Bukefalos 28 år!

Rida dräktig oregelbundet riden häst? Hjälp!

danilo

Trådstartare
Jag ska ev. bli medryttarhäst på ett paintsto som nu har stått i ca fem veckor. Under sommarhalvåret rids hon regelbundet, men nu under vintern blir det kanske 3 gånger/vecka, och hon ska alltså föla i april.

Jag vet inte alls mycket om dräktiga ston :crazy: , men vilken slags igångsättning och fortsatt träning är rimlig att tänka sig i hennes fall? Vad ska man tänka på när man rider ett dräktigt sto? Jag är hemskt tacksam för alla svar!
 
Sv: Rida dräktig oregelbundet riden häst? Hjälp!

Har själv 2 dräktiga ston, det ena stod pga skada hela sommaren så vi bestämde oss för att betäcka henne och hennes bästa kompis. Vill ju ha lekkompis till fölis i framtiden :D De ska båda föla i början av maj...

Har stoet stått ett tag är hon förmodligen både lite stel och ganska omusklad. Sätt igång lugnt men så regelbundet som möjligt. Mycket skrittjobb, gärna i skogen. Markarbete på töm både ute och inne är bra om man inte hinner eller vill rida varje gång. När hon kommer igång kan man köra lätta dressyrpass, lägga in trav och galopp osv. Motion i lagom dos är jättebra när de är dräktiga, däremot hade jag inte lagt in några kurser etc utan bara motionsridit. Givetvis förutsatt att stoet mår bra och graviditeten framskrider utan synbara komplikationer. Man måste lyssna på stoet... Några månader före det är dags är det sedan dags att trappa ner motionen men det brukar ge sig naturligt. De blir ju av nån konstig orsak tjocka och orkeslösa:D. Lycka till!
 
Sv: Rida dräktig oregelbundet riden häst? Hjälp!

vad kul med två stycken! :)

jag är nybörjare på western medan hon (hästen) är välutbildad i det. jag funderade på att ta några lektioner med henne, men det handlar ju mest om skritt och eventuellt trav, men alltså framför allt grunder och teknik. vad tror du om det, ifall man inte låter lektionerna bli så långa?
 

Liknande trådar

Avel Jag har funderat lite kring regeln i TR att dräktiga ston inte får tävla från månad fem och framåt. Är det någon som har någon idé kring...
Svar
10
· Visningar
1 377
Senast: Shaggy
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: Lyxzen
·
Avel Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 728
Senast: Nota
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 089
Senast: Moa092
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Försäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp