Rida i mjukare paddock..

Fakur

Trådstartare
Kommer att ha min islandshäst vid ett stall där det finns en paddock med lite mjukare underlag (sand- och gummiflisblandning). Hur mkt MER sliter det på benen på islandshästarna om man rider där? Ska man undvika att rida någon speciell gångart eller vad bör man tänka på? Jättetacksam för lite råd o tips. :bow:

Sv: Rida i mjukare paddock..

Sliter gör det väl inte mer om det inte är FÖR tungt, men att tölta på mjukt underlag är ingen höjdare.. Det blir tungt och svårare att höra takten och det känns allmänt fel...Ialla fall min personliga uppfattning!

Lagom tungt kan ju va bra för en passaktig häst, ofta sämre för en travtaktig, så det kan ju vara svårt att säga. För tugnt är ju inte bra för någon ras, då det blir som att rida i sand vilket man kanske inte bör göra varje dag. Allt beror ju på vad man har för häst, hur mjukt det är och hur ofta man är där.. märker du att du får problem med tölten på banan kanske du kan träna skritt, trav och galopp på banan och tölt mestandels ute. Det gäller ju att göra det bästa av situationen. Testa med din häst och se hur det funkar helt enkelt!:idea:

Lagom tungt kan ju va bra för en passaktig häst, ofta sämre för en travtaktig, så det kan ju vara svårt att säga. För tugnt är ju inte bra för någon ras, då det blir som att rida i sand vilket man kanske inte bör göra varje dag. Allt beror ju på vad man har för häst, hur mjukt det är och hur ofta man är där.. märker du att du får problem med tölten på banan kanske du kan träna skritt, trav och galopp på banan och tölt mestandels ute. Det gäller ju att göra det bästa av situationen. Testa med din häst och se hur det funkar helt enkelt!:idea:

Tack för bra svar.Bra tips o sunt tänkande. Jag får vara lyhörd och känna efter helt enkelt ;)
Jag får försöka hitta nån bra, lagom hård grusväg också där man kan träna tölt :)

min häst kan bli både trav och passtaktig.
om han spänner sig blir de passtakt om han inte riktigt orkar tar han travtakt.

på halvmjukt underlag töltar han helt rent om man "pressar" honom, är man inte på honom blir han travtaktig istället.på jättetungt underlag vill han bara trava.

Känner igen "problemet", men det jag ville komma till är att väldigt tungt underlag sliter på hästen om man rider för ofta på det, men hur det påverkar hästens gång är ju individuellt och att TS får prova sig fram! ;) Det med travtakt/passtakt menade jag generellt. En häst sominte vill trava kan ju gå jätte bra på tungt underlag!:laugh:

Våran paddock är tung, ganska mycket tung till och med tycker jag. Tömkör tre hästar i den paddocken på en dag och det känns i benen. Jag töltar nästan aldrig i paddocken utan väljer alltid att göra det på vägen, just för att min häst föredrar ett lite hårdare och fastare underlag.

Att rida i en för tung paddock sliter nog lika mycket på benen som att rida i en för hård paddock. Så variation av underlaget är alltid bra.

En liten fråga till.. När ni skriver att ni töltar på vägen istället, är det asfaltsväg ni menar då?.. Det har inte jag vågat göra tidigare men gör ni det ibland?
Vi har tyvärr inte så mkt grusvägar hemma hos oss..:(

Hos oss har vi turen att ha grusvägar. Jag skulle inte springa för mkt på så hårt underlag (asfalt) då (Som _moa_ sa också) hårt underlag ju också sliter på hästar. Nog kan jag göra det någon kort bit nån gång, (man hör ju takten så tydligt;)) men absolut inte ofta.
Åter igen sunt förnuft, springer du på asfalt har du säkert bra löparskor med bra dämpning, det har ju inte hästen..:p

Handen på hjärtat, ja jag har töltat korta sträckor på asfalt för att höra takten. Men det är inte ofta.

Annars pratar jag om mjukare grusvägar när jag pratar hårt underlag.

Att rida på hårt underlag så som asfalt tror jag INTE skadar hästen om det görs med förnuft, tyärtom! Att tölta på asfalt har jag gjort en hel del faktiskt. Det är viktigt att vänja hästen i lagom takt. Lite kortare sträckor i början och öka försiktigt. Tänk på att asfalt är ganska halt...

fast grusvägar är eg hårdare än asfalt, asfalt sviktar lite vilket en hårdpackad grusväg inte gör. Bara ett litet inhopp sådär...

men istället "rullar" grusvägarna om det finns löst grus ovanpå så rullar hovarna ovanpå lite på asfalt blir det ju stumt motstånd direkt.

hårt underlag tar på skelettet/de hårdare delarna brosk osv.

mjukt underlag tar på senor och ligament, mjukdelar

det bästa är variation

Agree.

Jag töltar Lúkas ibland på asfalten, vilket brukar resultera i att han töltar klockrent ;)

Jag har fått lära mig att hårda underlag belastar lederna mest (det blir en hård "stöt" när benet slår i marken), medan mjuka underlag belastar senorna mest. Och att inget av underlagen är "farliga", men att det är bra att rida på olika underlag, dvs rider man i en mjuk paddock, så kanske man ska ge sig ut och rida på hårdare grusväg / ovalbana ibland, och har man en hårdare paddock kanske man skall söka upp mjukare skogsstigar och gräs emellanåt....

men istället "rullar" grusvägarna om det finns löst grus ovanpå så rullar hovarna ovanpå lite på asfalt blir det ju stumt motstånd direkt.

hårt underlag tar på skelettet/de hårdare delarna brosk osv.

mjukt underlag tar på senor och ligament, mjukdelar

det bästa är variation

Håller fullständigt med.

(Gneignei)Jag skulle väl säga att en asfaltväg sviktar om man kör en lastbil på, (oljegrus kan möjligtvis svikta något mer) men att den sviktar när man rider en islänning vet jag inte håller med om, men det får stå för mig..

Finns något som heter lagom är bäst!

Alla underag är farliga om man enbart rider på endast ett alternativ..
Men rider man en dag på hårt, en dag på mjukt en dag på mittimellan så är de helt oki.

Att rida på asfalt är bra om man vill lära sig höra takten man akn ju inte missa samtidigt som det är gämt underlag risken för att hästen snubblar eller tappar takten pga ogämt underlag är ju väldigt liten.

Rider man mkt på asfalt kan man lägga i sula som gör att de sviktar lite..
Polishäsatrna rids mkt på asfalt och har sula för att komma åt svikten !

Precis det jag menade med att man har bra löparskor om man själv springer mkt på asfalt.

precis och vad händer om vi springer i fel skor?? jo vi får problem med knäna och fotleden och får inflamationer osv:crazy:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 339
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 556
Senast: lilsan
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 372
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka