Rida dräktigt sto

malinsnoops

Trådstartare
Hejhej!
Vad har ni för åsikt om hur man kan rida ett dräktigt sto? Hur mycket, hur hårt och hur långt in i dräktigheten? Vad är för och nackdelar med att rida stoet?
Hoppas på seriösa, ärliga svar. :laugh:

Sv: Rida dräktigt sto

Man får faktiskt lyssna på hästen jag har slutat rida mina i januari/februari det år dom ska föla sen sätter jag ryttare på när fölet är ca 1 månad. Någon hård träning är det inte frågan om utan att hålla igång hästen

Tyvärr kommer inte min ridas alls:( Hon skadade sitt bakben när hon va på betäckningen (fastnade i elrep och senorna fick stryk..) Annars hade jag promenad ridit till hon sa ifrån själv.
Men hon ser ut att vara rätt nöjd med att bara strosa i hagen:p

När mitt sto var dräktigt så red jag inte fösta månaden, har för mig att veterinären avrådde att rida innan det befruktade ägget fått ordentligt fäste eller hur det var (var ju faktiskt sju år sedan nu :crazy:)
Men sedan red jag henne tills hon hade ca två månader kvar. Men då red jag inte hårt. Mysiga uteritter och lite dressyr på banan kanske. Sedan gick vi promenader den sista tiden. Det är nog bara bra för dem att röra sig lite, tror inte det är bra att de ska stå i 11 månader. Ska man föda barn behöver man nog lite konditon ;)

inga problem med att märren rids, med förnuft.
undvik stress, transporter, nya miljöer/bakterier etc.
och ta det allt lugnare, för att bara ha mysiga promenader innan fölning.
Hästen är frisk, och mår bra av att röra sig med måtta.

Tyvärr kommer inte min ridas alls:( Hon skadade sitt bakben när hon va på betäckningen (fastnade i elrep och senorna fick stryk..) Annars hade jag promenad ridit till hon sa ifrån själv.
Men hon ser ut att vara rätt nöjd med att bara strosa i hagen:p

Vad trist, hoppas hon mår bättre tillslut.

Ni bekräftar lite det som jag tänker, att rida ut lite, kanske lite lätt träning på banan men inte mer. Hon har inte ridits sen hon blev dräktigt just för att det skulle hinna sätta sig. Nu ska jag flytta henne till ett annat stall och sätta igång henne försiktigt tänkte jag, mest ut och strosa just nu. Tror också det är bra att hålla igång så länge stoet visar att det känns bra.

Jo, det är lite tråkigt. Men jag är inte förvånad:grin: Hon är en riktig klumpfia. Finns det något hon kan snubbla på eller fastna i så ska hon dit. Men hon verkar otroligt nöjd med att bara stå och gäspa i hagen. Så det är bara att låta henne göra det.:p

Mitt sto visade ganska tydligt när hon inte ville bli riden mer under sin dräktighet.
Om jag inte minns fel så lät jag henne vara ca. 3 månader innan hon skulle föla. Innan dess var det mycket skritturer bara.

Jo, det är lite tråkigt. Men jag är inte förvånad:grin: Hon är en riktig klumpfia. Finns det något hon kan snubbla på eller fastna i så ska hon dit. Men hon verkar otroligt nöjd med att bara stå och gäspa i hagen. Så det är bara att låta henne göra det.:p

Haha, det låter lite som min dam det. Har aldrig haft ngn häst som skadat sig så mycket som hon, hon hittar allt som finns i en hage att göra sig illa på :(
Gissar att min kommer vilja stå och gäspa ganska snart med då hon har ändrat sig helt sen hon tog sig. Från att vara lite nervig och fullblodig till att bli en lat, gravid dam med värdighet :p

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Görel
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 447
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 931
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka