Retrievertråden

Är dom små får man ta två hälsar Svansson.

BA3018B2-0E03-450E-B92A-E199AB3D31AA.jpeg


(Så jäkla nöjd med sig själv när han tjuvat upp två dummiesar. Jag skrattar bara och är glad för att han har roligt, vet inte hur jag skulle hantera det annars liksom :D)
 
Jag hjälper en släkting med jakten på hund, de har fastnat för Golden Reteriver - vilka sidor bör jag ha koll på? :) Tittar på rasklubbens hemsida, har gått med i rasens fbsida och har mailat några uppfödare i närheten. Valpar verkar det finns gott om men de söker en hund som är äldre än 6 månader.
 
oyPYaI2.jpg
qH5bjFA.jpg


Kullträff i helgen och vilken succé det blev. Lördagen var träningsdag så vi körde med lite vilt igen. Det är fortfarande absolut inget fel på viltintresset utan tvärtom är det otroligt stort och att lämna av till matte är ju ibland mindre viktigt. :angel:

Men vi är på god väg, så med lite mer träning med det så kommer polletten snart att trilla ner.
 
Alltså, vi fick till en sådan himla bra träning i lördags!
För ett par veckor sedan var vi på samma ställe och gjorde samma övning, så denna gången lade vi ut allting blint och sköt bara ett skott i området rakt fram på linjen, för att få lite draghjälp ut :)


Sorry för att jag låter som en jagvetintevad :p (hm, verkar inte få in filmerna i inlägget?)

Vi fick även en rejäl utmaning när jag skickade till ett område som var tomt (:o) Vi hade räknat fel, så vi var säkra på att det skulle ligga åtminstone en kvar, vilket det inte gjorde. Är så glad för min fina kille, han är verkligen tålig när det gäller signaler! Svansen går i ett :heart Och stadgan i stoppen!

Vi behöver träna på att hålla området bättre på så här stora avstånd, men så länge han är så dirigerbar som han är så tror jag att det kommer med tiden.
Min kompis slutade filma efter ett tag, det slutade med att jag fick gå ut och leta själv och då insåg vi att vi nog räknat fel :p

Det går att se den i HD.


Så mycket kärlek till denne :love:
49826194_2498997803449063_1833251893510944615_n.jpg
 
Äntligen tränat lite "på allvar" igen. Har en f d stallkompis med en dp-labbe och vi tränade lite idag samtidigt som vi tog en långpromenad. Hon har haft flera labbar innan och denna är ett år äldre än min så jag trodde vi skulle vara på helt olika nivå. Men hon har varit sjuk och kommit efter i träningen och hunden är inte superintresserad så vi var ganska lika ändå. Hon har bättre lydnad och stadga och jag har mer taggad hund. Så jag behöver sällskap för att kunna träna stadga och hon behöver sällskap för att hennes hund ska få lite konkurrens.
Vi kastade några markeringar som gick jättebra för mig fram till den sista. Då "fastnade" hon med nosen ett kaninhål och letade sedan kanin i stället för dummy. Kompisen fick kasta om för att hon skulle återfå fokus. Men sedan gjorde hon ett fint linjetag på ett annat ställe.

Det var så stor skillnad på hur våra hundar jobbar, mycket intressant att se. Jag som gör detta för kul aktivering har en hund som älskar detta och som med lite bättre lydnad (och vattenträning) snart skulle kunna vara redo för ett WT om jag ville lägga ner jobbet. Hon som gärna vill tävla framöver har en hund som tyckte att tre-fyra dummies var lagom, men om matte insisterade kunde hon nog hämta någon mer.
 
@Silver Girl
Det låter som att ni hade en bra träning :)
Vad trist för din kompis med sin labbe, det är alltid så trist om man vill mycket mer än vad hunden är sugen på.. Hon har inte funderat på en jaktlabbe om hon vill träna och tävla mer aktivt?
 
Vi tränade också igår!
Kanske den sämsta träningen på jagvetintenär :D herregud, ingenting funkade :laugh:
Floyds linjer var krokigare än krokigast, stoppen var huuur sega som helst och han låg på i fotgåendet hela tiden. Han gjorde fina sidotecken, så det är väl det jag får ta med mig från gårdagen :p

På söndag har vi bokat in en dirigeringsträning för instruktör, så tills dess får vi nöta lite grunder :)
 
Hur har ni lärt in förståelsen för linjetag? Bara med matskålar, eller har ni kört på något annat sätt?

Jag tycker att det har fungerat bäst att lära in det med målområden, varvat med "rutan"/"fyrkanten" och att gå ut linjerna. Tror att jag har lagt in en ganska utförlig beskrivning på hur man stegvis lär in med rutan/fyrkanten :)
Med nästa valp ska jag dock testa att köra helt blinda från början.
 
Jag tycker att det har fungerat bäst att lära in det med målområden, varvat med "rutan"/"fyrkanten" och att gå ut linjerna. Tror att jag har lagt in en ganska utförlig beskrivning på hur man stegvis lär in med rutan/fyrkanten :)
Med nästa valp ska jag dock testa att köra helt blinda från början.

Hittade!

Hur stor har fyrkanten varit för er när ni körde den?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 079
· Visningar
68 514
Övr. Hund Lite frågor om ensamhetsträning/upplägg :) Jag tänkte hur många timmar din hund i snitt är ensam på en vecka? Är den ensam eller med...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 540
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp