RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Tora

Trådstartare
För några månader sedan så hade vi en tråd där det diskuterades om amning fungerar som preventivmedel (om någon kommer ihåg den). Det kom då fram att RFSU rekommenderade amning som enda preventivmedel.

Detta påståendet tyckte nog de flesta här var ganska så felaktigt. För även om det skulle fungera 100% för alla så har den metoden en stor svaghet. Det hela bygger ju på att amning förhindrar ägglossning och utan ägglossning ingen graviditet och ingen mens. Alltså så länge man inte får mens så kan man inte bli gravid. Enkelt och säkert, eller?

Finns dock en liten, liten detalj och det är att ägglossning får man ca 2 veckor INNAN mens och hur många kan med säkerhet avgöra när dom verkligen har ägglossning (speciellt inte om man inte förväntar sig att ha ägglossning). Så med andra ord kan man få ägglossning och bli gravid utan att få tillbaka mensen vid amning.

Detta felaktiga påstående från RFSU gjorde mig lite irriterad. Jag trodde aldrig att RFSU som faktiskt egentligen är seriösa och kunniga kunde komma med ett så korkat påstående. Inte förrän en vänlig själ här på Buke länkade till texten om amning som preventivmedel blev jag övertygad om att RFSU faktiskt kunde skriva något så korkat.

Någon tyckte att man kanske borde påpeka det felaktiga i påståendet för RFSU och jag gjorde detta. Det tog några månader men till slut så fick jag detta mail:

Hej
och varmt tack för din kommentar om Amningsmetoden på vår webbsida. Först av allt vill jag be om ursäkt för att vårt svar dröjt så länge, vi har varit en man kort och det har varit mkt annat under januari.

Du har ju dessutom helt rätt i att det inte är en hundraprocentigt säker metod, eftersom ägglossningen kommer ca två veckor före första mensen efter fölossningen och under den tiden kan man bli gravid.

Därför har vi nu ändrat och förtydligat på vår hemsida, så att det framgår att det inte är en helt säker metod och att man bör använda kondom/pessar som komplement om man vill ha ett helt fullgott skydd mot oänskad graviditet. Se här:

http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Preventivmedel/Ovriga-preventivmetoder/Amningsmetoden/?id=6923

Tack igen för att du hörde av dig och gjorde vår webbplats ännu bättre.
Med vänlig hälsning

Så nu har dom ändrat på hemsidan. Jag är inte helt nöjd med ändringen. Men det är bättre än det som stod där från början. Men, men ibland får man nöja sig med det mindre perfekta.

När man läser texten så får jag ibland en känsla av att det ligger lite 80-tals anda över deras råd. :D
 
Senast ändrad:
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Det var nog jag som länkade :D
I min föräldragrupp informerade ju bm om amningsmetoden som säker metod. :cautious:
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Vad är det nu man kallar de som använder amning som preventivmedel? Tvåbarnsföräldrar? ;)
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Det var nog jag som länkade :D
I min föräldragrupp informerade ju bm om amningsmetoden som säker metod. :cautious:

Aha! Var det du? Tack för det!! Hade aldrig trott annars att RFSU kunde skrivit något så ogenomtänkt.
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Jag är så förundrad över att man kan lita så blint på metoden, för om det funkade så bra som det sägs så skulle ju inga kvinnor få igång ägglossning och mens förrän efter de har slutat helamma. Och det är ju inte alls ovanligt att det kommer igång tidigare än så...
(jag vet en tjej - tyvärr alltför tidigt bortgången - som var oerhört flitig med amning. Hennes två första pojkar var födda samma år, utan att vara tvillingar. Sen försökte hon göra om bedriften med trean och fyran också, fast där hann det gå några dagar in på nyåret innan fyran föddes.
Det hade aldrig funkat om ovan nämnda metod varit så säker som det påstås.
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Finns ju föräldrar på Buke som blev det så tätt av samma anledning :D
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Ja, det finns faktiskt en familj jag känner som faktiskt är det pga den metoden:p
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Jag är så förundrad över att man kan lita så blint på metoden, för om det funkade så bra som det sägs så skulle ju inga kvinnor få igång ägglossning och mens förrän efter de har slutat helamma. Och det är ju inte alls ovanligt att det kommer igång tidigare än så...
(jag vet en tjej - tyvärr alltför tidigt bortgången - som var oerhört flitig med amning. Hennes två första pojkar var födda samma år, utan att vara tvillingar. Sen försökte hon göra om bedriften med trean och fyran också, fast där hann det gå några dagar in på nyåret innan fyran föddes.
Det hade aldrig funkat om ovan nämnda metod varit så säker som det påstås.

Problemet är ju att det hela är kroppens egna hormoner det rör sig om. Som alla vet så kan ju hormoner påverkas av så väldigt mycket och varje kvinna reagerar olika på hormonerna.

Det är ju inte som när man tex tar p-piller. Då får man ju exakt samma dos varje dag. Trots detta så anses inte p-piller vara 100% tillförlitligt men kroppens eget hormonsystem som är bra mycket lynnigare än p-piller skulle då vara 100%? Korkat helt enkelt.

Men de BM som jag har stött på här i Kungsbacka har alla varit övertydliga med att amning som preventivmedel inte är att lita på.
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Men de BM som jag har stött på här i Kungsbacka har alla varit övertydliga med att amning som preventivmedel inte är att lita på.
och det är ju det som är problemet, att vissa barnmorskor inte verkar ha fattat detta.

(jag känner till rätt många "amningsbarn" som kommit till på detta sätt, den jag nämnde ovan var den mest målande)
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

När vi hade utskrivningssamtal på BB sa de att amning INTE, var ett säkert skydd. Dottern föddes på Danderyd i Sthlm. :)

Nu har inte jag läst vad som står på deras hemsida, men när jag slutade helamma tog det inte mer än ett par dagar innan min mens kom. Eftersom jag vägrar äta hormoner och vi kört på avbrutet i ca fem år utan att ha blivit gravida så körde vi på det igen, även fast vi vet att de inte är 100%igt.
Jag fick aldrig min mens igen och nu har vi BF 3/6. Så här efteråt har flera sagt att man har lättare att bli gravid efter en grav och amning.. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, jag vet bara att jag blev gravid trots delamning. Men det kanske inte RFSU skriver är ett fullgott skydd...

Ed. Nu läste jag och inser att mitt inlägg var rätt ointressant ;)
 
Senast ändrad:
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Jag är förundrad över hur amning kan ses som en p-metod öht. Det är enligt min erfarenhet inte ett dugg ovanligt med helammande mammor som får tillbaks sin mens (och så antagligen sin ägglossning) bara ett par månader efter förlossningen. Min mens kom tillbaks knappt 2 månader efter senaste förlossningen.:( Den kom tillbaks ganska snabbt efter förra också.

Man tycker att RFSU borde vara väldigt noga med att ge ut bra information.
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Samma här, med första kom den 2 ½ mån efter, och med andra 6 veckor efter trots helamning. Med andra ord hade jag ju kunnat gå gravid rätt länge utan att ana nåt om man hade lyckats träffa in då..
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Fast grejen är den att LAM är lika säkert som minipiller om man uppfyller alla krav.

* helammar och det aldrig går mer än max 4 timmar mellan två amningstillfällen
* Bebisen är under 6 månader
* man inte har fått tillbaka mensen

De flesta uppfyller dock inte alla krav. Det är främst 4 timmars regeln som det brukar falla på och så fort man inte uppfyller alla krav så fungerar inte LAM.

Gravid kan man bli med alla preventivmetoder. Själv har jag en spiralbebis som är 7 år. Så bra är spiraler som preventivmedel.
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Men före mens kommer ägglossning...

Oftast har man ingen ägglossning innan första mens.

Men självklart bör man ju komplettera med annat preventivmedel om man vill vara säker, för det är så lätt att barnet sover lite längre och innan man vet ordet så har det gått mer än fyra timmar mellan två amningar.
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

fast istället så är man extra fertil första ägglossninegn efter barnafödande
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Men före mens kommer ägglossning...

Och det är ju problemet, ingen sitter med en spåkula och kan se in i framtiden. Lätt att vara efterklok. "Hoppsan, där kom mensen. Vad gjorde jag för ett par veckor sedan?":o
 
Sv: RFSUs påstående att amning räcker som preventivmedel

Oftast har man ingen ägglossning innan första mens.

Men självklart bör man ju komplettera med annat preventivmedel om man vill vara säker, för det är så lätt att barnet sover lite längre och innan man vet ordet så har det gått mer än fyra timmar mellan två amningar.

För mig har det ju amningen fungerat som ägglossningshämande alldeles utmärkt. Inte förrän jag började jobba när barnen var 7 månader som jag fick tillbaka min mens och då var det alltid ca två-tre veckor efter att jag minskat rejält på amningen (svårt att amma på jobbet).

Jag har alltid haft ägglossning några dagar efter nedtrappad amning i alla fall enligt ägglossningstickorna.

Problemet med ägglossning är ju att den många gånger går ganska obemärkt förbi och även om man känner av när man har ägglossning så är det ju försent för man om man har sex 2-3 dagar innan ägglossning (ibland ännu längre innan om spermierna är väldigt sega rackare) så kan man ju bli gravid.

Så det största problemet som jag ser det med amning som preventivmetod är att man kan aldrig vet om amningen ger ett tillräckligt skydd förrän det är för sent. Däri ligger den största osäkerheten.
 

Liknande trådar

L
Gravid - 1år Hej. Jag undrar hur vanligt det är med ett negativt graviditetstest även om man är gravid. jag har gått över tiden 12 dagar nu...
Svar
3
· Visningar
7 417
Senast: mosig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp