HJÄLP!!!!! FARLIGT DRÄKTIGT STO

Grejen är ju att vuxna alltid har ansvar över att se till barns och ungdomars bästa. Det är jättefint att du är plikttrogen och lojal med det du tagit på dig men vissa situationer kan bli farliga på en nivå som inte är försumbar. Som med hästar som visar med all önskvärd tydlighet att de inte vill. Den sortens hästar har de vuxna ett ansvar att se till att ungdomar inte skadar sig på och att den får den vård den behöver. Även om en jätteduktig kapabel tonåring tagit på sig ansvar.
därav så avvaktar vi för tillfället att rida stoet. Jag har inte hästarna bara för ridningen, som jag vet att andra i min ålder kan ha. Hon är en mycket bestämd dam, med klara åsikter och handlingar.
 
Hej! Jag har ett sto på hela 7 år! Hon väntar nu sitt första föl, bf: Maj 2021. Men nu har hon blivit farlig!! Och helt personlighetsförändrad!! Jag är 14 år och har ett stort ansvar för henne. Innan hon blev dräktig var hon hur snäll som helst! Men precis när hon blev dräktig blev hon lite tjurig, ville inte gå från gården (när hon rids framkommer det speciellt!!) Det är då hon är farlig. Först stegrade hon grovt, hon kunde lika gärna vält över. Sen antar jag att hon inte orkade stegra lika högt, så hon ”skuttade” nästan, men man ser att det är stegra hon försöker med 😅 Men här om dagen stegrade hon sådär grovt igen, har även haft svårt att kissa och kommer inte jättemycket när hon väl kissar. Hon var varit dräktig i 196 dagar exakt idag. Hon har även börjat bli tröttare än bara för någon vecka sen. Jag rider mindre än vad jag bara är ute å går med henne. När jag väl rider brukar jag gå halva biten, och hoppa upp när hon vet att hon är påväg hemåt, annars blir det en ren fara!! Hon har inte blivit riden jättemycket innan, bara av oerfarna som behandlat henne fel. Detaljer kan fås vid befrågningar.
Vill även säga att jag är en 110% orädd person, har aldrig i hela mitt liv varit rädd för o sotta upp på någon häst, hållt på med massa outbildade och andra farliga hästar, men henne vet jag verkligen inte hur jag ska hantera i nuläget.
(Jag rider henne endast barbacka, hon kan låna en sadel då å då när vi gör något speciellt men rider aldrig med den annars).

Men jag behöver verkligen hjälp med henne!! Vad ska jag göra?? Vad kan detta bero på?? Och hur ska jag hantera henne?? BEHÖVER ALL HJÄLP JAG KAN FÅ
Men gud, sluta rid hästen. Hon visar tydligt att hon inte vill. Det är oerhört viktigt att lyssna på sin häst speciellt eftersom hon är dräktig. Hästen rör sig förmodligen mer i hagen än vad du ser. Jag gissar att du inte sitter och glor på henne hela tiden hon är i hagen. Mys med henne och borsta henne istället och anpassa vad du gör med henne till vad hon vill och orkar. Det kan vara jobbigt för dom att vara dräktiga.
 
Men gud, sluta rid hästen. Hon visar tydligt att hon inte vill. Det är oerhört viktigt att lyssna på sin häst speciellt eftersom hon är dräktig. Hästen rör sig förmodligen mer i hagen än vad du ser. Jag gissar att du inte sitter och glor på henne hela tiden hon är i hagen. Mys med henne och borsta henne istället och anpassa vad du gör med henne till vad hon vill och orkar. Det kan vara jobbigt för dom att vara dräktiga.
somsagt har jag slutat rida henne i nuläget. Hennes hage är utanför mitt fönster så jag ser henne ganska så mycket. Nästintill hela tiden, hon går runt ytterst lite.
 
somsagt har jag slutat rida henne i nuläget. Hennes hage är utanför mitt fönster så jag ser henne ganska så mycket. Nästintill hela tiden, hon går runt ytterst lite.

Bra att du slutar rida henne nu. Upplever du att hon har diverse problem med underlivet eller liknande så ring ut en veterinär som får titta på henne. Jag har ett sto som kissar mindre men i fler omgångar när hon är dräktig och det börjar närma sig runt 2/3 av dräktigheten.
Jag har också mina hästar utanför fönstret men man ser ändå inte vad dom gör hela dagarna. Hon rör sig förmodligen mer än vad du tror. Du kanske skulle kunna ge lite mash med mkt vatten om du är orolig för att hon inte dricker tillräcklig och det finns risk för förstoppning.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 391
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 478
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 689
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 102
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp