rida fram bakifrån

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Gauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 529
G

Gauti

Ser att det är många på detta forum som inte riktigt förstår att man rider fram hästen i form bakifrån och inte ifrån tygeln. Att samling kommer bakifrån och inte framifrån.

Så tänkte att nån villig själ kan förklara exakt hur man rider fram hästen i form, så den får med bak & allting samt går fint på tygeln & i rätt form. Hur den samlar sig på korrekt sätt & vilka övningar man kan ta till för att hela hästen ska gå som den ska :rofl:

Tack :) Jag själv har ingen bra förklaring till detta & behöver själv hjälp med formen på hästen just nu, sååååå tjurig är min pålle för tillfället... tappat tölt & alltihopa, så med form kommer den nog tillbaka, när baken & allting funkar. Så hur får man fram hästen samlad och fin genom att få fram den bakifrån utan att ta i tyglarna och trixa och jocksa där framme på hästen.

Sv: rida fram bakifrån

Jag ska egentligen inte säga något, är ganska ny i detta...
Men jag har undrat samma sak, och fått många tips på dressyr- och barockforumen.
Sen tycker jag Reinyr Adalsteinsson beskriver det bra i sin bok...
Min tanke nu då jag ska börja kräva lite mer, är att börja med lösgörande övn, tex lång-låg, volter. Sedan skänkelvikn, för att gå över till öppna/sluta(samlande). Tempoväxlingar.
Så har jag tänkt, alltså med dressyrens hjälp få hästen att jobba i en bra form. Har gjort allt detta från marken, och börjar kunna göra lite uppsuttet också. Vad tror du om ett sånt upplägg?

Senast ändrad:

Det lät som ett bra upplägg på ett ridpass, ska ta ditt tips med att fråga på dressyr forumet :idea: Dom har säkert en massa bra tips och idéer.
Svårt detta med samling bakifrån osv, även fast man förstår någorlunda, så är det jättesvårt att göra rätt med min häst :( Eller så fattar jag inte riktigt hur man ska göra... Så om nån har nå tips, på hur man får hästen att samla sig bakifrån så skriv. Alla tips är välkomna!! Måste få med denna rumpa och få han att släppa i sidorna & gå i form... så hjälp!! :)

klurigt att förklara...

Jag är ingen jätteexpert på området, men om din häst har tappat tölten så skulle jag inte börja med form. Jag skulle börja med att hitta alla gångarterna och se till att de är taktrena. Först därefter skulle jag arbeta på form. Därmed inte menat att hästen ska få gå precis hur den vill, men jag ställer inte lika hårda krav på form.

Börja med att få över mer vikt på bakdelen, t.ex. skritt på lång tygel & drivning med säte, galopp på plan mark för att få med baken. Gör lite lösgörande övningar, arbetstempo trav, volter, serpentiner, sidförflyttningar. Variera med "kravlös" ridning där ni bara har kul t.ex. galopp rejs med polarna i skogen, hoppning etc.

Gå sedan vidare till att samla upp hästen, inför tölt t.ex. små mjuka halvhalter medans du driver med sätet och kramar om mjukt med skänklar. Det ska kännas som om hästen blir flera meter kortare och går mer "upprätt" (svårt att beskriva...) När hästen är samlad, sluta med halvhalterna och driv för att länga steget i "vanlig" skritt. Repetera. När du har gjort det här ett par gånger kan du gå över till att samla mot "skritt-tölt" och därifrån hittar du tölten.

Finns många fler övningar att göra, men det var åtminstone ett par. :)

Håller i princip helt med cristobal. Är svårt att bara säga hur man gör i ord. Det är därför jag hade hoppas att min dressyrtråd skulle få vara kvar så man hade kunnat se hur alla duktiga islandshästryttare rider sina isisar, men så blev det inte :( Jag gör i alla fall ett försök med att förklara hur jag skulle göra.
Börja med att låta hästen mjuka upp på lång tygel sedan arbeta hästen i skritt på volter och även göra skänkelvikning, öppna, sluta. Massor med halvhalter och kontrollera att hästen lyssnar på små hjälper. Gå över i trav och arbeta på samma sätt. Sedan kan du prova att galoppera ett par steg - sedan halt - galoppera ett par steg - halt osv. Lägg in en ryggning då och då. Känn att kraften börjar komma bakifrån och samla samtidigt upp dvs låt honom inte springa ifrån dig. Om du inte har någon kraft alls i början så kan det vara bra att ta något varv i galopp, då piggnar de flesta hästarna till :D

Rena gångarter tycker jag man sällan får utan att hästen går i bra form (dock krävs sällan perfekt form). Min erfarenhet är att först kommer form sedan bra gångarter. I alla fall om man inte rider naturtöltare utan sådana som man måste arbeta lite mer med... :smirk:

Givet att din häst inte har slutat tölta pga att han/hon har ont så kommer säkert tölten tillbaka. Mitt bästa tips för det är att arbeta på volt i långsam med energisk skritt - skritta nästan på stället men fortsätta driva med säte och skänkel - släpp sedan fram men fortsätt driva och håll kvar samlingen - oftast resulterar detta i en fin kontrollerad tölt.

Håller även med annax om vikten att variera med kravlös ridning (något som jag har insett att jag har svårt för...)
Lite svårt att beskriva men jag hoppas du får en idé om vad jag menar i alla fall.

Detta är nog en toppentråd för Freyja_bus :D
försök få hit henne vetja, finns nog ingen annan här som kan förklara med ord det hon vill ha sagt!

Att samla hästen kräver ju att både häst och ryttare klarar av det. Hästen måste vara förberedd med muskler och utbildning, ryttaren måste ha koordination och balans för att faktiskt kunna rida hästen till samling.

Det finns ju en orsak till att många hästar går sååå mycket finare med en duktig instruktör på ryggen när man går kurser ;)

Tänker att det är viktigt med hur man jobbar med sitsen för att kunna få med bakdelen, och då fann jag en gammal tråd här i forumet, som heter "Sätesdrivning". Hmmm, det gjorde jag i natt, hoppas jag minns rätt nu.

att gör en volt med band eller cavalettibommar så du får ett extra stöd på inner´n, jobba sedan mkt med skänklar, säte och lednade tygeltag, det kan ta ett tag ge inte upp och jobba från skritt...
Innertygeln? Vill du verkligen ha ett stöd där och varför?

Aah, mindes fel. Så här ska det vara.
Hittade en intressant gammal tråd som heter 'sätesridning', där sambaengi beskriver väldigt bra hur man med sätets hjälp jobbar, och därmed kan få med sig baken på hästen, vilket kan leda till att hästen går bättre i form.
Jag sökte på töltfattning, om det inte går att hitta den tråden...

Senast ändrad:

Man kan jobba med ledande tygeltag för att få hästen lösgjord. Det betyder ju inte att man erbjuder ett stöd i innertygel, man får jobba intermittent med den, bara om det behövs.
Ett bra sätt att rida fram på. Och att fokusera på vikthjälper, och att låta hästen finna sin balans med ryttare. Har funkat för mig, men viktigt att inte bli hängande i innertygeln..

*KL*
:) här kommer jag!

Samling är en stor, svår och viktig del av arbetet med hästar. Målet för de flesta är att skapa en hållbar häst, som klarar av att bära sig själv. Beroende på hur man väljer att se på samling, så kan man välja olika sätt att uppnå det på. Jag har hittat min väg, som jag tror helt och fullt på, eftersom det tar hänsyn till hur hästen fungerar fysiologiskt. Som många säkert redan vet, är detta sätt AR. Men jag kan inte säga att jag hängivit mig helt åt AR, men jag tar mycket gobitar därifrån och mitt tänk stämmer väl överens med det tänk som är presenterat i AR.

Så. Grundtanken är att samling alltid kommer bakifrån. Om man försöker uppnå samling med tygelns hjälp, kommer det enbart resultera i en falsk samling, där hästen knäcker av någonstans i överlinjen och/eller fuskar med vinklingen av bäckenet och placering av bakben. Samling sker alltså genom att hästen träder in under sin egen tyngdpunkt, och genom vinkling av bäckenet.

Jag rider alltid min häst något böjd och ställd, så att det alltid finns en insida och en utsida att arbeta med. Enda gången jag "rakställer" hästen är på volt, då hästen spårar. Eftersom jag alltid har en utsida och en insida att jobba med, så kan jag påverka samlingen på ett helt annat sätt, än om jag försöker rida en "rakställd" häst på ett rakt spår (anledningen till att jag skriver "rakställd" är för att en häst inte kan gå helt rakt i hela kroppen på ett rakt spår).

Så, hur börjar man? Det första arbetet består av att befästa en lång och låg form hos hästen. En del hästar hamnar här i framvikt, men oftast lyckas de hitta balans efter ett tag. Denna delen av träningen är den mest grundläggande och en väldigt viktig del av arbetet. Det handlar nämligen om att träna och stärka hästens överlinje, och se till så att hästen lär sig hur den ska bära upp den, utan att knäcka av någonstans. Detta arbetet sker till en början från marken (allt nytt lärs in från marken först), där man har större möjlighet att påverka hästen och se om det blir rätt/fel. Det som många gör fel på här, är att låta hästen gå i en felaktig lång/låg form, med huvudet för lågt/ihoppressat eller för högt. Det är viktigt att stå bredvid och lära sig känna och se när det blir rätt. Lägg handen på ryggen och för huvudet neråt/framåt (nosen ska vara framför lodrät vinkel), och känn hur ryggen höjs. Behåll den formen och jobba med "böjd rakt fram", där hästen, precis som det låter, går ställd och böjd på ett rakt spår. Efter det kan du ta in hästen på volten, flytta fram resp. bakdel växelvis, och rakställa på volten (dvs. spåra). Här är det viktigt att du håller rätt position till hästen. Då du vill flytta en del, vänder du din kropp mot den delen. När du vill att hästen ska följa dig på volten (du går på insidan) vänder du din överkropp något innåt.

Nästa steg kan vara att börja aktivera bakdelen genom öppna och sluta. Gå korta sträckor öppna - böjd rakt fram - sluta osv. Här är det viktigt att den långa/låga formen fortfarande fungerar! Sedan kan det vara dags att lära hästen att flytta bakbenen på kommando, inför travarbetet. Ställ hästen i korrekt form längs en vägg/staket. Peta på innerbakben med spöt, och lägg gärna till ett ljud. När hästen lyfter benet, berömmer du. Sedan berömmer du när hästen för bakbenet något framåt, och sätter ner det. Målet är att hästen ska sätta bakbenet snett inunder sig, vid sin egen tyngdpunkt. Detta brukar gå ganska snabbt att lära in, om man hela tiden berömmer framstegen, och inte berömmer om hästen gör sämre än den har presterat innan. Hästen ska stå helt still i denna övning. När det sitter på båda benen, tar du in hästen på en liten volt, där du hela tiden kan gå med och nå hästens bakben. Först i skritt, och sedan i trav. Du vill här att hästen ska börja traven med inner bakben. Ha en lång tygel (alt. repgrimma o rep), behåll hästen i samma långa/låga form, och starta traven genom travkommando från bakbenet. Den här övningen är väldigt rolig, eftersom man snabbt ser esultat. Det syns tydligt hur hästen tar i med hela kroppen, ryggen höjs, och i och med bakbenskommandot placerar hästen innerbak under sin tyngdpunkt, och skapar en slags samling. Hästens hals/huvud lyfts upp lite grand, men den långa överlinjen behålls. Vanligt är att hästen stannar efter några steg, eftersom det blir så jobbigt.

När du tränar det här uppsuttet, så är det viktigt att tänka på att inte störa hästen för mycket. Skänklarna ska användas var för sig, och du påverkar innerbak genom att lägga till inner skänkel då hästens inner fram är i sitt bakersta läge. När jag först lärde mig detta så tänkte jag "herregud, hur ska det gå, jag använder ju båda skänklarna samtidigt hela tiden! Men hon menade att lägger man till båda skänklarna på en gång, så ska hästen ställa sig i en levad! Så det var bara att träna på...
Tyglarna kan vara ganska lösa, och du ska inte ha någon häst alls i handen. De fungerar endast som en ram inom vilken hästen får gå. Halvhalter existerar inte! Ställning och böjning sker genom säte och skänkel, och genom att du vrider överkroppen (och då följer ju tyglarna/händerna med).

De övningar jag har beskrivit här, är de mest grundläggande. När man kommer längre, så börjar man jobba mer med samlingen genom tex öppna/sluta förvänt och diagonalt, galopp arbete, halva steg- piaff osv. Mer om dessa övningar kan ni läsa på www.ridkonst.nu.

Lycka till allihop, och tänk på att det är ett långsiktigt arbete!

Lycka till! Julia:banana:

Tack för alla bra svar, förstår lite bättre nu & ska börja träna, träna, träna :) men det kommer nog att ta tid, men man har ju all tid i världen så, inge bråttom alls :banana:

Kanonbra svar! Har skrivit ut det...
Men hur tänker du kring detta med halvhalter?
Är du principiell motståndare, eller menar du att sådana halvhalter man normalt ser - att de är felaktigt utförda? (Då tänker jag på detta driva - förhållning som man lär sig på ridskolor, och att det kanske inte bidrar till en ärlig samling)
Första året för mig på ridskola var jag övertygad om att en halvhalt var lika med att dra till i tyglarna...

*KL*
:) här kommer jag!

Samling är en stor, svår och viktig del av arbetet med hästar. Målet för de flesta är att skapa en hållbar häst, som klarar av att bära sig själv. Beroende på hur man väljer att se på samling, så kan man välja olika sätt att uppnå det på. Jag har hittat min väg, som jag tror helt och fullt på, eftersom det tar hänsyn till hur hästen fungerar fysiologiskt. Som många säkert redan vet, är detta sätt AR. Men jag kan inte säga att jag hängivit mig helt åt AR, men jag tar mycket gobitar därifrån och mitt tänk stämmer väl överens med det tänk som är presenterat i AR.

Så. Grundtanken är att samling alltid kommer bakifrån. Om man försöker uppnå samling med tygelns hjälp, kommer det enbart resultera i en falsk samling, där hästen knäcker av någonstans i överlinjen och/eller fuskar med vinklingen av bäckenet och placering av bakben. Samling sker alltså genom att hästen träder in under sin egen tyngdpunkt, och genom vinkling av bäckenet.

Jag rider alltid min häst något böjd och ställd, så att det alltid finns en insida och en utsida att arbeta med. Enda gången jag "rakställer" hästen är på volt, då hästen spårar. Eftersom jag alltid har en utsida och en insida att jobba med, så kan jag påverka samlingen på ett helt annat sätt, än om jag försöker rida en "rakställd" häst på ett rakt spår (anledningen till att jag skriver "rakställd" är för att en häst inte kan gå helt rakt i hela kroppen på ett rakt spår).

Så, hur börjar man? Det första arbetet består av att befästa en lång och låg form hos hästen. En del hästar hamnar här i framvikt, men oftast lyckas de hitta balans efter ett tag. Denna delen av träningen är den mest grundläggande och en väldigt viktig del av arbetet. Det handlar nämligen om att träna och stärka hästens överlinje, och se till så att hästen lär sig hur den ska bära upp den, utan att knäcka av någonstans. Detta arbetet sker till en början från marken (allt nytt lärs in från marken först), där man har större möjlighet att påverka hästen och se om det blir rätt/fel. Det som många gör fel på här, är att låta hästen gå i en felaktig lång/låg form, med huvudet för lågt/ihoppressat eller för högt. Det är viktigt att stå bredvid och lära sig känna och se när det blir rätt. Lägg handen på ryggen och för huvudet neråt/framåt (nosen ska vara framför lodrät vinkel), och känn hur ryggen höjs. Behåll den formen och jobba med "böjd rakt fram", där hästen, precis som det låter, går ställd och böjd på ett rakt spår. Efter det kan du ta in hästen på volten, flytta fram resp. bakdel växelvis, och rakställa på volten (dvs. spåra). Här är det viktigt att du håller rätt position till hästen. Då du vill flytta en del, vänder du din kropp mot den delen. När du vill att hästen ska följa dig på volten (du går på insidan) vänder du din överkropp något innåt.

Nästa steg kan vara att börja aktivera bakdelen genom öppna och sluta. Gå korta sträckor öppna - böjd rakt fram - sluta osv. Här är det viktigt att den långa/låga formen fortfarande fungerar! Sedan kan det vara dags att lära hästen att flytta bakbenen på kommando, inför travarbetet. Ställ hästen i korrekt form längs en vägg/staket. Peta på innerbakben med spöt, och lägg gärna till ett ljud. När hästen lyfter benet, berömmer du. Sedan berömmer du när hästen för bakbenet något framåt, och sätter ner det. Målet är att hästen ska sätta bakbenet snett inunder sig, vid sin egen tyngdpunkt. Detta brukar gå ganska snabbt att lära in, om man hela tiden berömmer framstegen, och inte berömmer om hästen gör sämre än den har presterat innan. Hästen ska stå helt still i denna övning. När det sitter på båda benen, tar du in hästen på en liten volt, där du hela tiden kan gå med och nå hästens bakben. Först i skritt, och sedan i trav. Du vill här att hästen ska börja traven med inner bakben. Ha en lång tygel (alt. repgrimma o rep), behåll hästen i samma långa/låga form, och starta traven genom travkommando från bakbenet. Den här övningen är väldigt rolig, eftersom man snabbt ser esultat. Det syns tydligt hur hästen tar i med hela kroppen, ryggen höjs, och i och med bakbenskommandot placerar hästen innerbak under sin tyngdpunkt, och skapar en slags samling. Hästens hals/huvud lyfts upp lite grand, men den långa överlinjen behålls. Vanligt är att hästen stannar efter några steg, eftersom det blir så jobbigt.

När du tränar det här uppsuttet, så är det viktigt att tänka på att inte störa hästen för mycket. Skänklarna ska användas var för sig, och du påverkar innerbak genom att lägga till inner skänkel då hästens inner fram är i sitt bakersta läge. När jag först lärde mig detta så tänkte jag "herregud, hur ska det gå, jag använder ju båda skänklarna samtidigt hela tiden! Men hon menade att lägger man till båda skänklarna på en gång, så ska hästen ställa sig i en levad! Så det var bara att träna på...
Tyglarna kan vara ganska lösa, och du ska inte ha någon häst alls i handen. De fungerar endast som en ram inom vilken hästen får gå. Halvhalter existerar inte! Ställning och böjning sker genom säte och skänkel, och genom att du vrider överkroppen (och då följer ju tyglarna/händerna med).

De övningar jag har beskrivit här, är de mest grundläggande. När man kommer längre, så börjar man jobba mer med samlingen genom tex öppna/sluta förvänt och diagonalt, galopp arbete, halva steg- piaff osv. Mer om dessa övningar kan ni läsa på www.ridkonst.nu.

Lycka till allihop, och tänk på att det är ett långsiktigt arbete!

Lycka till! Julia:banana:

Visste att du skulle kunna förklara dig lika bra som alltid :bow:
alltid lika intresann läsning, UNDERBART!

Är du principiell motståndare, eller menar du att sådana halvhalter man normalt ser - att de är felaktigt utförda? (Då tänker jag på detta driva - förhållning som man lär sig på ridskolor, och att det kanske inte bidrar till en ärlig samling)
Första året för mig på ridskola var jag övertygad om att en halvhalt var lika med att dra till i tyglarna...

Halvhalterna får man inte igenom genom att dra i tyglarna, dår får man bara en häst som man drar i munnen på :angel:

Jag försöker få igenom halvhalterna genom sitsen på hästarna jag rider, och man oftast mkt bättre gensvar och mer alert häst om man inte drar den i munnen...

är så jag ser det iaf, men sen är jag ganska mkt för att rida loss hästen med sits och skänkel, medans man har handen som en riktlinje mer..

är inte direkt bra på att förklara :angel:

Man kan jobba med ledande tygeltag för att få hästen lösgjord. Det betyder ju inte att man erbjuder ett stöd i innertygel,

Men det var just det Ninni skrev; " så du får ett extra stöd på inner´n, jobba sedan mkt med skänklar, säte och lednade tygeltag.."
Och det är det jag inte förstår riktigt.

För mig så böjs hästen lämpligast och i första hand för inner skänkel, för jag vill ju ha ridning mot ytter tygel. Inner tygel används så lite som det går. Att rida hästen bakifrån är för mig att framför allt fokusera på MIN sits och skänklar, för att få hästen att aktivera bakdelen och därmed bjuda fram till bettet så att det är hästen som faktiskt tar kontakten. Man ska inte behöva korta/ länga tyglarna hela tiden - rätt längd och hästen bör finna sitt utrymme däremellan.

Men har man då en hand som liksom petar in och påverkar bett/ framdel så är risken stor att den bromsar hästen som inte kommer att vara riden bakifrån och fram. Det är grymt svårt att "peta rätt" i det läget; exakt rätt tidpunkt, rätt tryck, och rätt säte för detta.

Sen så är detta det ideala för mig, men det innebär inte att vi dansar fram varenda pass ... :o
(Och nog brukas tyglarna, mera än jag skulle önska).

Tack!
Jag har använt mig av halvhalter många gånger tidigare. Halvhalter i den mening att jag tar en enkel förhållning, "driver fram mot tygeln", släpper efter osv. Jag tyckte då att jag var ganska bra på halvhalter, och att jag inte drog hästen i munnen på något sätt.

När jag senare gick min första kurs i AR fick jag lära mig att halvhalter var förkastliga. Jag blev först lite paff, för hur i all världen skulle man kunna samla en häst utan halvhalter?! Jag tänkte att om jag driver med sätet, så måste jag ju bromsa upp någonstans och "fånga upp" hästen i läget mellan drivningen och bromsningen, så som de flesta har lärt sig någon gång i livet. Men icke...

Om man istället kan lära hästen att träda in under sin tyngdpunkt och vinkla bäckenet enbart med sits och skänkel, så behöver man faktiskt inte "fånga upp" hästen på samma sätt. Genom att samlingsgraden ökar, så bromsar hästen upp sig själv (genom signal från sätet). Målet är att hästen ska vinkla bäckenet då ryttaren vinklar/fäller sitt bäcken. Ridningen ska ske i harmoni, där hästen följer ryttarens kropp. Då behövs inga händer som samlar upp, eller plockar. De ska endast fungera som en ram, och kan även liknas hästens bogar.

Det här med att plocka i tygeln för att få hästen att lossna är också en sån där grej. Varför ska det plockas och plockas i tygeln? Man stör ju bara hästen! Om hästen inte går avslappnat i rätt form, så kan man knappast åtgärda det genom att plocka. Att ha stöd i tygeln är ingenting att eftersträva... vad som är att eftersträva är en häst som hittar formen genom en aktiv bakdel. När jag hade kommit till det läget med min Freyja, så var det fantastiskt. Så fort hon kom i fel form med frampartiet, så förstod jag att hon tappat något i baken. Detta kunde jag korrigera enbart med att lätt placera spöt på bäckenet, och att lägga till skänkeln i rätt läge.

Det låter väl underbart, gör det inte? Att vara i total harmoni och balans... och nej, det är inget jag upplever varje dag (förövrigt så har jag ingen häst för tillfället), men bara en gnutta av det här någon gång, kan få mig att vilja fortsätta!

//Julia

Jag tror att Ninni menar att du får ett stöd av den uppbyggda volten, att hästen vet vart den ska gå. Du rider alltså runt utsidan av en uppbyggd volt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 741
Senast: Emuliiaa
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 227
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 860
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025