara så stora som möjligt. Fyra hjul är smidigt när man drar på helt plant underlag, i övrigt är två hjul mycket smidigare och dessutom är hjulen på de väskorna mer hållbara eftersom hjulen sitter halvt inne i väskan (inte lika strykkänsliga). Känn efter hur teleskophandtaget känns så att det inte är för rackligt. Jämför gärna vikt, volym och storlek på några olika väskor så att du maximerar packvolymen mot yttermåtten. Det tycker jag är viktigt framför allt med mindre väskor.

Jag har tre resväskor. En liten, kabinstorlek, från Samsonite. En mittemellan från Epic. En stor, fyrhjulig, från Titan.
 
Sv: resväska

Jag har en Cavalet med hårt skal som jag hade till Teneriffa. Den fick inte en skråma av resan.
 
Sv: resväska

JAg har nog en väska från alla märken, men min cavalet har funkat superbra. De sista väskorna jag köpt har haft fyra hjulpar och det har varit underbart på slät mark.
Men provkör på affären och känn efter :)
 
Sv: resväska

tack för alla svar!

Skälet till att jag frågar om just Cavalet-väskorna är att de finns att köpa på Ica där jag handlar allt annat = lätt att få tag i och tillvettigt pris.

Jag älskar mina Samsonite-väskor, jag har både en mjuk och en hård. De har överlevt Finnair :grin:
Fast de kan väl knappast räknas till lågprisväskorna... ;)
 
Sv: resväska

Jag har en liten, hård kabinväska från Springfield. Den är silvergrå och godkänd för ryanair.
I love it!

Hemma går den under namnet Per, för att den är så perfekt :D
 
Sv: resväska

Fast de kan väl knappast räknas till lågprisväskorna... ;)

Nä, det kan jag väl hålla med om :p fast jag räknar med att inte behöva köpa någon ny väska på lääänge så man sparar ju på det också. Plus att inredningen i mina hårda Samsonite var precis vad jag ville ha, det är viktigt att titta på det också (tycker jag).
 
Sv: resväska

Nä, det kan jag väl hålla med om :p fast jag räknar med att inte behöva köpa någon ny väska på lääänge så man sparar ju på det också. Plus att inredningen i mina hårda Samsonite var precis vad jag ville ha, det är viktigt att titta på det också (tycker jag).
Fast 3000 kr (snabbkik på samsonites sida - vet inte om det fanns billigare varianter) får jag en attans massa mer saker för än bara en väska. Reser man inte särskilt mycket så är det inte värt att lägga flera tusen på en väska. Och har man inte pengarna på kontot så har man inte...
 
Sv: resväska

Alla Samsonites väskor kostar definitivt inte 3000, inte ens majoriteten av dem. De har väldigt många olika varianter. Men vill du ha en väska som är billig i inköp så är inte Samsonite rätt märke nej.
 
Sv: resväska

okejdå :p
jag kollade igen och den billigaste kabinväskan kostar 1299 kr. Och det är fortfarade mycket pengar för en väska, när man inte reser särskilt mycket. Jag kan absolut förstå om man vill ha något rejält om man reser (och ffa flyger) mycket, men jag gör ju inte det..

följdfråga nu då!
För- och nackdelar med mjukt respektive hårt skal på väskan?
 
Sv: resväska

Jag köpte en billig fyrhjulig kabinväska på City Gross förra året. Funkar fint, men hjulen är lite för små för snö, grus och slask. Så hjulstorlek är viktigt om du inte kan bära.

Hårt (och tunt) skal är bra OM du packar fullt. Packar du halvfullt så är risken rätt stor att väskan går sönder om den belastas, t ex om en annan väska läggs ovanpå. Tyg ogillar jag. De blir så sunkiga efter ett tag...
 
Sv: resväska

Fast 3000 kr (snabbkik på samsonites sida - vet inte om det fanns billigare varianter) får jag en attans massa mer saker för än bara en väska. Reser man inte särskilt mycket så är det inte värt att lägga flera tusen på en väska. Och har man inte pengarna på kontot så har man inte...

Fast min hårdväska kostar just nu 2499kr på webshoppen där jag köpte den och den är gigantisk, 120l, så nog går de att få billigare. Jag har Termo-Comfort och eftersom jag vet att jag kan få lov att dra den över ojämn mark har jag varianten med två hjul, inte fyra. De billigaste kabinväskorna ligger på runt 1600kr där.
 
Sv: resväska

och jag är inte beredd att lägga 1600 kr för en väska, så länge jag inte reser mer än jag gör nu. Jag får FYRA av de väskor som cirkus tipsade om för en samsonite kabinväska. (det räcker till fyra personers packning...)
 
Sv: resväska

Jag håller med om att det kan vara värt att investera i en dyrare väska. Min fina, billiga väska havererade under en resa - hela plastkonstruktionen med hjulen sprack - så det var några bortslängda hundralappar. De dyrare brukar ju åtminstone ha garanti ifall det händer något. Nu har jag en mellanstor samsonite i hård konstruktion, och den tycker jag är fantastiskt bra.

Ameo, det var inte så länge sedan jag såg ett test av kabinväskor i Smålandsposten. De testerna brukar ju finnas i alla tidningar. Då kan du ju se om det finns någon billig och bra.
 

Liknande trådar

Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
930
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: aiquen
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 275
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp