Retrievertråden

Jag håller med :D
Jag gjorde själv misstaget med att ta ut Floyd lite tidigt på gruppträning. Sedan tror jag iofs att det som gjort att han piper ibland snarare beror på att han fått jaga hela vintern, som 1,5-åring :angel: Meeen han har fått massvis av annan värdefull erfarenhet av det också.
Ja, varför inte? :D

3e retrievern! 😅 Nu blir det mer grundläggande träning framöver och passivitetsträning i samband med annan träning. Dock haft tysta hundar, jag avskyr pipande hundar. Så här får man bara gnälla om man är nödig, annars får man inget för det.

Blev dock fundersam ibland när jag möter de med mycket pip hur de hanterar det. Min uppfattning är att om man hela tiden pratar om vad den gör för fel och varför den inte får träna när den låter som en pipleksak ger man den bekräftelse på ljudandet. Istället för att gå undan och ta det lugnt, bekräfta hunden på det avstånd den klarar av att vara tyst. Arbeta för sig själv och inte i konkurrens med andra till en början.
 
3e retrievern! 😅 Nu blir det mer grundläggande träning framöver och passivitetsträning i samband med annan träning. Dock haft tysta hundar, jag avskyr pipande hundar. Så här får man bara gnälla om man är nödig, annars får man inget för det.

Blev dock fundersam ibland när jag möter de med mycket pip hur de hanterar det. Min uppfattning är att om man hela tiden pratar om vad den gör för fel och varför den inte får träna när den låter som en pipleksak ger man den bekräftelse på ljudandet. Istället för att gå undan och ta det lugnt, bekräfta hunden på det avstånd den klarar av att vara tyst. Arbeta för sig själv och inte i konkurrens med andra till en början.

Ja, jag blir också lite fundersam över de som ständigt pratar med sina pipande hundar. "Seså, nu får du vara tyst", "Det där vet du att vi har pratat om, man får inte gnälla" osv.
 
Ja, vi får se :D Annars jagar ju wachtlarna älg och gris, men det är ju kul att testa på det med ställande hund också :)
Ja, att få smyga på ett ståndskall är inte alls dumt :D samtidigt som ett riktigt bra drev kan ge en gåshud! Så oavsett är det en fröjd att se och höra en duktig jakthund jobba, oavsett vad den jagar :)
 
Ja, att få smyga på ett ståndskall är inte alls dumt :D samtidigt som ett riktigt bra drev kan ge en gåshud! Så oavsett är det en fröjd att se och höra en duktig jakthund jobba, oavsett vad den jagar :)

Ja, verkligen! Jag tycker att de allra flesta jaktformerna har sin charm, särskilt de med hund :D
Precis som du säger kan både ett spännande ståndskall eller ett riktigt bra drev ge gåshud, likväl som en retriever som tar hem en runner eller en spaniel som krigar i slånbärssnåren. Så häftigt!
 
IMG_20180618_165623.jpg
Hitta dummien...
En anledning till att köpa billiga dummies, den här gången övervann snålheten höjdrädslan :up:
 
Mozart tog mås och kaja. Måsen levererade han dessutom till matte så fint att jag glömde att ta kort... Nu måste vi träna vidare i hur man tar vilt fint 😅. Gick bra första gångerna sedan vart det överslag.
 
Mozart tog mås och kaja. Måsen levererade han dessutom till matte så fint att jag glömde att ta kort... Nu måste vi träna vidare i hur man tar vilt fint 😅. Gick bra första gångerna sedan vart det överslag.

Han är ju så liten, det har ni all tid i världen för , just nu är det viktiga att intresset och glädjen finns för det ! 😄👍🌟
 
Han är ju så liten, det har ni all tid i världen för , just nu är det viktiga att intresset och glädjen finns för det ! 😄👍🌟

Glädje finns massor av, han ville ta med fågeln in i huset vilket inte matte uppskattade. Är främst egentligen tanken att jag ska sätta snodd på fågeln så han inte bär i vingarna.
 
Rådgör med mig själv om lämpligheten över att åka 8 mil enkel resa för att hämta lite kanin och trut. Helt rimligt ändå, eller hur? :idea:
Det är alltid trevligt att göra utflykter, det kanske finns något mer du kan handla efter vägen, eller eh titta på efter vägen? :idea:
 
Tindra, 4 1/2 månad, är inte särskilt intresserad av dummies ännu, även om hon håller, hämtar några meter och oftast lämnar av i hand.

Men söksignalen har hon lärt sig väldigt bra, men kanske inte riktigt som jag tänkt mej. Blåste en extra signal just när hon fått korn på dummyn för att riktigt pränta in kopplingen, hon släppte genast focuset på dummyn för att ivrigt leta godis runt och tom under den.

Hon gjorde ”tävlingsdebut” i en skämtsam inkallningstävling i helgen. Ca 15 m bana med bollar, falukorv, gosedjur och annat frestande på båda sidor. Fick förstås ha hjälp att hålla henne vid starten, men hon struntade i frestelserna, husse och Nike och alla andra hundar runtomkring och kom som ett skott på visselsignal!
 
Tindra, 4 1/2 månad, är inte särskilt intresserad av dummies ännu, även om hon håller, hämtar några meter och oftast lämnar av i hand.

Men söksignalen har hon lärt sig väldigt bra, men kanske inte riktigt som jag tänkt mej. Blåste en extra signal just när hon fått korn på dummyn för att riktigt pränta in kopplingen, hon släppte genast focuset på dummyn för att ivrigt leta godis runt och tom under den.

Hon gjorde ”tävlingsdebut” i en skämtsam inkallningstävling i helgen. Ca 15 m bana med bollar, falukorv, gosedjur och annat frestande på båda sidor. Fick förstås ha hjälp att hålla henne vid starten, men hon struntade i frestelserna, husse och Nike och alla andra hundar runtomkring och kom som ett skott på visselsignal!

Vad mysigt med en liten! Vad är det för ras? :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 079
· Visningar
68 514
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 540
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp