Rida in ny sadel?

Lenis

Trådstartare
Har en Prestige archimedes hemma som jag testred idag (den är ny) och det var för jäkligt, kändes som att halka runt på nåt såphalt. Fick höra av en i stallet att det kan vara så med nya sadlar (har bara testat begagnade innan). I övrigt kändes den bra och den ligger jäkligt fint på hästen.

Vad säger ni? Brukar det vara så att de blir mindre såphala och isf hur lång tid tar det att "rida till" dem?

Sv: Rida in ny sadel?

Smörj, smörj, smörj så kommer den inte vara hal längre. Prestiges billigare varianter(de som ej har kalvskinn överallt) brukar vara hala att rida i enligt min erfarenhet. Ta på dig helskodda ridbyxor, ridstövlar och smörj sadeln precis innan du rider så blir det nog bra. ;)
En vanlig sadel (dvs ej med kalvskinn) kan ta ett tag att rida in beroende på hur stel den är. Räkna med några månader iaf, men desto mer du sköter sadeln med smörjning osv desto snabbare går det. Använd inte olja, använd läderbalsam.

Alla prestiges billigare sadlar är snorhala har jag kunnat konstatera av egna erfarenheter. Smörj sadeln, sätt på dig helskodda, stövlar och sadelklister så borde det hjälpa.

"Billiga" Prestige är hala att rida i. Det enda som hjälper är att smörja noga varje dag i 1-2 veckor helst både före och efter ridning.

Sadl-Tite heter det. Googla så hittar du butiker som säljer det.
Aldrig använt det själv så jag vet inte om det är bra, jag brukar tycka det räcker med att vara noga med att fetta in sadeln med läderbalsam istället.

Senast ändrad:

Finns på hööks. Har provat det och det var väl liten skillnad. Annars ska handbollsklister också funka.

Jag har inte haft några nya sadlar som varit hala. Om de är hala från början så är de nog det i fortsättningen också. Lädret brukar ju bli mera "blankpolerat" med åren. Gamla sadlar som varit hala har jag stött på.

Tack alla som svarat!

Jag lämnade tillbaka den. Synd på en snygg sadel som låg fint men jag red i den två dagar och kunde på riktigt med nöd och näppe sitta kvar när jag satt ner i sadeln i galopp- och trav var inte att tänka på! Inget vidare stöd när man hoppade heller där jag halkade omkring. Marginellt bättre av helskott, ridstövlar har jag jämt. Jag hade ffs mjölksyra i insida låt efter fem minuter av att jag fick knipa som attan för att inte glida av, och det är ju inte där man ska ha balansen liksom :D

Sen hade vi nån i stallet som åxå upplevt att hennes sadel bara blev halare med åren så det får vara. Då har jag ändå ridit i allt från billigt skrutt som syntetsadlar och börjesgrejjer (när man ridit ridskola) och upp till cwd. Och har aldrig haft problem med att glida ur sadeln på det här viset. Jag kanske ska hålla mej till begagnat jag :angel: Nu får det nog bli en linnea iaf, fr de ligger bra och jag kan sitta kvar, haha. Något dyrare dock.

Man vänjer sig ganska snabbt med prestigen :) (Eller ja, jag gjorde det iallfall när jag skulle rida en ponny som inte var min)

Samma för mig när jag testade en ny tekna, den är ju förvisso i syntet men fyyyy så hal! Den fick åka tillbaka på en gång. :)

Finns på hööks. Har provat det och det var väl liten skillnad. Annars ska handbollsklister också funka.

Använd inte handbollsklister!
Greppet är kanon men det är ett helsike att få bort och det är inte alltid att lädret mår så bra.

Det som säljs på Hööks och liknande är rent glycerin (samma som finns i mindre mängd i sadeltvål) är lätt att tvätta bort med ljummet vatten.
Rekomenderas starkt!

Precis som alla andra säger så är prestiges "billiga" modeller fruktansvärt hala, men iallafall jag tycker att dom blir bättre otroligt fort! Tog mig nog 2-3 ridturer och lika många många smörjningar med ordentligt med balsam så var den inte det minsta hal längre.

Använd inte handbollsklister!
Greppet är kanon men det är ett helsike att få bort och det är inte alltid att lädret mår så bra.

Det som säljs på Hööks och liknande är rent glycerin (samma som finns i mindre mängd i sadeltvål) är lätt att tvätta bort med ljummet vatten.
Rekomenderas starkt!

Jag testade faktiskt handbollsklister en gång, pyttelite iofs men satan att det satt där det skulle ;) inte snyggt på varken sadel eller rdbyxor :angel:

Men sadelklister skall jag nog våga testa!

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
897
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 223
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 505
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka