Bukefalos 28 år!

Rida med bett efter tandraspning?

c0pyright

Trådstartare
Min häst fick nyligen sina tänder raspade (min häst har ett vågbett som korrigerades). Nu undrar jag om det är lämpligt vänta några dagar med att rida med bett eller om man kan rida på som vanligt redan dagen efter.
Hur brukar ni göra efter tandraspning?
 
Sv: Rida med bett efter tandraspning?

Det hade jag velat fråga den behandlande veterinären. Är ju den som raspat och kan göra bedömningen.
 
Sv: Rida med bett efter tandraspning?

Vi brukar rida bettlöst några dagar efter tandraspning. Men egentligen så ligger ju bettet i den tandfria delen så det skulle ju inte påverka tänderna.

Men du kunde ju ringa den som raspade tänderna o fråga för säkerhets skull.
 
Sv: Rida med bett efter tandraspning?

Tandraspning är som det låter, man har jämnat till ytan. Om bettet är dåligt anpassat ska det inte användas alls...oavsett om man raspat tänderna eller ej...Jag använder bett efteråt, inga problem.
 
Sv: Rida med bett efter tandraspning?

Min hästtandläkare sa bettlöst gärna 4-5 dagar efter behandling (då slipade vi hakar i kindtänder och tanden närmast bettet (kommer inte ihåg var den heter).
 
Sv: Rida med bett efter tandraspning?

Jag brukar rida med hackamore några dagar efter att tandveterinären har varit hos oss. Det var tandis som rekommenderade det.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 261
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 245
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 414
Senast: Oknytt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 449
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp