rida eller inte?

Lena

Trådstartare
Jag undrar om jag kan "rida" (skritta på lång tygel) min häst som är skadad. han har problem med att räta ut sitt ena framben = ojämn gång, men han verkar inte alls ha ont längre. Tidigare har jag bara lett honom i grimma eller tömkört litegrann, men det tycker han inte alls är lika roligt som att få bli riden. så fort man kommer upp på hans rygg lägger han öronen framåt och börjar glatt vandra. jag vet att han aldrig kommer bli en riktig ridhäst igen, men jag tycker att han gjort sig förtjänt av sin pension (21år). tror ni han kan ta mer skada av att bära runt på mig kanske en gång i veckan eller mindre?
 
Har hästen blivit undersökt av veterinär? Isåfall är det nog veterinären som bäst kan avgöra om hästen mår bra eller dåligt av att ridas.. Ring och fråga!
 
Låter som ett problem med tåsträckaren... Har veterinären kikat på honom? Har han inte ont så tror jag inte att det är några problem, men ta det lugnt, har han problem med att sträcka på benet så kan han lätt snubbla.
 
ni får kalla mig idiot, djurplågare eller vad ni vill, vi har nämligen inte haft ut någon veterinär som har tittat på honom. omständigheterna för det är så långa och invecklade att det skulle ta en evighet att förklara, men det grundläggande är att hästen inte är försäkrad och mina föräldrar (går själv gymnasiet=inga pengar) inte vill betala en distriktsveterinär för en häst som är över 20år och bara ska gå i en hage. *suck*
nu under sommaren har han vandrat mycket i hagen och har inte alls haft mycket problem med benen, men så fort det nu har blivit lite kallare så "stannar han av" och ena benet börjar svälla under knät. om han dessutom får stå inne i box under en dag så är han jättestel. Det var därför jag undrade om han skulle kunna skrittas eftersom han inte tycker det är särskilt roligt att bara ledas...
 
jag förstår att det kan va dyrt å så... men jag tror absolut att det iaf är värt att skramla lite och ta dit veterinären... så att hästen inte går och har ont liksom... fast nu vet jag ju inte om han har det, men det är knaske bäst å va på den säkra sidan...
 
jag tycker nog att du känner din häst.
det kan ju vara ålderkrämpor,

har han varit skadad i knäet innan?
jag har brutit benet för längesen men det gör ont om det är dåligt väder, kallt osv..inget farligt.
vid de flesta skador är det bättre att hålla igång än att stå i sjukhage som veterinärerna älskar att säga..suck*

rid du ut två dagar i veckan när det är lite bra underlag..
tömkörningen kan ju gras roligare med hjärngympa. fråga på nh forumet.
lycka till o ta väl hand om din gamling. tips, värmande bandage kan hjälpa..över natt o så. fast knäet e ju svårt.
 
jag vet inte om han har haft problem med knäna under tidiagre år, men han tävlade mycket i hoppning tills han började vägra. det var efter det som vi köpte honom. Senare har vi fått veta att den hings han är efter sälv hade dåliga leder när han blev äldre så det kan vara något därifrån.
Jag har provat att linda, men som du sa är knät väldigt svårt. de nätter det sitter kvar riskerar han dessutom att klia upp sår på benen då jag tagit bort lindorna. Han börjar nämligen klia jättemycket just efter att lindan tagits bort... :confused:

OBS!!! (till alla som svarat) jag har försökt att få ihop pengar till veterinär, men distriktveterinären har minst 6mil till våran gård (= hög resekostnad) och ingen i familjen tycker att det spelar någon roll om en veterinär känner igenom hästen då de oftast bara kan säga att hästen är halt och var hältan sitter...(två hovslagare och andra hästmänniskor runtomkring har kollat men inte kunnat säga vad det kan vara)
De dagar jag har tjatat lite väl mycket :o har familjen börjat säga att vi borde slakta honom och det vill jag VERKLIGEN INTE så länge han själv har livsgnistan tänd...
 
Kan du inte ta och gå ut på promenad med din häst så att han får röra sig ordentligt, fast utan ryttare?
 
Jag tror jag någonstans i mina tidigare inlägg här har skrivit att jag naturligtvis KAN gå ut och leda hästen. tyvärr är det dock så att hästen själv inte alls tycker det är lika roligt, oftast brukar det sluta med att man nästan får "dra" hästen framåt om man inte går mot stallet... :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 038
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp