Rida en nyligen vaccinerad häst?

M

mystar

Det är så att jag håller på att grundvaccinera min häst, och imorgon ska hon få sin andra spruta (fick den första för 5 veckor sen) å nu undrar jag om jag kan rida henne imorgon efter att hon fått sprutan eller om hon ska få stå?..vad har ni gjort när era hästar blivit vaccinerade?
 
De ska ta det lugnt i 1 vecka efter vaccinering ungefär. De får inte bli svettiga.

En del kan ju bli lite stela/lätt febriga de första dagarna efter vaccination (aldrig hänt mig dock), så det beror ju på hur din häst är imorrn.

Jag brukar skritta i några dagar innan jag rider på som vanligt igen.
 
okej, tack så jättemycket för svaret :bow:,

då får hon nog stå imorgon..
 
Jag frågade min veterinär hur det var med ridning efter en vaccination. Han sa att förr var det väl vanligare att hästarna blev lite dåliga efter vaccinationen, men med dagens preparat hada han inte hört talas om någon som reagerat. Om hästen är dålig så ska men ta det lugnt men det är ju individuellt. Allmänna rekommendationen är väl att de inte ska ansträngas de första dagarna efter sprutan.
 
Vaccinerade nyligen min häst, och frågade veterinären (igen!), bland annat eftersom det alltid kommer olika svar på den typen av frågor här på Buke. Svaret jag fick var för det första att hästen självklart skall vila om den på något sätt verkar påverkad av vaccineringen (feber, hängig, stel osv). Är hästen opåverkad går det bra att rida, men ingen "tävlingsmässig" ansträngning (typ hårt dressyr- eller hopp-pass, eller ansträngande terrängritt osv) på 4 dagar. Men att ta en tur i skogen i fler gångarter än skritt är OK!

Om hästen blir svettig eller ej är inte någon riktigt bra måttstock på hur mycket hästen ansträngt sig. Min islandshäst med 6-7 cm päls blir svettig av att skritta i en uppförsbacke ifall det är milt ute, men kan gå ett medelhårt dressyrpass utan att svettas om det är kallt...
 
Min veterinär sa att han bara skulle skrittas i 3 dagar, sedan kunde han gå som vanligt.
Fluff
 
Okej, jag håller med sig där ang svettningen, min häst är en nordsvensk som går på lösdrift, hon har därmed en ganska tjock päls (sen ut som en teddybjörn :love:) och att rida henne (eller låta henne gå i hagen) om det är milt ute utan att hon blir svettig är ganska svårt, men jag antar att folket menar att man inte ska träna dom så hårt att dom börjar svettas pga av ansträngningen.

men vi får väl se hur det ser ut efter vaccinationen idag, sist märktes det inget annorlunda på henne efter sprutan, hon var lika pigg och glad som vanligt.

tack för alla svar :bow:
 
Man brukar säga att hästen inte ska hårdträna dagarna efter. Givetvis ska den vila om den mår dåligt men annars skulle jag rida ett lättare pass dagen efter eller ta en lugn skogstur. Själv anser jag att vi "hobbyryttare" har ganska svårt för att träna hästarna hårt! Hårt går en trav el galopphäst i träning eller en fälttävlanshäst men en vanlig ridhäst? Nä! :D

Skritta några dagar för säkerhets skull och rid sedan på tycker jag! :cool:
 
Jag skulle ju bara skrittat i ungefär en vecka efter, för man sprutar ju in antigener(tror jag de kallas?) som är försvagade, man ger den "sjukdomen" om man säger så och om man då "hårdtränar" så måste ju kroppen lägga sin kraft på träningen istället för att försvara sig mot vaccinet. Så fick vi lära oss i skolan.
 
Jag frågade veterinären detta när hon var ute och vaccinerade min häst. Hon sa att det går alldeles utmärkt att skritta, det viktigaste är att inte hästen blir svettig.
 
Min veterinär brukar alltid säga att man ska ta det väldigt lugnt i tre dagara efters sprutan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 637
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
672
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 446
Senast: Roheryn
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
887
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp