Rida med graman.

Chima

Trådstartare
Var och red för någon dag sedan, de red med graman och jag frågade varför, de sa "han har så dåligt med muskler och är stel", funkar verkligen graman för att hjälpa då?
jag trodde man skulle rida cerpentiner, på volter för att mjuka upp hästen först och jobba hästen utan några hjälptyglar :confused:

(jag vet inget om hjälptyglar, jag har aldrig använt några)

Sv: Rida med graman.

Kan säga att jag inte vet så mycket om hjälptyglar jag heller. Men graman gör knappast hästen mindre stel... snarare värre... Om den är stel kan den ju helt enkelt inte gå i en naturlig form.

Jag vill att Bjudning och form ska komma bakifrån. När hästen blivit mjuk och trampar under sig med bakbenen kommer oftast resten av sig själv.

Många verkar glömma bort den naturliga formen och koncentrerar sig på att böja in och hålla fast huvudet på hästen. o visst det går med graman... men man kan ju knappast bli förvånad om hästen är stel sen.

Jag har själv ridit med graman på min egen häst för några år sedan. Men jag har kommit på bättre tankar...

Kanske kan en hjälptygel som verkligen används på rätt sätt vara till hjälp... Jag vet inte för jag har inga egna erfarenheter av att det har funkat... Jag tror att de flesta problem med form mm kan man lösa på andra och bättre sätt.

Jag blir mer och mer åt westernhållet... Helst vill jag rida utan tyglar överhuvudtaget... men vem vill inte det ;)

Jag blir mer och mer åt westernhållet... Helst vill jag rida utan tyglar överhuvudtaget... men vem vill inte det ;)

Inte jag, ser ingen anledning att rida utan tyglar när man håller på med hoppning:D

Jag tycker folk ska få rida sina hästar på graman om dom nu vill det, finns massa trådar om graman, så varför måste det skapas en ny tråd varaenda gång ngn sett en annan person rida på graman, speciellt om personen i fråga inte brukar vara här inne själv och "försvara" sig.
Graman är faktiskt inte så hemsk om den är i rätta händer.
Man ska inte vara för snabb med att dömma.

Senast ändrad:

graman tyglen kan vara en utmärkt hjälp för att "visa" hästen vägen framåt/neråt. den är knappast avsedd för att böja in och hålla fast huvudet, tror man det så ska man absolut inte använda sig av den hjälptyglen.

och ja, är hästen stel av en eller annan anledning så kan gramanen vara till god hjälp (rätt använd) men har man inte lärt sig använda gramanen korrekt så är det inget man ska "exprimentera" med själv hemma, utan då lär man sig under instruktörs hjälp först.

skulle inte bli förvånad om det är långt många fler hästar som blivit "förstörda" genom allt för stark uppbettsling och hårda händer ;) för att inte tala om alla dom som "sågar" ner sina hästar utan hjälptyglar ;)

om det sa min gamla tränare- ställ dig rakt och titta ner på dina fötter, titta på högerfoten sedan vänster foten sedan höger foten fortsätt så och försök gå rakt fram....just det är hästen utsatt för under "nersågning"

Glömde att skriva att de höll in hästen så att den gick bakom lod och jätte långt ner med hela halsen.

graman tyglen kan vara en utmärkt hjälp för att "visa" hästen vägen framåt/neråt. den är knappast avsedd för att böja in och hålla fast huvudet, tror man det så ska man absolut inte använda sig av den hjälptyglen.

och ja, är hästen stel av en eller annan anledning så kan gramanen vara till god hjälp (rätt använd) men har man inte lärt sig använda gramanen korrekt så är det inget man ska "exprimentera" med själv hemma, utan då lär man sig under instruktörs hjälp först.

skulle inte bli förvånad om det är långt många fler hästar som blivit "förstörda" genom allt för stark uppbettsling och hårda händer ;) för att inte tala om alla dom som "sågar" ner sina hästar utan hjälptyglar ;)

om det sa min gamla tränare- ställ dig rakt och titta ner på dina fötter, titta på högerfoten sedan vänster foten sedan höger foten fortsätt så och försök gå rakt fram....just det är hästen utsatt för under "nersågning"

Det vet jag att den inte är avsedd för... Och som jag skrev så kan säkert hjälptyglar vara jättebra RÄTT använda... Tyvärr tror jag, och det är bara vad JAG TROR, att det är fler som använder dem fel än rätt.

Det här med nedsågning är defenitivt värre! Där har ju hästen inget val. Med en graman (eller vad det nu är) så har hästen lite mera val, förutsatt att den inte är stenhårt åtspänd.

Det värsta är att det finns tränare som lär ut denna "nedsågning"... :crazy:

Det vet jag att den inte är avsedd för... Och som jag skrev så kan säkert hjälptyglar vara jättebra RÄTT använda... Tyvärr tror jag, och det är bara vad JAG TROR, att det är fler som använder dem fel än rätt.

Det här med nedsågning är defenitivt värre! Där har ju hästen inget val. Med en graman (eller vad det nu är) så har hästen lite mera val, förutsatt att den inte är stenhårt åtspänd.

Det värsta är att det finns tränare som lär ut denna "nedsågning"... :crazy:

vadå stenhårt åtspänd :confused: med en graman reglerar man ju eftergiften själv. personligen skulle jag aldrig använda en hjälptygel som inte går att ge tillräcklig eftergift på, utan tycker att gramanen och thideman tygel är dom enda alternativen vid ridning.

felanvänt ger inte gramanen några hållbara (korrekta) resultat utan endast skador på sikt vilket föresten gäller dom flesta hjälptyglar ;)

Min häst rids på graman, dock inte jämt. Och speciellt int enu när hon går på hackamor!

Det är en hjälptygel som funkar jätte bra för mig och min häst. Hon har stärkt sig otroligt mycket och är stadig i formen vid övergångar och sidförande.

Har även alltid graman när jag rider ut själv och min nya medryttare använder gramanen de dagar hon rider.
Anledningen är att hon helt plötsligt kan slå upp huvudet och frysa fast och man kommer INGENSTANS om man inte sitter av och leder henne, med gramanen kan jag få henne att sänka huvudet och gå istället för att bli som en sten-giraff. Självklart släpper jag ut gramanen när hon sköter sig.

Samma sak för min medryttare, som använder den som hjälp i början och sen släpper efter.

Det händer t.om att jag knyter en knut på gramanen och bara låter den hänga.

Har ridit flera hästar som är ridna med graman och ingen av dessa krullar ihop sig eller smiter ifrån formen.

Med åtspänd menar jag alltså att ryttaren håller den så hårt att hästen inte får eftergift... ursäkta om jag är otydlig :o

det är lungt ;) jag är nog inte så tydlig själv :angel:

Liknande trådar

Gnägg Startar nu en allmän tråd om chat gpt😅 Vet att det har varit många andra sådana här men alla har känts hyfsat specifika? Ingen bara... 2
Svar
35
· Visningar
1 402
Senast: Habina
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Pinus
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka