rida flera gånger per dag?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare isan_love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 571
I

isan_love

hej! jag undrar om man kan göra det, rida flera gånger per dag?
Det är nämligen så att sist jag skulle rida lektion så var hon så grymt pigg, jag kunde inte ens trava utan att hon skulle hoppa, larva och skutta runt :S
Tänkte att det kanske kan hjälpa om jag skrittar henne lite på morgonen så hon blir av med den värsta överskottsenergin, lektionen är på kvällen.

Eller finns det någon annan anledning till larvet tror ni? hon brukar bli mkt bättre mot slutet av passet och gå i en helt okey form :) så jag gissar på överskottsenergi..
Hon har ju inget foder nu när de har gått på sommarbete så det kan inte bero på det..
I vanliga fall rider jag i skogen (ibland dressyr) ca 5 gånger/ vecka.

alla tankar och ideer är välkommna :)

Sv: rida flera gånger per dag?

en häst med bra kondition klarar lätt av ett lättare pass och ett hårdare pass på samma dag. hästar med mindre bra kondition får man kanske minska ner till ett skrittpass och ett normalt pass per dag. Vissa hästar jobbar bättre under kortare pass, därför rider en del två gr/dagen
Att skritta ut med hästen på vilodagen är nästan bättre än att den står helt.

När jag har tid så lägger jag två pass om dagen, oftast ett lugnare pass i skogen :)

med tanke på överskottsenergin, hur har hon det med utevistelsen, stor eller liten hage? kuperat el. slätt? en liten, slät hage kan oxå göra att hästar har för mycket energi över

hoppas de löser sig för er!

Sv: rida flera gånger per dag?

okey men då borde det gå bra alltså:)

hagen är stor och rymlig med lite skog i kanterna :) så tror inte det beror på d

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 981
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 183
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej Bukefalos! Nu är min häst dålig igen! Hade kotledsinflammation båda fram för ca 7 månader sen som den blev helt friskförklarad... 2 3
Svar
46
· Visningar
6 685
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022