Rida halvblod

En häst på 165 cm väger väl ungefär 600 kg, alltså skulle en sådan klara 120 kg enligt 20 procent av viktenregeln.
Beror helt på hästen. Vet ett halvblod på 168cm med en vikt på 560kg och ett halvblod på 170cm som vägde 640kg (på våg).
Så höjden spelar ingen roll, här var skillnaden i höjd bara 2 cm.

Sedan är det ju inte vad ryttaren väger naken på våg utan med utrusning ala jocky vägning + hästens eventuell övervikt (som många av hobbyhästarna bär på).
 
Mitt ädla halvblod med nätt kropp, långa ben vägde drygt 630 kg
Han bar mig lätt och jag vägde drygt 120 kg men jag rider lätt och balanserat.
Hade aldrig problem med balans, rygg eller obehag.
Jag var orolig för det och hade ute folk som behandla honom men han var helfin i kroppen varje gång.
 
Tror nog ofta det är utrustningen som ger problem innan vikten egentligen gör det. Dvs att det är felfördelning av vikten tex pga att man inte riktigt får plats i sadeln som orsakar problem snarare än tyngden i sig. Har för mig att jag sett någon studie om det också, men kommer tyvärr inte ihåg var.

Jag skulle inte sätta upp någon tyngre än runt 85 kg på någon av mina hbl på mellan 160-165 men båda har kort rygg, 17” sadlar och är ganska lätta i modellen samt att de är vana med mig som inte är jättetung.

Det beror självklart på ryttarens kroppsform och balans och finns så klart halvblod som utan problem bär runt på människor som är betydligt tyngre men för någon som är mycket tyngre än strax över tresiffrigt finns det nog rent krasst hästraser som är bättre lämpade än dagens lätta, långbenta och kortryggade swb om man generalisera grovt. Det finns ju andra raser av halvblodstyp som är lite kraftigare och har plats för längre sadlar så att man åtminstone slipper problemen med att hitta sadlar som man får plats i utan att de blir för långa för hästen.
 
Kan du länka till den den studien? Det verkar konstigt att studier rekommendera något så bestämt. Vanligen brukar de vara mycket försiktiga med generella slutsatser, det måste vara ett enormt material av hästar/ponyer för att kunna uttala sig så bestämt. Det är också konstigt att det finna en fast gräns där alla hästar visar rörelsestörningar, hur mycket de klarar att bära varierar med kondition, muskling och hur de är byggda. Ras kan spela roll. Hur avgjordes rörelsestörningen förresten?
https://veterinaryrecord.bmj.com/content/182/11/305
 
Ja precis. Men med rätt omfattande mätningar på hästarna när de var under ryttare jämför med andra studier på ämnet.

Hur menar du då ? Jag tycker nog att en pilotstudie med 6 hästar och 4 ryttare inte säger så mycket . Jag tycker nog enl tidigare studier som gjorts att det är vettigt att ha en generell tumstock - enligt tidigare studier är det bla Max 1/6 av hästens vikt, totalvikt inklusive utrustning.

Dock handlar ju massor om vad för arbete som ombeds av hästen under ryttare. Att gå med tung vikt rakt fram många mil per dag i lugnt men varierat tempo är ju inget problem väl bevisat , som konkret exempel i sammanhanget för en häst som är i god kondition och van vid det arbete den utför.

Det blir rätt missvisande att gå på den studie du hänvisar till som helt ny studie tex och förenklat att den skulle påvisa ett fynd som gäller rent allmänt .

Vilka är de 6 hästar som deltagit i studien ? Och vilka ryttare i kombo ? Som exempel på varför en så liten studie inte riktigt blir kvalitativ .
 
Senast ändrad:

Som jag trodde, jag kom inte åt själva pilotstudie utan att betala men läste frågor och svar om den. Bland annat denna.

Källa http://nationalequineforum.com/qa-w...-pilot-study-rider-weight-equine-performance/
"
what is the ideal ratio?

This is not a straightforward question to answer because it depends on so many factors including the conformation, fitness and strength of the horse, the presence of any subclinical problems or overt clinical problems, the fit and suitability of the saddle, the ability of the rider, their balance and symmetry, their fitness and the type, duration and intensity of work and the footing and the terrain
what is the ideal ratio?

This is not a straightforward question to answer because it depends on so many factors including the conformation, fitness and strength of the horse, the presence of any subclinical problems or overt clinical problems, the fit and suitability of the saddle, the ability of the rider, their balance and symmetry, their fitness and the type, duration and intensity of work and the footing and the terrain"

Alltså knappast någon som gör något bestämt uttalande.

Det framgår även att sadeln var för liten för de/den tunga ryttarna.

Det var också endast 4 ryttare och 6 hästar och ryttarna delades i 3 kategorier, lätt medium och tung. Den tyngsta ryttaren vägde 142,3 kg. ( ensam i sin kategori?) Och ryttarna ska ha varit likvärdiga i kunskap men inget om kunskapen. Jag begriper inte varför man inkluderar någon som Är så pass tung. Det vore rimligare med runt 120 kg.

Jag förstår inte hur man ens kan försöka få något annat än indikationer, knappt det från det materialet.
 
Det framgår även att sadeln var för liten för de/den tunga ryttarna.

Just det här är väldigt intressant, eftersom jag tror den enda slutsats de dragit från just denna studie är att ryttare i för små sadlar orsakar obehag för hästen. Rörelsestörningarna och 'smärtan' verkade komma från att vikten i sadeln blev fel (för långt bak + riktigt tung ryttare fick kanalen att tryckas ihop vilket gjorde att sadeln tryckte på ryggraden)
 
I artikeln så diskuteras det just hur resultaten tagits emot av ryttare och att det har varit både ris och ros, en förklaring som spekuleras kring, är att vikt hos ryttare är väldigt känsligt och jag tänker att en del svar i denna tråd visar på just detta.
En pilot studie är en förstudie för att kontrollera ifall studiens genomförande och metoder, håller. Tanken är alltså att en större studie skall komma. Vidare tycker jag ändå att de studier som refereras till i artikeln visar på flera intressanta aspekter, 1.frågan är komplex med flera variabler att ta hänsyn till 2. det är ett angeläget ämne och 3. denna forskning är ett sätt att se på frågan utifrån hästarnas perspektiv.
Väldigt många argumenterar ju för att ”min häst mår inte dåligt” men det är ju ingen objektiv åsikt, genom att undersöka mer kliniskt så kan vi iallafall komma lite närmare ett resultat som bygger på fakta och inte mänskliga tolkningar.
 
Just det här är väldigt intressant, eftersom jag tror den enda slutsats de dragit från just denna studie är att ryttare i för små sadlar orsakar obehag för hästen. Rörelsestörningarna och 'smärtan' verkade komma från att vikten i sadeln blev fel (för långt bak + riktigt tung ryttare fick kanalen att tryckas ihop vilket gjorde att sadeln tryckte på ryggraden)
Det är väldigt långt ifrån påståendet att:

en studie där man inte rekommenderar att ryttaren (inkl utrustning) väger över 15% av hästens normalvikt (mao utan övervikt).
Och det var kanske endast en ryttare på 142 kg som var över den gränsen, troligen max 2 personer.
 
I artikeln så diskuteras det just hur resultaten tagits emot av ryttare och att det har varit både ris och ros, en förklaring som spekuleras kring, är att vikt hos ryttare är väldigt känsligt och jag tänker att en del svar i denna tråd visar på just detta.
En pilot studie är en förstudie för att kontrollera ifall studiens genomförande och metoder, håller. Tanken är alltså att en större studie skall komma. Vidare tycker jag ändå att de studier som refereras till i artikeln visar på flera intressanta aspekter, 1.frågan är komplex med flera variabler att ta hänsyn till 2. det är ett angeläget ämne och 3. denna forskning är ett sätt att se på frågan utifrån hästarnas perspektiv.
Väldigt många argumenterar ju för att ”min häst mår inte dåligt” men det är ju ingen objektiv åsikt, genom att undersöka mer kliniskt så kan vi iallafall komma lite närmare ett resultat som bygger på fakta och inte mänskliga tolkningar.
Svaren här tyder väl mest på att studien ifrågasätts och med rätta.

"Min häst mår inte dåligt" kan vara en mycket objektiv åsikt. Har man ridit i många år på en häst som inte visat några problem och där veterinär och andra experter avgjort. Där man har tävlat med gott resultat etc.

Hittills har jag dessutom inte sett någon undersökning där tunga ryttare med hästar som är tränade och musklade för att bära dem och vad som händer under kontinuerlig ridning. Vad som händer under någon/några timmars ridning på en häst som inte alls är tränad för vikten och här med en olämplig sadel är ganska ointressant.
 
Hittills har jag dessutom inte sett någon undersökning där tunga ryttare med hästar som är tränade och musklade för att bära dem och vad som händer under kontinuerlig ridning. Vad som händer under någon/några timmars ridning på en häst som inte alls är tränad för vikten och här med en olämplig sadel är ganska ointressant.

Där har du en viktig poäng tycker jag.

Jag är ju en av dom som säger att "min häst mår inte dåligt" för hon är i väldigt bra form och är tränad till att bära den vikten som hon gör. Belastningen har ökats successivt precis som man normalt gör när man styrketränar.
I nuläget skulle jag däremot inte kunna sätta mig på någon av de andra hästarna i stallet eftersom deras ryttare är både väldigt korta och väldigt lätta. Deras hästar har aldrig tränats till att bära tungt.

Sen tänker man förhoppningsvis till lite extra också när man vet att man är tyngre än genomsnittet? Jag tömkör min häst varje vecka och jag skrittar oftast fram och av för hand när jag ska träna.
 

Liknande trådar

Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 439
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 471
Senast: Ramona
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 137
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp