Retrievertråden

Sen på bollen, men måste också slänga mig in och rekommendera dummies.se! Snabb leverans och riktigt bra service.
Köp några få stycken ist, med rätt färg o NAMN :love:


(även om det kan bli så att dom stannar på hyllan då dom är för fina för att användas :angel:)

När jag började köpte jag på mig från ett billigt ställe som hade ett bra paketpris, skönt att ha tänkte jag men såhär 3år senare är bara hälften använda.
 
Tänkte ta tag i det här med sidotecken idag.
Efter detta träningspasset är jag tveksam till om han någonsin kommer lära sig det :laugh:

Hur har ni andra lärt in sidotecken?
 
Tänkte ta tag i det här med sidotecken idag.
Efter detta träningspasset är jag tveksam till om han någonsin kommer lära sig det :laugh:

Hur har ni andra lärt in sidotecken?
Jag kör inte så avancerat som ni, men jag har kört väldigt enkelt på mina, hund i mitten, dummie kl 3 och 9. Sen pekar jag väldigt tydligt, tar ett steg mot dummien, med kroppen mot hunden, och pekar med handen/armen som är närmst. Sen gör jag det svårare med tiden, längre avstånd, stoppsignaler med omskick etc.
Jag har jobbat in det med närsök också, när de är yngre, skicka på enbart ett ställe när jag står en bit i från.
 
Jag kör inte så avancerat som ni, men jag har kört väldigt enkelt på mina, hund i mitten, dummie kl 3 och 9. Sen pekar jag väldigt tydligt, tar ett steg mot dummien, med kroppen mot hunden, och pekar med handen/armen som är närmst. Sen gör jag det svårare med tiden, längre avstånd, stoppsignaler med omskick etc.
Jag har jobbat in det med närsök också, när de är yngre, skicka på enbart ett ställe när jag står en bit i från.

Det var så jag gjorde idag, jag får nog ge det ett par gånger till innan jag byter taktik..
När jag gjorde första skicket så kom han glatt som ett skott och satte sig bredvid mig :laugh: Jag har tydligen inte fattat att vår inkallningssignal är att föra en rakt uppsträckt vänsterhand åt vänster, samtidigt som jag tar ett steg ut med vänsterbenet och säger "Så!" :idea:

Varvade du höger/vänster eller har du kört ett håll tills de kan det innan du bytt?

Tillägg: Har även tvättat mina "vita" dummies nu, tänker att det kanske blir enklare om han faktiskt ser dem.....
 
Det var så jag gjorde idag, jag får nog ge det ett par gånger till innan jag byter taktik..
När jag gjorde första skicket så kom han glatt som ett skott och satte sig bredvid mig :laugh: Jag har tydligen inte fattat att vår inkallningssignal är att föra en rakt uppsträckt vänsterhand åt vänster, samtidigt som jag tar ett steg ut med vänsterbenet och säger "Så!" :idea:

Varvade du höger/vänster eller har du kört ett håll tills de kan det innan du bytt?

Tillägg: Har även tvättat mina "vita" dummies nu, tänker att det kanske blir enklare om han faktiskt ser dem.....


Med valpen som sitter stenhårt vid sittkomando började jag faktiskt med godisskålar, 9 o 3 väldigt tydligt, gick linje ut skaka skålen med gotta och sen tillbaka. Henne lämnade jag med ett stanna istället för sitt. Funkade super som start då suget på godis är stort, godis hinner man alltid svälja innan matte hinner fram o säga stopp= hon vågade gå ut o ta.
Boll älskar hon mer än godis, men där blev pressen för stor innan hon fattade vad hon skulle göra = hon vågade inte göra något alls, definitivt inte ta den.
Trollan har inte haft samma problem, alla ord betyder dummies in NU och hon kopplade direkt.

Men sen har jag spaniel som inte behöver ha lila långa avstånd.
 
Passivitetsträning igår när andra tollare tränade apportering. Mozart skötte sig exemplariskt. Satt tyst till 98%, hade räknat med mer ljud då han är rätt pratig och en och annan tollare lät som de skulle dö pronto om de fick vänta längre.
DSC_1585.JPG
 
Med valpen som sitter stenhårt vid sittkomando började jag faktiskt med godisskålar, 9 o 3 väldigt tydligt, gick linje ut skaka skålen med gotta och sen tillbaka. Henne lämnade jag med ett stanna istället för sitt. Funkade super som start då suget på godis är stort, godis hinner man alltid svälja innan matte hinner fram o säga stopp= hon vågade gå ut o ta.
Boll älskar hon mer än godis, men där blev pressen för stor innan hon fattade vad hon skulle göra = hon vågade inte göra något alls, definitivt inte ta den.
Trollan har inte haft samma problem, alla ord betyder dummies in NU och hon kopplade direkt.

Men sen har jag spaniel som inte behöver ha lila långa avstånd.

Jag har provat med godisskålar för lydnadens dirigering, men eftersom han har större sug på dummies än på godis så tror jag att det är enklare med dummies :) Men du verkar ju köra samma upplägg, med klockan, så jag tror jag ska nöta vidare med det.
Ska testa att vara där det är lite mer kortklippt gräs, så att han verkligen ser dummysarna tydligt, så tror jag att det hjälper.

Vi har tränat väldigt mycket stadga eftersom han är lite het emellanåt, så jag tror att han egentligen bara behöver koppla att han faktiskt får gå :idea:

Vita tennisstrumpor att dra ovanpå är bra om du inte vill tvätta dummies ofta :)

Justja! Det tipset har jag ju fått här innan. De blev inte särskilt mycket vitare, så jag får nog köra tennisstrumpor :D Tänkte köpa hem lite vit eltejp att surra runt också, den brukar inte bli smutsig så snabbt.
 
Passivitetsträning igår när andra tollare tränade apportering. Mozart skötte sig exemplariskt. Satt tyst till 98%, hade räknat med mer ljud då han är rätt pratig och en och annan tollare lät som de skulle dö pronto om de fick vänta längre.

Han är så gullig :love:
Du är säkert redan försiktig, men en valp som visar lite tendenser till att gnälla hade jag nog varit jätteförsiktig med att ta med på träning, och extra försiktig om de andra hundarna inte varit tysta och lugna :) Jag tror det är lätt att bygga upp en bild hos hunden av att det är så det "ska vara" om andra hundar ljudar mycket under träning.
 
Han är så gullig :love:
Du är säkert redan försiktig, men en valp som visar lite tendenser till att gnälla hade jag nog varit jätteförsiktig med att ta med på träning, och extra försiktig om de andra hundarna inte varit tysta och lugna :) Jag tror det är lätt att bygga upp en bild hos hunden av att det är så det "ska vara" om andra hundar ljudar mycket under träning.

Är en risk, men var enda tillfället att träna passivitet innan sommaren. Han satt tyst vid arbetet vilket belönades, ljud kom innan när han blev glad över andra hundar. Vi tränar mycket på att vara tysta vilket verkar fungera bra än så länge.
 
Är en risk, men var enda tillfället att träna passivitet innan sommaren. Han satt tyst vid arbetet vilket belönades, ljud kom innan när han blev glad över andra hundar. Vi tränar mycket på att vara tysta vilket verkar fungera bra än så länge.

Då är det säkerligen ingen fara :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
58 59 60
Svar
1 188
· Visningar
75 489
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 773
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp