rid-/ländtäcke.

P

plasticdarling

hur kallt måste det bli innan ni använder det? och när använder ni det då, bara när ni ska skritta ut och så eller vid ''hårdare'' pass med?
 
Sjunker det under fem varma, så har jag täcke. Hästarna är helklippta. Om det regnar så har jag altid täcke, om det inte är sådär 20 grader varmt.

Rider mest utomhus, så då har jag täcket på hela tiden. Men om nån vill hålla det för mig, så tar jag gärna av det när hästen är varm. :)

Vid träning i ridhus har jag Golden stripe filt när jag skrittar fram och av.
 
Jag har inget ländtäcke till min häst. Det går bra ändå.
 
Ländtäcke brukar jag ha från oktober ungefär, när pållan har täcke annars o det börjar bli lite kallare/regnigt.
Nu om det är kallt, dvs runt 10 minus är KALLT brukar jag ha dubbla ländtäcken/ridtäcken. Eller ett täcke o en filt över. Beror lite på var jag ska rida. Ska jag bara skritta i skogen brukar det nog bli filten.
Sen om det regnar eller är blött/snö på trädgrenar o sånt i skogen har jag såklart ett vattentätt täcke överst iallafall.
 
Mitt vbl är klippt nu och fjordan bara spårklippt, så jag har länd/ridtäcke bara om det är riktigt kallt och/eller vid blåst/nederbörd. Då dom är helklippta har jag alltid rid/ländtäcke vintertid. :)
 
På orakade men ändå täckade pållen kör jag utan ländtäcke till -10 då åker filten på vid framskrittning.. Och är det mer så får den va på hela tiden. Stora hästen(känslig för kyla) har ländtäcke hela ridpassena när den har vintertäcke och när den är täckad med regntäcke så får den ha ländtäcke vid regn. Hur brukar du ha då?
 
använder ländtäcke i ylle samtidigt som jag sätter regntäcke på hästen ute under hösten tills de blir minusgrader då byter vi till ett fodrat ridtäcke från bucas och vintertäcke från rambo med hel hals.
hästen är hel klippt!
 
ja använde mitt i år redan i okt. då endast ett tund fleece..
 
Det är ju hellt beroende på hur kallt det är,hur hårt hästen går och framför allt om den är klipp eller ej!!
Att ha de för att det skulle vara snyggt är bara fånigt!! :bump:
 
Eftersom jag mest rider barbacka kan det bli liiite svårt att ha det. ;) men jag brukar rida med Yllefilt, som jag har knäppt framme (fast inte om pållan) fast det är jobbigt, för den håller alltid på O glider...
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
813
Utrustning Någon som kan säga hur deras storlekar ligger? Ska beställa ländtäcken till de tjejer som ingår i våra lag, och tycker catago verkar...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: Cambrie
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
711
Senast: ptr
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp