Sv: Rhodesian Ridgeback.
Ja, eftrsom jag ser att du bor norr om sthlm och det gör även jag så är jag glad att jag inte känner mig speciellt träffad (att det inte är jag som är en av de där uppfödarna du talar om

).
Känns som att det egentligen inte är någon ide att diskutera så mycket då du tycker det är en "skräpras". Klart du tycker det som själv ser mallen som optimal. För mig är däremot mallen en total skräpig ras för jag skulle aldrig orka med en hund som konstant piper om den inte får jobba 24/7 och som är som en svans efter en hela tiden för att se om det händer något roligt.
Men med detta menar jag att det är olika raser som passar olika människor. Bara för att en ras inte passar en själv kan man ju inte säga att den är värdelös, eller hur?
Mallen är ju liksom känd för sina extremt starka drifter så det känns ju lite dumt att en som har malle kommenterar att denne tycker RR inte har några drifter.
Mallen är ju dessutom en hård hund medans RR är vek. Även där har vi då stora skillnader.
En RR är
svårmotiverad, du kan inte tro att det räcker med att komma dragnade med en kamptrasa eller en pipboll för att din RR ska tycka du är den häftigaste personen i hela världen.
På ditt utlåtande låter det som att du själv jobbat med ett flertal RR (och då inte lyckats motivera dem till någonting?). Är det så eller har du bara sett det på håll? Jag tycker nämligen att dina uttalanden är ganska så "harsh" om du nu bara sett allt detta på håll.
Vad gäller demodex så är det inte vanligare bland RR än hos andra raser. Jag vet om en kull RR som hade demodex. Där togs mamman och pappan ur avel omedelbart och alla valparna avelsspärrades. Att din kompis hund har demodex måste därför vara extrem otur för särskilt vanligt är det inte (för jag antar att du syftar på generell demodex).
Och ja, allergier har ökat - det brukar jag prata ganska högt om i varje tråd som handlar om RR - det är skittrist men så länge det finns uppfödare som avlar på allergiska hundar och dem med allergiska syskon så kommer vi inte få bukt med problemen.
Jag vet t ex en kull som planeras just nu där mamman är allergisk och i princip hela hennes kull har någon form av allergi (1 avlivad). Hennes kullbror är även han flitigt använd i avel (speciellt på ägarens egna tikar). I en av hans kullar har 3 avlivats p.g.a allergi och det innan 3 års ålder

Men dessa är multichampions på utställning så det räcker väl enligt dem antar jag...
En annan uppfödare använder en kullbror och syster i avel där 1 avlivats p.g.a allergi och minst 2 andra lider av det...
Det är en användare här på buke som hade den som tvingades avlivas. Hon har nu köpt en ny RR-valp från friska linjer och en seriös uppfödare

(efter rek. från mig) och jag hoppas hon är nöjd med sin valp
Här har man som valpköpare ett stort ansvar att fråga om allergier och får man inte ett fullgott, trovärdigt svar så ska man leta vidare...
Tycker synd om de som köpare valp från sådana här uppfödare.