Retrievertråden

E6D0D46B-B999-4E10-B877-1BEE2868ECF4.jpeg

Ska posta den här bilden varje gång någon undrar om man måste apportera med en jaktavlad retriever. Såå lycklig hund. :D
 
I morgon är det äntligen dags för årets första andjakt :bump: Ska bli såå spännande att se hur han utvecklats och mognat till denna säsongen!
På söndag blir det andjakt igen, och sedan blir det förhoppningsvis 3-4 andjakter till i oktober, och i november drar fasanjakterna igång. Bästa tiden är nu :love:
 
Igår blev det lite träning på avlämningar å enkla markeringar med fokus på rätt ut å rätt in. Sedan lite stadgaträning - 20 min bara sittandes i skogen - sedan avsluta vi med ett viltspår. Något Asta tycker e helt galet kul å igår spåra hon såååå fint 😍🤩
Flickorna var väldigt fina igår :love:

OBYvtwK.jpg



9RvRddE.jpg




PW65VML.jpg



awtKz6y.jpg
 
Alltså, att få jaga med sin hund. Det är ändå livet :love:
5E9B83DE-7194-48EA-80E2-4DB69A80D983.jpeg


Den här grabben alltså, vi har så roligt ihop :heart han har verkligen utvecklats massor sedan sista jakten i våras!

På det här stället brukar jag ha med Ladda som apportör/stöthund, men hon har slagit sönder svansen igen, så hon fick bli hemma. Jag ska ringa och boka tid för kupering i morgon, jag tycker synd om henne som slår sönder svansen i tid och otid nu för tiden.
 
Jag har tappat lite träningslust på min yngsta hund, hon är en kass fälthund oavsett hur mycket jag tränar henne... däremot är hon en god apportör, så jag tänker att jag får satsa där istället och utmana oss lite. Någon som har tips på inspirationssidor av olika slag med apporteringsövningar?
 
Igår var vi på godsjakt :)
Jag föredrar egentligen de mindre jakterna, men för rutinen att få hämta mycket fågel är de här jakterna verkligen bra. Det var duktiga skyttar igår också, vilket gör det hela mycket roligare. Det är ett så himla roligt apporteringsgäng på det här stället också!
Floyd skötte sig fint och han har verkligen blivit stadig som en klippa. Jag behöver inte oroa mig det minsta för att han knallar, vilket är väldigt skönt. Jag önskar dock att det hade varit lite mer klipp i honom på de skammade som är påskjutna men som fortfarande flyger bra, där blir han lite tveksam och kan inte helt avgöra om fågeln är frisk eller skadad och då backar han. Jag hoppas att det kommer med mera rutin dock :) Han har inga problem med de skammade som springer, trycker eller flaxar mycket, så det verkar mest vara att han inte lärt sig att de som flyger faktiskt också kan vara skadade.
Han fick göra ett par eftersök på sådana som flög både igår och på jakten i torsdags, och jag hoppas att några till får polletten att trilla ner ordentligt.
41710514_402838680251093_5853261785513415177_n.jpg


Det märks att han får mer och mer rutin - igår tog det bara någon fågel innan han förstod vilken skytt som var vår att apportera för i just den såten, sedan släppte han inte den med blicken :D
 
Jag har lite frågor om främst labrador, då jag behöver något korthårig (men är inne på curly med men är svårare att hitta)
Jag letar omplacering, eftersom jag kan inte ha en mindre valp just nu och det som framförallt kommer ut (om något) är utställnings avlade labradorer och för att uttrycka det milt är jag inte så imponerad av kroppshydda på föräldrarna. Går det att ha en slankare utst.avlad? För all den där hyddan på kroppen kan väl inte vara fett? Går det att jaga något med de utst.avlade? Vi är en jaktfamilj egentligen så vore kul att kunna göra det även om det är något som inte är helt prioriterat i letandet nu (som krav ett är att det ska vara en snäll trygg individ som inte för det behöver vara lugn och krav två är att den ska tycka om att jaga boll😅)

Kan det finnas fler raser på retriever sidan som kan passa in på vänlig, barnvänlig, will to please och korthårig?
 
Jag har tappat lite träningslust på min yngsta hund, hon är en kass fälthund oavsett hur mycket jag tränar henne... däremot är hon en god apportör, så jag tänker att jag får satsa där istället och utmana oss lite. Någon som har tips på inspirationssidor av olika slag med apporteringsövningar?

Vad för typ av apporteringsövningar tänker du dig? Vad är det hon behöver träna på? :)
 
Jag har lite frågor om främst labrador, då jag behöver något korthårig (men är inne på curly med men är svårare att hitta)
Jag letar omplacering, eftersom jag kan inte ha en mindre valp just nu och det som framförallt kommer ut (om något) är utställnings avlade labradorer och för att uttrycka det milt är jag inte så imponerad av kroppshydda på föräldrarna. Går det att ha en slankare utst.avlad? För all den där hyddan på kroppen kan väl inte vara fett? Går det att jaga något med de utst.avlade? Vi är en jaktfamilj egentligen så vore kul att kunna göra det även om det är något som inte är helt prioriterat i letandet nu (som krav ett är att det ska vara en snäll trygg individ som inte för det behöver vara lugn och krav två är att den ska tycka om att jaga boll😅)

Kan det finnas fler raser på retriever sidan som kan passa in på vänlig, barnvänlig, will to please och korthårig?

Ja, det går absolut att ha en slankare utställningsavlad :) @hemlig har en t ex.
Det går absolut att jaga med utställningsavlade också, men ofta brister de tyvärr i vilthantering, vilja och förighet.
Att kasta boll med en retriever brukar dock enbart göra dem stressade, så det hade jag undvikit (förutom i belöningssituationer då :) ).
 
Ja, det går absolut att ha en slankare utställningsavlad :) @hemlig har en t ex.
Det går absolut att jaga med utställningsavlade också, men ofta brister de tyvärr i vilthantering, vilja och förighet.
Att kasta boll med en retriever brukar dock enbart göra dem stressade, så det hade jag undvikit (förutom i belöningssituationer då :) ).
Är sonen som absolut vill ha en hund att kasta boll med, så det är som krav så jag inte går och köper en stövare igen.
Just det med brist på vilja och förighet är också något stövaren har och jag har tröttnat på, men förhoppningsvis går det att se med en äldre individ hur den har det.
 
Är sonen som absolut vill ha en hund att kasta boll med, så det är som krav så jag inte går och köper en stövare igen.
Just det med brist på vilja och förighet är också något stövaren har och jag har tröttnat på, men förhoppningsvis går det att se med en äldre individ hur den har det.

Vill sonen bara ha en hund att kasta boll med fungerar nog de flesta raserna, även om det inte är retrievers.
Skillnaden på vilja och förighet mellan en stövare och en retriever är jättestor, även om du skulle köpa en utställningsavlad :)
Jag tycker att jaktavlade retrievers helst ska få jaga, men åtminstone träna jakt aktivt. Är det inte något man kan erbjuda eller vill lägga tid på tror jag att man blir lika nöjd med en lite sportigare showlabbe :)
Kanske kan ni höra av er till kennels som föder upp DP-labradorer? (Dual purpose)
 
Vill sonen bara ha en hund att kasta boll med fungerar nog de flesta raserna, även om det inte är retrievers.
Skillnaden på vilja och förighet mellan en stövare och en retriever är jättestor, även om du skulle köpa en utställningsavlad :)
Jag tycker att jaktavlade retrievers helst ska få jaga, men åtminstone träna jakt aktivt. Är det inte något man kan erbjuda eller vill lägga tid på tror jag att man blir lika nöjd med en lite sportigare showlabbe :)
Kanske kan ni höra av er till kennels som föder upp DP-labradorer? (Dual purpose)
Det jag framförallt vill är att gå all in på nosework men även jakt då det är en väldigt stor del av våra liv att jaga. Att ha en hund som inte jagar känns ganska främmande för oss, tom vår dvärgschnauzer jagade.
Jag har haft lite kontakt med en men även de har en typ jag har svårt för, typen på din är något som för mig är perfekt. Om jag inte letade omplacering hade det varit en ickefråga.
 
Det jag framförallt vill är att gå all in på nosework men även jakt då det är en väldigt stor del av våra liv att jaga. Att ha en hund som inte jagar känns ganska främmande för oss, tom vår dvärgschnauzer jagade.
Jag har haft lite kontakt med en men även de har en typ jag har svårt för, typen på din är något som för mig är perfekt. Om jag inte letade omplacering hade det varit en ickefråga.

Vad är det för typ av jakthund ni vill komplettera stövaren med då?

Jag tänker att för nose work kan man använda vilken hund som helst, men vill man ha en jakthund för en specifik typ av jakt så smalnar ju utbudet ner betydligt. Beroende av vad ni vill ha för typ av jakthund kanske inte retrievern är det bästa valet?
Vid viss apportering använder jag hellre min wachteltik än min labbe, t ex. Vid vissa stötsåtar har jag hellre min labbe (trots att han inte släpper så mycket som ett pip ens vid synkontakt med vilt) än mina wachtelhundar.
I vissa såtar passar pappas spetskorsning bäst.
 
Vad är det för typ av jakthund ni vill komplettera stövaren med då?

Jag tänker att för nose work kan man använda vilken hund som helst, men vill man ha en jakthund för en specifik typ av jakt så smalnar ju utbudet ner betydligt. Beroende av vad ni vill ha för typ av jakthund kanske inte retrievern är det bästa valet?
Vid viss apportering använder jag hellre min wachteltik än min labbe, t ex. Vid vissa stötsåtar har jag hellre min labbe (trots att han inte släpper så mycket som ett pip ens vid synkontakt med vilt) än mina wachtelhundar.
I vissa såtar passar pappas spetskorsning bäst.
*vilken hund som helst så länge den går att motivera går att använda till nosework

Vi är ganska begränsade då jag har en allergi så vi kan bara ha korthårig.
Kring jakten hade jag tänkt ta hjälp av fågelhundsklubben som finns här då jag inte har haft apportör innan men har en nära vän som har. Hade varit roligt att kunna ha med på fågeljakt då det blir en hel del sådant och om det skulle kunna gå även att apportera småvilt. Prov om det går bra på träning och hemma.
Men det här är ju bara lösa fantasier för det kommer inte ut några till omplacering direkt. Sen är labbe egentligen andrahands valet då jag är väldigt förtjust i curlyn. Men de är ännu färre i jaktvarient
 
*vilken hund som helst så länge den går att motivera går att använda till nosework

Vi är ganska begränsade då jag har en allergi så vi kan bara ha korthårig.
Kring jakten hade jag tänkt ta hjälp av fågelhundsklubben som finns här då jag inte har haft apportör innan men har en nära vän som har. Hade varit roligt att kunna ha med på fågeljakt då det blir en hel del sådant och om det skulle kunna gå även att apportera småvilt. Prov om det går bra på träning och hemma.
Men det här är ju bara lösa fantasier för det kommer inte ut några till omplacering direkt. Sen är labbe egentligen andrahands valet då jag är väldigt förtjust i curlyn. Men de är ännu färre i jaktvarient

Men då är ju inte prio att skaffa en jakthund, och då tycker inte jag att ni ska kika på de jaktavlade heller. Sedan kan det ju aboslut komma ut jaktavlade omplaceringshundar som passar er också, men jag tror att ni missar många bra individer genom att kika enbart på de jaktavlade.
Baserat på det du skriver här tycker jag att du ska leta efter en sportig utställningslabbe :)
Är en flat för långpälsad?
Av de Curlys jag träffat, även "jaktavlade" sådana, så står sig en sportig utställningslabbe mot dem utan problem rent jaktligt.
 
Har inte varit på hund på ett tag, men kommer med snabb uppdatering här. Cessna är 4 månader idag och på grund av flytt osv har jag haft svårt att få till en träning med fågel, men vi fick det provat i helgen. Hon hade absolut inga som helst problem med varken kaja eller mås. Grep båda och lyckades få till fina grepp dessutom. Stort viltintresse och som vanligt är hon otroligt energisk.

Jag kan inte vara annat än nöjd. Cessnas pappa som vanligtvis bor i Tyskland bor tillfälligt hos ägarnas bekanta i Sverige medan ägarna flyttar och stabilisersr sig i Kanada. Det har gjort att bekantingen har startat pappan på några jaktprov och tog nu i helgen en 1a i elitklass. Sjukt imponerad. Det är himla synd att vi nu bor så långt ifrån dem, innan jag flyttade bodde vi bara 30 minuter ifrån dem. Hade varit så kul att träffa pappan igen och dessutom har de en annan avkomma från honom som också är så otroligt fantastisk.

bx8TbQF.jpg


sU8NKJq.png


0L1QKkp.jpg
 
Vad för typ av apporteringsövningar tänker du dig? Vad är det hon behöver träna på? :)
Hon är ju (pga rasen) ganska kass på linjer och minne, markeringsförmågan är sådär, hon klarar kanske två markeringar under bra förhållanden.
Däremot är hennes motor fantastiskt och hon ger sig aldrig i en sökövning.
 
Hon är ju (pga rasen) ganska kass på linjer och minne, markeringsförmågan är sådär, hon klarar kanske två markeringar under bra förhållanden.
Däremot är hennes motor fantastiskt och hon ger sig aldrig i en sökövning.

Två markeringar som i en dubbelmarkering? Eller två totalt på ett pass?
Minnet känns ju hyfsat träningsbart, så det skulle ni ju säkert kunna förbättra! Förstår att linjerna kan vara svåra på en weim, de kör väl näsan i backen efter en stund.. Som en wachtel :p Har du någon användning av rent teckenarbete, typ stoppsignal och höger-vänster?

Jag ska eventuellt jaga med ett helt gäng weimaraners om ett par veckor btw :D
 
Vad fin hon är @machafuko ! Kul med en uppdatering :)
Har förstått att det varit lite struligt för er, men om jag minns rätt håller ni till i Stockholmstrakterna nu? Där finns ju massor med ambitiöst retrieverfolk, så ni kommer säkert snabbt på banan igen när du har ork :)

Känn ingen stress över viltet tycker jag, har hon redan visat att hon tar fågel utan problem så kan du gott låta det vila lite utan att få dåligt samvete.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 075
· Visningar
68 309
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 507
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp