Rida in ungponny?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare _smirnofff_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 046
S

_smirnofff_

Hur börjar man?
Jag har ridit mycket unghästar. Men aldrig ridit in.
Funderar på att köpa mig en ungponny. Han är inte mkt hanterad.

Vad ska man börja med?
Han är född 2003. Fyller 3 i juli. D-ponny.

Han har haft träns i vojlock på sig. ledd ut till hagen & in sen inte så mycket mer.

Är jag dum om jag köper han? Är ju van vid unghästar men aldrig ridit in själv.

Vill köpa en ungponny, just för att utveckla o komma ut och tävla med. & sen när han blir för gammal kanske låna ut han till någon duktig ryttare.

Sv: Rida in ungponny?

Börja att tömmköra så att han lär sig hjälper och förstår vad bettet är till för. Det är väl det första som jag kom på. Sen så är det sadel vänjning. Man kan gå ut och gå med sadel och träns på sig. Longering kan man också använda sig av så att de lär sig röst hjälper.

Om du är van vid únghästar så borde det inte vara så svårt för dig med att rida in en unghäst.
Lycka till

Jag tycker bara det är kul när de är busiga. på en normalnivå. Stegrande hästar, är mindre kul.. annars är jag van vid det mesta..

Tack för hjälpen! :)

Promenera mycket så du lär känna hästen, att öva med "läskiga" saker har man väldigt mycket nytta av också :idea: Typ presenningar, broar o.s.v. de ger självförtroende och man har glädje av det senare när man har en orädd häst :rofl:
Mycket arbete från marken skulle jag rekomendera i början så ni lär känna varandra och skapar förtroende. Lycka till! :banana:

Att köpa ungponny vara det bästa jag någonsin gjort! Så kul att se dem utvecklas.

Köpte 2,5-åring född -01 då han precis var inriden. Tömkörde mycket och var ute och gick med honom i skogen och i backar. Har haft mycket nytta av det senare och får alltid höra att han är välhanterad.
Gjorde inte så mycket som 3-åring. Löshoppning, lite ridning, tämkörning.
När han var 4 började jag rida lite mer seriöst och träna för kunniga tränare. Gick kvaliten på hösten med goda resultat. Började hoppa.
Nu är han 5 och ska så smått börja tävla lite, LD-LC nivå.

Själv är jag ju också överårig så planen är att sälja honom när han är 6 eller 7.

Hade inte jätte-stor vana av inridning eller unghästar innan, men har man bara tillgång till kunniga tränare så tycker inte jag att det är något problem. Tycker absolut att du ska köpa ponnyn om du tycker om den.

Jag tycker också att det är en god idé att börja med tömkörning. Du kommer snart att märka hur pass mogen din häst är för nya övningar, det lär man sig efter ett tag. Jag köpte min första häst förra året och hon är två år i år, och jag tycker inte att det är någon nackdel att köpa en unghäst som förstahäst. Tvärtom, du får möjlighet att forma hästen på ett helt annat sätt jämfört med en äldre häst. Och har du bara ett bra sätt att hantera hästar så spelar åldern ingen roll. Det finns massor med roliga saker som man kan göra för att förbereda inridningen. Gör banor som du tömkör eller leder hästen genom, träna på att böja hästens hals utan att kroppen följer med, trickträning mm mm. När ni har fått förtroende och respekt för varandra så kommer du att ha en vän för livet, som dessutom gör vadsomhelst som du ber om:)

har du bara att hjälp att tillgå ska det inte vara ngt problem det svåra börjar egentligen när de väl går att sitta på,när själva ridningen börjar

Själva insittningen klarar vem som helst som inte är rädd för att slå sig

Jag tycker absolut inte att du är dum som köper en ungponny. Det väldigt roligt att rida in små ponnier :D . Jag tycker att flyingemodellen är bra att tillämpa när man ska rida in en häst. Det står massor om den på flyinges hemsida om du inte redan varit där inne och läst.

Vad är det för ras på ponnyn?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 152
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband