Rid-/ländtäcke till bomlös sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ynthe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 184
Y

Ynthe

Okej.. jag vet, jag är lite tidigt ute, men nu lutar det lite åt att jag tänker köpa en ny häst till sommaren, och tänker då använda min bomlösa sadel på den, om det är så att sadeln passar, och hästen trivs med den bomlösa sadeln :)
Tänkte då bara fråga av er som har bomlösa sadlar, av typen Torison, Barefoot o dyl, hur ni löst problemet med rid-/ländtäcke...

När jag använde min sadel på vintern, hade jag bara en filt som jag satt på och som låg över ryggen å hästen, men det känner jag inte var någon extremt lyckad idé, både ur praktisk och säkerhetsmässig synvinkel...

Så därför ja, vad använder ni?

//Ynthe

Sv: Rid-/ländtäcke till bomlös sadel

jag hade tur med mitt ländtäcke :) remmarna som man fäster i sadelgjorden sitter rätt långt ner på det, så det gick alldeles fin fint :) (har en torsion)
Däremot, när jag skulle prova ett ridtäcke till, (den största storleken på ridtäcke de hade i affären, large) så gick det inte alls, sadeln var för stor. men jag har en kompis som oxå har en torsion som kan ha sitt ridtäcke till...

så jag sammanfattar det väl så att det beror helt på ländtäcket/ridtäcket man har,,, prova..

:) :)

Vill man använda ridtäcke till Torsion så går det bra det också, om man tar "flärparna" som man fäster ihop framför sadeln och i stället trär in dem mellan själva sadeln och sitsen, där det är en glipa för framträet!

Jag har använt lädtäcke på bomlöst och det är inget problem :)

Annars så finns det speciella rid och ländtäcken från Torison som kan beställas som är speciallsydda..dom är faktiskt inte så tokiga..

Jag använder mitt vanliga ländtäcke... Fäster stropparna i stiglädren. Det går jättebra.

Jag fäster mitt ländtäcke i öglan på padden som stiglädrena går igenom, funkar bra och sitter som berget.Har en FF.

Syrran fäster sitt i sadelstropparna.Har en Knights.

Har en Barefoot. Fäster ländtäcket rint stigläderna, nemas problemas.

Ridtäcke fungerar ju som vanligt, knäpps framför sadeln. Fast jag får ha täcket mellan mig & sadeln på sidorna istället för under kåpan eftersom det är enkel kåpa på sadeln.

Ländtäcke använder jag inte.

Har en FreeForm.

Herregud, vilken gammal tråd ni har dragit upp!

Jag har iallafall löst det med mitt gamla ländtäcke, sätter man det i stigläderfästena funkar det utmärkt.

Du kan sy ett...
Det är inte så svårt.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
158
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
441
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 494
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?