Retur till webshop

iruba

Trådstartare
Okej. Jag beställde tre plagg från en butik vi kan kalla Chong av skandinavien (en underklädesbutik)... Jag valde faktura som betalsätt vilket innebär 29 kronor extra. Inget konstigt med det.

När jag fick hem dessa så insåg jag att det inte var något för mig och väljer att göra en retur. Jag gör som det står. Skickar till den specifika adressen som gäller vid retur de skrivit på meddelandet som följde med i paketet, lägger i en kopia av fakturan, en liten notis om varför jag väljer att skicka tillbaka dessa och hela paketet skickas iväg med posten inom tre dagar efter att jag mottagit det.

Då jag valde att lämna tillbaka samtliga produkter och det var 0 kronor i fraktavgift så trodde jag i ärlighetens namn att hela köpet mer eller mindre skulle makuleras, så jag betalde ju aldrig fakturan. Förväntade mig iofs att de skulle kunna be om fakturaavgiften på 29 kronor och det gjorde dom aldrig.

Fick ett par veckor senare en faktura med påminnelseavgift på hela beloppet (dvs även de plagg som jag lämnat tillbaka). Jag mailar företaget och frågar vad jag ska göra och hur vi ska lösa det här. En vecka senare får jag ett svar på danska att de "ska göra något snarast" och inget mer. Okej, vad betyder det då? Jag avvaktar, de kanske försöker lösa det, vad vet jag?

Idag fick jag ett nytt brev. Från inkasso. Denna faktura på dessa plagg som skickades tillbaka har gått till inkasso. Det första jag gjorde var att ringa upp inkassobolaget och berättat att allt är tillbakaskickat, tjejen som svarade pausade min faktura och ska kontakta Chong. Vad som händer får jag höra om en vecka.

Nu då? Jag känner mig korkad som inte betalde från första början. Samtidigt är jag förbannad på Chongs returhantering (jag jobbar själv med webshop) och tycker det hela har gått osmidigt till. Nu sitter jag här med inkassokrav för produkter som jag inte har, som nästan omgående åkte tillbaka till företaget.
Självklart har jag inga ambitioner att hamna hos kronofogden (och framförallt inte för en sån här skitsak) men jag vill fan inte betala för produkterna som har skickats tillbaka. Och att de är så dåliga på att svara när man försöker kontakta dem gör saken bara ännu värre.

Nå. Ni som kan och är smartare än vad jag är (jag känner mig verkligen som en idiot just nu)... Vad har jag för val och vad kan jag göra nu? Vad händer? Får jag pröjsa hela kalaset (dvs massa pengar enligt mina mått för absolut ingenting) eller behöver jag kanske bara betala fakturaavgiften och inkassoavgften? Jag blir tokig av att inte veta hur det kommer sluta.
 
Sv: Retur till webshop

Möjligtvis ska du betala fakturaavgiften men inget annat tycker jag.
Du har ju returnerat enligt deras instruktioner så någon inkassoavgift ska du inte betala.
 

Liknande trådar

Samhälle En stor andel av alla köp som görs via näthandeln returneras. Och eftersom de returnerade varorna ofta har ett värde som understiger...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 208
Senast: Kakis
·
Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Ekonomi & Juridik Vi har haft hästen ute på foder. Kontraktet gällde ett år. Fodervärden ville sedan av ekonomiska skäl lämna tillbaka hästen efter några...
Svar
16
· Visningar
2 190
Senast: Pinto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp